Σε ένα πρόσφατο κείμενο του αγαπητού π. Βασιλείου Θερμού με τίτλο Γιατί δεν απαιτείται συνοδική έγκριση για την μετάφραση της Λατρείας διαβάζω, μεταξύ άλλων πολύ σημαντικών παρατηρήσεων, και τα εξής:
Μείζονες λειτουργικές ἀλλαγές ἔλαβαν χώρα χωρίς συνοδική ἀπόφαση. Ἡ ριζική μεταβολή τελέσεως τοῦ Χρίσματος (ἀπό τή ἐπίθεση τῶν χειρῶν τοῦ ἐπισκόπου στό ἅγιο μῦρο) σέ ποιά συνοδική ἀπόφαση μνημονεύεται; Ἡ κατάργηση ψαλμωδήσεως τοῦ Ψαλτηρίου ἔτυχε συνοδικῆς ἐγκρίσεως; Μήπως ἡ ἔκλειψή του ἀπό τούς ἐνοριακούς ναούς ἐπίσης; Ἡ ἀντικατάσταση τοῦ ἀσματικοῦ τυπικοῦ ἀπό τό μοναχικό; Τό πέρασμα ἀπό τήν ψαλμωδία τῶν κανόνων στήν ἁπλῆ ἀνάγνωσή τους (καί αὐτή κολοβωμένη) πού ἐπικρατεῖ στίς μέρες μας ποιά Σύνοδος τό ἀποφάσισε; Τήν τέλεση ἀγρυπνιῶν στίς ἐνορίες, κάτι ἄγνωστο στό παρελθόν; Τήν ἀνατροπή τῆς τελετουργικῆς σειρᾶς κατά τό Βάπτισμα σέ ἀντίθεση μέ τήν τάξη πού ἀναγράφεται στά λειτουργικά βιβλία; Τήν ἀντικατάσταση τοῦ συνήθους κοινωνικοῦ ἀπό ἄλλα ψαλμωδήματα; Τήν ἐξαφάνιση τῆς εἰσαγωγικῆς ἀκολουθίας κατά τό μυστήριο τῆς μετανοίας καί ἐξομολογήσεως; Καί ἄλλα ὧν οὐκ ἔστιν ἀριθμός.
Ἄς μοῦ ἐπιτραπῆ ἐδῶ νά ἰσχυριστῶ πώς ἡ παράλειψη κανόνων, ψαλτηρίου, εὐχῆς κτλ. εἶναι ἀπείρως πιό τολμηρό βῆμα ἀπό τήν μετάφραση τῆς Λατρείας, διότι ἀποφασίζει ὅτι κάτι δέν θά ἀκουστῆ καθόλου. Ὄχι νά ἀκουστῆ σέ ἄλλο γλωσσικό ἰδίωμα ἀλλά νά τό στερηθῆ τό ἐκκλησίασμα ἐντελῶς! Καί αὐτό τό τολμηρό βῆμα γίνεται ὄχι μέ ἄδεια Συνόδου, ὄχι μέ ἄδεια μητροπολίτη, ἀλλά μέ τήν ἁπλῆ πρωτοβουλία τοῦ ἱερέα ἤ τοῦ ψάλτη! «Ἀκριβοί στά πίτουρα καί φτηνοί στό ἀλεύρι» ἔχουν γίνει κάποιοι.
Ἄς μοῦ ἐπιτραπῆ ἐδῶ νά ἰσχυριστῶ πώς ἡ παράλειψη κανόνων, ψαλτηρίου, εὐχῆς κτλ. εἶναι ἀπείρως πιό τολμηρό βῆμα ἀπό τήν μετάφραση τῆς Λατρείας, διότι ἀποφασίζει ὅτι κάτι δέν θά ἀκουστῆ καθόλου. Ὄχι νά ἀκουστῆ σέ ἄλλο γλωσσικό ἰδίωμα ἀλλά νά τό στερηθῆ τό ἐκκλησίασμα ἐντελῶς! Καί αὐτό τό τολμηρό βῆμα γίνεται ὄχι μέ ἄδεια Συνόδου, ὄχι μέ ἄδεια μητροπολίτη, ἀλλά μέ τήν ἁπλῆ πρωτοβουλία τοῦ ἱερέα ἤ τοῦ ψάλτη! «Ἀκριβοί στά πίτουρα καί φτηνοί στό ἀλεύρι» ἔχουν γίνει κάποιοι.
Ο π. Βασίλειος Θερμός έχει απόλυτο δίκιο στα παραπάνω. Και προσάγω χαρακτηριστικά παραδείγματα:
- Ποια Συνοδική Εγκύκλιος καθιέρωσε πανηγυρικά το Σιμωνοπετρίτικο "Αγνή Παρθένε Δέσποινα" αντί κοινωνικού και εις πάσαν ευκαιρίαν σε πολλούς ναούς ανά την Ελλαδική επικράτεια;
- Η Τριθέκτη και το Κοντάκιον των Χριστουγέννων, που ανασυστάθηκε από τον καθηγητή Γρηγόριο Στάθη και περιεβλήθη Συνοδική έγκριση δια σχετικής εγκυκλίου, σε ποιο βαθμό τελείται σήμερα; Ελαχιστότατες οι περιπτώσεις, κυρίως από μαθητές του Γρ. Στάθη, δηλ. ούτε καν με την πρωτοβουλία επισκόπων.
- Η Εγκύκλιος υπ. αρ. 2791: τα Αγιογραφικά αναγνώσματα και το κήρυγμα εις την Θείαν Λειτουργίαν (30/6/2004) από πόσους τηρείται σήμερα; Στην εγκύκλιο αυτή υπάρχει και η προτροπή για το κήρυγμα που καταπατείται από όλους σχεδόν τους επισκόπους και τους ιεροκήρυκες: Τό Θεῖον κήρυγμα πρέπει νά γίνεται ἀπαραιτήτως μετά τήν ἀνάγνωσιν τοῦ Εὐαγγελίου καί ὄχι κατά τήν ὥραν τοῦ Κοινωνικοῦ. Οἱ προβαλλόμενοι λόγοι τῆς ἐξοικονομήσεως χρόνου καί τῆς βραδύτητος τῆς προσελεύσεως τοῦ λαοῦ εἰς τήν Θείαν Λειτουργίαν δέν εὐσταθοῦν.
- Η Εγκύκλιος υπ. αρ. 2793: Εκφωνητική σημειογραφία εν τη πράξει της Ορθοδόξου Λατρείας (30/6/2004) νομίζω ότι είναι παντελώς άγνωστη στην πλειοψηφία των κληρικών, και δη των καλλιφώνων, οι οποίοι προς επίδειξιν λένε το Ευαγγέλιο σε όλους τους ήχους, ενώ οι πιο "ευσεβείς" απλά το διαβάζουν. Και η εν λόγω εγκύκλιος τονίζει: Ἡ ἐκφώνησις τῶν ἀναγνωσμάτων ἀποτελεῖ κορυφαίαν στιγμήν τοῦ διαλόγου καί προσλαμβάνει ὑψίστην ἐπισημότητα. Διά τοῦτο ἡ ἐκφορά των δέν εἶναι ὑπόθεσις ὑποκειμενική τοῦ καθενός, ἀλλά ὑπαγορεύεται ἀπό τήν ψαλτικήν τέχνην, τήν ὁποίαν ὁριοθέτησεν ἡ φύλαξ παράδοσις τῆς ᾿Εκκλησίας μας.
- Η Εγκύκλιος υπ. αρ. 2825:περί λιτότητος και απλότητος εις την συμπεριφοράν και την αμφίεσιν Επισκόπων, Πρεσβυτέρων και Διακόνων (29/11/2005) νομίζω ότι είναι γραμμένη -δυστυχώς - στα παλαιότερα των υποδημάτων των κληρικών μας.
- Επίσης, η επί μακαριστού Σεραφείμ εγκύκλιος δια της οποίας απαγορευόταν η χρήση του μηχανήματος "ισοκράτης" από τους ψάλτες κατά τις ακολουθίες, δεν ελήφθη υπ' όψιν από όσους είχαν αποφασίσει τη χρήση του. Και οι προϊστάμενοι επίσκοποι ή κληρικοί ουδόλως παρενέβησαν για να εφαρμόσουν την Συνοδική Εγκύκλιο.
Τα παραδείγματα άπειρα, λοιπόν. Εγκύκλιοι Συνοδικές υπάρχουν και δεν εφαρμόζονται. Άρα, το θέμα μας δεν είναι μια Συνοδική απόφαση που θα "νομιμοποιήσει" την μετάφραση, αλλά η ουσία του ζητήματος που πρέπει να απασχολήσει σοβαρά όλους μας, και πρωτίστως την Διοικούσα Εκκλησία.
Δεν νομίζω πως η ουσία του θέματος είναι εκεί, παρόλο που μέσα σε ένα πλαίσιο απολογητικό προσπαθεί ο π. Βασίλειος ν'ανατρέψει ένα βασικό επιχείρημα όσων έχουν αντίθετη άποψη με την μεταγλώτισση και ίσως η θέση και το κύρος του, επιβάλουν κάτι τέτοιο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘέτει το δίλημμα: " Ή το κύρος μιας συνοδικής απόφασης ή ορθολογισμός ο δικός μας". Όμως έτσι εισάγει μια "θεολογία"-ίσως όχι αθέλητα- της υπαρξης δυο πόλων αποφάσεων στα εκκλησιαστικά, αγνοώντας πώς υπάρχει εκκλησία, εκκλησιαστική εμπειρία,λαϊκή συναίνεση, ιερατική συνείδηση,παραδοσιακή πρακτική. Το θέμα της μεταγλωττίσεως όπως δεν είναι θέμα συνοδικό(τουλάχιστον απόλυτα), δεν είναι θέμα αποφάσεως και των ολίγων. Ειναι θέμα παράδοσης δηλ. εκκλησιαστικής εμπειρίας και δεδομένου ότι η πλειονότητα των χριστιανών διαφωνεί με οποιονδήποτε νεωτερισμό, μου φαινονται ολιγον τι πατερναλιστικά όλ'αυτά.
Αν κάποτε αλλάξει η γλώσσα θα είναι μόνο μέσα από την παράδοση,την εκκλησιαστική εμπειρία,όταν η καινοτομία θα είναι απότοκο λαϊκής απαίτησης και εμπράγματης λαϊκής εκκλησιαστικής πρακτικής.
Τίποτα να μην μπολιάζεται έτσι αυθαίρετα.
Τώρα μιλάς καλά
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρακαλώ εσείς που είστε γραμματισμένοι για μεταφράστε μου το "Δάμαλις τον μόσχον η τεκούσα"
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι άλλα παρόμοια πως θα τα λέμε;και το πρόβλημα της απαγγελίας του ευαγγελίου σε διάφορους ήχους είναι όντως σοβαρό,καθώς τα λόγια του Κυρίου,δεν τα τραγουδάμε,αλλά μην ξεχνάμε και τα χάλια των ιεροψαλτών κατά την απαγγελία του Αποστόλου και όχι μόνο.
Στην Εκκλησία μας δεν μπορεί να κάνει ότι θέλει ο καθένας, το ότι δεν εφαρμόζονται κάποιες από τις εγκυκλίους δεν πρέπει να μας οδηγήσει στο να κάνουμε ότι θεωρούμε και σωστό γιατί μπορεί και να σφάλουμε,η λατρεία και η Εκκλησία δεν είναι για πειράματα
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Π.ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΘΕΟΣ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΧΕΙ ΑΠΟΛΥΤΑ ΔΙΚΙΟ...
Τί σας έλεγα;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ π. Βασίλειος είναι Θεός;!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλήθεια;!!Ποιου πανθέου; Του Νεοβαρλααμισμού;!!!
δεν ξερω αυτον τον π. Βασίλειο που ειναι θεός. μπορει κανεις να μου πει σχετικά με αυτόν;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΝ Ο ΘΕΡΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΟΜΟΓΝΩΜΟΙ ΤΟΥ ΠΑΠΑΔΕΣ ΚΑΙ ΨΑΛΤΕΣ ΝΟΜΙΖΟΥΝ ΟΤΙ ΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΑ ΤΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΑΛΟΓΑ ΒΟΔΙΑ ΠΟΥ ΤΡΩΝΕ ΟΤΙ ΤΟΥΣ ΣΕΡΒΙΡΕΤΑΙ,ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΦΥΣΙΚΟ ΝΑ ΘΕΩΡΟΥΝ ΟΤΙ ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ Η ΑΔΕΙΑ ΤΟΥ ΟΙΚΕΙΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΝ ΠΑΛΙ ΚΑΙ Ο ΟΙΚΕΙΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΘΕΩΡΕΙ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΟΠΗ ΤΟΥ ΤΣΙΦΛΙΚΙ ΤΟΥ,ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΣΗΣ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΦΥΣΙΚΟ ΝΑ ΑΓΝΟΕΙ ΤΙΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΟΥ.
ASLAN
Ο π.Παντελεήμονας έχει ένα αισχρο blog που προβάλλει ακόμα και βλάσφημους. Μακρυα απο αυτόν!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣ'ευχαριστώ ανώνυμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπειδή υπάρχουν τέτοιου είδους χριστιανοί, γι'αυτο ακριβως υπάρχουν άπιστοι,άθεοι και αντίχριστοι. Ψευδαδελφούς τους λέει ο Παύλος. Τους προτείνει δε τον γάμο για να μην παθαίνουν... ανάφλεξη.Ειλικρινά λυπάμαι. Κάθε φορά που συναντώ τέτοιους ανθρώπους νιώθω ελλιπέστατος σαν ποιμένας. Όλοι μας φέρουμε ευθυνη για μια τετοια κατάντια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜάλλον προκειται για τον ηλίθιο (δεν έχω πολλά περιθώρια από το να χαρακτηρίσω έτσι)από άλλο Blog που με αποκάλεσε αναρχικό και βλάσφημο. Τότε ζήτησα τρις συγγνώμη για πιθανό σκανδαλισμό του εν λόγω, ακόμα και όταν εξακολουθούσε να με βρίζει! Νομίζω πως εξάντλησα την ιερατική μου... αβρότητα...
Ο αγαπητός ανώνυμος,ουσιαστικά διαφήμισε το blog μου. Οπότε ισχύει για τον καθένα το έρχου και ίδε. Αν και με όλο τον σεβασμό , για μένα το Blogging είναι μια ευχάριστη απασχόληση και όχι βέβαια σκοπός ζωής.
Εξάλλου επειδή κατάγομαι από ένα νησί όπου οι παπάδες είναι Άντρες και οχι "κάτι σαν άντρες" και έχω συνηθίσει σε μιαν άλλη είδους συμπεριφορά(πιο ανθρώπινη, άμεση και ειλικρινή) κι ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ ΣΕΒΑΣΜΟ τον προκαλώ να έρθει να με βρει ενώπιος ενωπίω και να με αποκαλέσει "αισχρό", αν του βαστάει. Ειδάλλως,δεν πρόκειται να ασχοληθώ άλλο με ψυχο-παθείς και άνανδρους δημόσια.
Τους παραδίδω στον Αυστηρο και Αδέκαστο. Και εκείνος ΔΕΝ χωρατεύει!
ΥΓ ΚΑΙ ΠΟΥ ΝΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΕΤΑΓΛΩΤΤΙΣΗ, τι θα μου εσουρνε αυτος ο ευσεβέστατος ΔΟΝΑΤΙΣΤΗΣ!!!
Θλίψη...
Αγαπητοί φίλοι την άποψή μου για το επίμαχο θέμα την εξέφρασα σε άλλο σχόλιο. Μια φράση θα επαναλάβω εδώ. Μην είσαστε σίγουροι για την άποψή σας περί νεοελληνικής απόδοσης των λειτουργικών και υμνολογικών κειμένων και εισαγωγής της στη Λατρεία. Υπολογίσατε ότι το πλήρωμα της Εκκλησίας δεν απαρτίζεται μόνο από αυτούς που υποστηρίζουν την άποψη αυτή. Είμαστε κι εμείς εδώ που υποστηρίζουμε την παραδοσιακή άποψη. Μην το ξεχνάτε
ΑπάντησηΔιαγραφήΓ. Θ. Πρίντζιπας
Όπως με την περίπτωση των Ιουδαίων,
ΑπάντησηΔιαγραφήπου,ως ελληνιστές,δεν καταλάβαιναν
τα κείμενα στη γλώσσα τους και κατέ
φυγαν στη μετάφραση των Ο΄έτσι και
τώρα μια επιτροπή φιλολόγων και θεο
λόγων να αναλάβει να "μεταφράσει" τα συχνότερα ακουόμενα λειτουργικά
βιβλία.Η μετάφραση αυτή να ΕΓΚΡΙ-
ΘΕΙ από την ΙΣΙ και να δίδεται
στο κόστος χωρίς κανένα κέρδος.Θα παίρνουν οι ενδιαφερόμενοι πιστοί αυτές τις μεταφράσεις κι έτσι θα αντιλαμβάνονται ευχερέστερα το τι ακούν!Η δε λειτουργική λατρεία της εκκλησίας να ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΙ,ως έχει,γι-
α να μη χαθούν τα αριστουργήματα αυτά στη φθορά του χρόνου,αλλά και η βυζαντινή μουσική,που τα επενδύ-
ει!Μην ξαναδημιουργήσουμε ΝΕΟ ΣΧΙ-
ΣΜΑ στους κόλπους της εκκλησίας,ό-
πως εκείνο,που υπάρχει από το 1924 δηλαδή παραδοσιακή και εκσυγχρονι-
στική εκκλησία!!
Αγαπητοι μου αδελφοι, καλησπερα σας, παρακολουθω σαν τον διψα;σμενο συζητησεις σαν και τις δικες σας, μιας και καποια πραγματα μαθαινω κι εγω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπ την αλλη παλι καποιες φορες στεναχωριεμαι, γιατι διαπιστωνω πως, ενω υπαρχουν καποιοι που μπορουν να δωσουν πολλα περισσοτερα σε εμας τους ... αγραμματους, εμφανιζουν εναν κακο εγωϊσμο, και ελλειψη ψυχραιμιας, χρησιμοποιωντας μαλιστα και ακομα "Κεμπελικες" μεθοδους, απαραδεκτες, μολις καποιος διαφοροποιηθει απ αυτους και τις αποψεις τους..
Ποιος ειστε εσεις κυριε Ανωμυμε που θα κρινετε εναν Ιερεα και μαλιστα να τον λετε σαφεστατα αιρετικο; Γιατι αν παρακινειτε τους αλλους να μην διαβαζουν την ιστοσελιδα του γιατι φιλοξενει "βλασφιμα μυαλα" τοτε αυτο κανετε.
Και ποια ειναι αυτα; Αλλωστε ποσο στενομυαλος και μονοπλευρος ειστε, που να μην καταλαβαινετε τι κανει και ποιος ειναι ο π. Παντελεήμων;
Τον γνωριζζετε προσωπικα; Εχετε αποψη για το τι ιερεας ειναι; Ο Δεσποτης του εχετε την εντυπωση οτι δεν τον γνωριζει και απ την πνευματικη του ππλευρα; Αμφισβητειτε και αυτον; Να σας παραπεμψω στην εκκλησιαστικη ιστορια για λιγο. Οι τρεις Μεγιστοι φωστηρες ΒΑσιλειος Γρηγοριος και Ιωαννης, δεν μαθητευσαν σε αιρετικους και βλασφημους; Σε μια πολυ την τοτε αιρετικη και βλασφιμη Αθηνα; Δεν πλουτιστηκαν με γνωσεις απο τετοιους; Παρα ταυτα θεωρησαν τον εαυτον τους τυχερο και απεδειχθη εκ των υστερων το ποσο δικιο ειχαν.
Πολυπλαυρα διαβασμενος και μορφωμενος, αλλα οχι φυσικα σαν και τους Αγιους μας, ειναι και ο π. Παντελεημων, γνωριζει, αγαπα το πνευμα και δια αυτου αντιμετωπιζει καταστα σεις και ανθρωπους, επιτελωντας το εργο του με τον καλυτερο τροπο. Αυτο το ιδιο το κανουν και αλλοι. Αλλα εσεις Ανωνυμε, επειδη σας παρακολουθω και απο αλλου, εχετε προσωπικα με τον πατερα γιατι δεν ... μασσαει την μαστιχα σας και τα λεει χυμα και σταρατα, με το ονομα τους και δεν κρυβεται πισω απο μια ξυλινη γλωσσα και φορμαλισμους αχριστους, και υποκριτικους, φαρισαϊστικους, τεοιους που καταντησαν την σημερινη μαχομενη εκκλησια στα χαλια της.
Το δικαιωμα σας να διατηρειτε την ανωνυμια σας, ειναι αναφαιρετο, αλλα και το δικο μου να μην σας σεβομαι και να σας αποκαλω δειλο, το διατηρω. Εμεις τουλαχιστον οτι λεμε το υπογραφουμε, απ τα λαθη μας θα γινουμε καλυτεροι καιδεν ντρεπομαστε να κανουμε λαθη. Ανθρωπινο ειναι αλλωστε. ΜΟυ θυμιζεται ολους αυτους τους οπαδους των ομαδων και των οργανωσεων των θρησκοπληκτων, οι οποίοι θεωρουν απαντες, πλην τους της αγελης τους, αμαρτωλους σε τετοιο σημειο που να μην θελουν ουτε να τους μιλανε. Μωρε χριστιανοι !!!! Βασιλικοτεροι του βασιλεως, ξερολες, αγιοτεροι των Αγιων, κριτες των ιερεων κλπ κλπ.Μονο η μπουργκα τους ξεχωριζει απ τους φανατικους των μουσουλμανων. Κανω λαθος;
Και εγω απ το ιδιο νησι ειμαι και τις ιδιες αποψεις εχω, μονο που ειμαιτραχυς και ντομπρος, αλλα οχι αδικος, δεχομαι την διαφορετικη αποψη των αλλων και ας μην την ενστερνιζομαι. Δεν ιθα τον κατηγορισω γι αυτες.
Εχετε τα κοτσια και τα παντελονια να μας εξηγησετε γιατι να μην διαβαζουν την σελιδα του; Οχι αοριστα αλλα με επιχειρηματα. Για να δουμεκαι το πνευμα σα;ς δηλαδη, απ την ... καλη.
Ξεφυγα και εγω; Ναι εχετε δικιο, ζητω συγγνωμη απ ολους.
Θα μας κρινει ολους ο Κυριος, εχετε δικιο π. Παντελεημονα.
Σεβαστέ μου π. Παντελεήμων και φίλε εκπρόσωπε της Ενορίας Κοιμήσεως Θεοτόκου Βοθυνων Καλύμνου,
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ θερμότατα για την επώνυμη και δυναμική παρουσία σας στο ιστολόγιό μου.
Πάμπολλες φορές έχω σκεφτεί αν πρέπει να αναρτώ σχόλια ανωνύμων σούπερ ζηλωτών, οι οποίοι με απίθανη ευκολία και χωρίς τον παραμικρό ενδοιασμό χαρακτηρίζουν τον τάδε ή τον δείνα - επώνυμο πάντα- ως αισχρό, αιρετικό, βλάσφημο και τα συναφή.
Το κάνω μέχρι τώρα για να καταδείξω:
1. Την ποιότητα αυτών των ανθρώπων, οι οποίοι είναι τάχα οι γνήσιοι χριστιανοί, και οι οποίοι στο άκουσμα της διαφορετικής - από την δική τους - άποψης, είναι έτοιμοι να κατασπαράξουν τον άλλο.
2. Οι άλλοι χριστιανοί που δεν είναι έτσι, αλλά έχουν επίπεδο και συναίσθηση, σπανιότατα βγαίνουν επωνύμως να υποστηρίξουν αυτό που έτσι κι αλλιώς πρεσβεύουν και το γράφει ή το λέει ή το σαρκώνει κάποιος άλλος.
Χωρίς όμως την μαρτυρία αυτών θα "αλωνίζουν" οι άλλοι, θα ανακηρύσσουν αιρετικούς, θα ζητούν καθαιρέσεις κ.ο.κ.
Απαιτείται μια συστράτευση των υγειών δυνάμεων. Αν γίνει θα απομονωθούν όσοι με περισσή ευκολία στέλνουν τους πάντες από τώρα στην κόλαση.
Σας ευχαριστούμε για τον φρέσκο Καλυμνιώτικο αέρα.
Ανδριόπουλος και εκπρόσωπος της Ενορίας Κοιμήσεως Θεοτόκου Βοθυνων Καλύμνου ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΥΝ τον π.Παντελεήμονα επειδή είναι του ίδιου αισχρού και χυδαίου πνεύματος που αντίκειται στην ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ ΚΑΙ Σ' ΟΛΗ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤους παραδίδουμε στην περιφρόνηση όλων των υγιώς σκεπτομένων.
Τί να επιχειρηματολογήσεις όταν η μπόχα γεμίζει όλη την ιστοσελίδα του;
Τί άλλες αποδείξεις να φέρεις όταν το κοσμικό πνεύμα είναι αποπνικτικό;
Το ίδιο και το αιρετικό!
ΕΙΣΤΕ ΑΞΙΟΛΥΠΗΤΟΙ!