φωτό: Ν. Μαγγίνας
"Φωτιά" στη μισαλλοδοξία και την καχυποψία ανάμεσα στους λαούς άναψε η εντυπωσιακή έκθεση του Κώστα Τσόκλη στο Σισμανόγλειο Μέγαρο της Κωνσταντινούπολης στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης – İstanbul 2010.
Καιόμενες φωτογραφίες, προβολές βίντεο, ζωγραφικά έργα και αποφθέγματα του καλλιτέχνη «έζωσαν» με εντυπωσιασμό και δέος τον κόσμο που ερχόταν για πρώτη φορά σε επαφή με το έργο του Τσόκλη στην Κωνσταντινούπολη.
Καιόμενες φωτογραφίες, προβολές βίντεο, ζωγραφικά έργα και αποφθέγματα του καλλιτέχνη «έζωσαν» με εντυπωσιασμό και δέος τον κόσμο που ερχόταν για πρώτη φορά σε επαφή με το έργο του Τσόκλη στην Κωνσταντινούπολη.
H έκθεση με τίτλο “Η απρονοησία του Προμηθέα” εγκαινιάστηκε στις 25 Μαρτίου το απόγευμα στο Σισμανόγλειο Μέγαρο, παρουσία του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Η έκθεση πραγματοποιείται με την συνδιοργάνωση του Γενικού Προξενείου της Ελλάδος στην Κωνσταντινούπολη και του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
«Η παρουσία του Κώστα Τσόκλη αποτελεί την ουσιαστικότερη συμμετοχή της Ελλάδας στα δρώμενα της Πόλης και με το έργο του ο Κώστας Τσόκλης παίζει με τη φωτιά, πιθανώς γνωρίζοντας ότι η Πόλη τα τελευταία 500-600 χρόνια έχει πάμπολλες φορές καταστραφεί ολοσχερώς κι έχει ξαναγεννηθεί από τις στάχτες της», δήλωσε ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη Βασίλης Μπορνόβας.
Η επικεφαλής του προγράμματος εικαστικών τεχνών του Οργανισμού «Istanbul 2010», χαρακτήρισε από την πλευρά της την έκθεση «από τις πιο σημαντικές εκδηλώσεις της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας».
Η επικεφαλής του προγράμματος εικαστικών τεχνών του Οργανισμού «Istanbul 2010», χαρακτήρισε από την πλευρά της την έκθεση «από τις πιο σημαντικές εκδηλώσεις της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας».
«Η απρονοησία του Προμηθέα», που θα διαρκέσει μέχρι τις 23 Μαίου, παραπέμπει στη «κακή» όψη της φωτιάς, σε αυτή που οδηγεί σε καταστροφές λόγω της απρονοησίας του ανθρώπου. Η νέα έκθεση του Κώστα Τσόκλη αποτελεί μια καταγγελία για τον τρόπο που οι άνθρωποι χειρίζονται το όπλο ζωής που τους έδωσε ο Προμηθέας. Για να ξορκίσει αυτό το κακό ο καλλιτέχνης προσπαθεί να μετατρέψει το αίμα και τη φωτιά σε μία κόκκινη οπτική αγαλλίαση.
Με τη φωτιά που παρουσιάζει σε βίντεο στηλιτεύει τις δασικές πυρκαγιές που αποτελούν το οικολογικό τέλος της Μεσογείου. Η φωτιά μέσω της τηλεοπτικής εικόνας δίνει όμως κι ένα άλλο μήνυμα. Η τηλεόραση χαρακτηρίζεται από πολλούς ως «η φωτιά της εποχής», ένα ηλεκτρονικό τζάκι. Όπως ο πρωτόγονος άνθρωπος καθόταν μπροστά στη φωτιά, βυθιζόταν σε σκέψεις ή μαγευόταν κοιτώντας τη φωτιά, έτσι κι ο σημερινός άνθρωπος καθηλώνεται μπροστά στην τηλεόραση και μαγεύεται από την εικόνα. Μόνο που σπάνια τον κάνει να σκέφτεται...
Οι φωτιά ποτέ δε μου άρεσε. Πάντα μου προξενούσε έναν φόβο που ποτέ δεν μπόρεσα να κρύψω και να πολεμήσω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ έκθεση στην πρώτη ματιά θα έλεγε κανείς ότι είναι εντυπωσιακή. Στην πρώτη σκέψη όμως αποκρουστική!
Ως Ελληνίδα της Πόλης (και όχι ως Ελλαδίτισα) η φωτιά σε κάθετι ελληνικό ξυπνά τέρατα της μνήμης από εικόνες καταστροφής όπως αυτές του Σεπτέμβρη του '55. Μπορεί να μην έζησα εκείνες τις μέρες, όμως λες και είναι μέσα στα γονίδια μου, αμέσως κάνουν το οργανισμό μου να αντιδρά στη θέαση οτιδήποτε της μοιάζει.
Η φωτιά μέσα στο Σισμανόγλειο και ο έντονος ήχος της καταστροφής, σε μπερδεύουν. Δεν ξέρεις αν πρέπει να εντυπωσιαστείς με την έμπνευση του καλλιτέχνη και την άρτια τεχνική οργάνωση ή να νιώσεις την κατάθλιψη που φέρνει η ιστορική μνήμη.
Κατ'εμέ η επιλογή της Κωνσταντινούπολης ως χώρος έκθεσης μιας τέτοιας καλλιτεχνικής σύλληψης ήταν λάθος. Δε μου αρέσει η ιδέα ενός κτιρίου παραδωμένου στις ''τεχνολογικές'' φλόγες και το πλήθος των περαστικών να το κοιτά. Πόσοι άραγε από αυτούς που είδαν τα παράθυρα να φλέγονται δεν είπαν κρυφά μέσα τους '' έτσι θα καείτε πάλι΄΄?