Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2010

ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ - ΚΡΑΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΝΑΞΗ


Επανέρχομαι, αγαπητοί συνοδίτες, με κάποια καίρια σημεία από τη χθεσινή εκδήλωση του περιοδικού Σύναξη με θέμα τις σχέσεις Κράτους – Εκκλησίας.
Ο Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος μίλησε για τα “επίμαχα” θέματα (εκκλησιαστική περιουσία, μάθημα θρησκευτικών, σύμβολα) με γλώσσα ρεαλιστική, αξιοποιώντας, όπως είπε, και την εμπειρία της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών που ίδρυσε και λειτουργεί ο ίδιος στον Βόλο και η οποία μόνο θετικά μπορεί να αξιολογηθεί κατά τη γνώμη μου.
Η Ακαδημία, παρά τις όποιες επιμέρους ενστάσεις μπορεί και δικαιούται να έχει ο καθείς, αγγίζει σημαντικότατα σύγχρονα θέματα και ασκείται συστηματικά στην διαλεκτική με την επιστήμη, τον πολιτισμό και τον κόσμο. Συν οι εκδόσεις των κατά καιρούς θεματικών, υπό την άγρυπνη διεύθυνση του Παντελή Καλαϊτζίδη, η Ακαδημία προάγει τον θεολογικό λόγο και τον διάλογο Εκκλησίας και κόσμου. Εκεί ετέθη και το ζήτημα Εκκλησία και έθνος και άλλα συναφή, που μας επιτρέπουν, όπως τόνισε και ο καθηγητής Νίκος Αλιβιζάτος, να αισιοδοξούμε ότι η Εκκλησία αρχίζει να ανοίγεται και να διαλέγεται περισσότερο από χθες.
Ο Μητροπολίτης Δημητριάδος τόνισε και την πρόθεση του Αρχιεπισκόπου για διάλογο με την Πολιτεία και την εξεύρεση των ενδεδειγμένων λύσεων για τα κοινά θέματα, που εκδηλώθηκε με την δημιουργία ειδικών Συνοδικών Επιτροπών που άρχισαν ήδη το έργο τους.


Ο διευθυντής της Νέας Εστίας Σταύρος Ζουμπουλάκης ήταν, όπως πάντα, καταλυτικός. Περιέγραψε την σκληρή πραγματικότητα των ημερών μας: Ο Χριστιανισμός φαίνεται να έχει χάσει το “παιχνίδι” της Ευρώπης: η αποχριστιανοποίηση προχωρά ακάθεκτη, ο χριστιανισμός ανθεί εκτός Ευρώπης (Ασία, Αφρική, Λατινική Αμερική), ο λόγος της Εκκλησίας δεν πείθει τον σημερινό άνθρωπο, η Εκκλησία οφείλει να “μεταφράσει” (χρησιμοποίησε την συλλογιστική του Χάμπερμας) τον λόγο της για να μπορέσει να συνομιλήσει και με τους εκτός της μάνδρας της. Αυτό απαιτεί πολύ κόπο και δεν διαφαίνεται πως κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει, π.χ. από την Εκκλησία της Ελλάδος, η οποία αν και έχει δημόσια παρουσία δεν μπορεί να ανταποκριθεί στον διάλογο με τους καιρούς. Η Εκκλησία πρέπει να παραμείνει στον δημόσιο χώρο, αλλά μ' ένα λόγο που να προβληματίζει και τους ολότελα ανυποψίαστους, χωρίς κούφιες ρητορείες και χωρίς την “θωράκιση” της εθιμοταξίας που είναι το ορατό της σημείο στην Ελλάδα. Αντί να αμύνεται για να μη χάσει τα κενά ουσιαστικού περιεχομένου προνόμιά της, πρέπει να ανασκουμπωθεί για να παρέμβει με λόγο “όλως άλλο” από τον συνηθισμένο για τα μείζονα θέματα της σήμερον, όπως π.χ. η βιοηθική.



Κάποιοι “αγανακτισμένοι πιστοί” άρχισαν να διαμαρτύρονται ακούγοντας τον Σταύρο Ζουμπουλάκη, αλλά εκείνος με τρόπο κοφτό τους σταμάτησε και ολοκλήρωσε την εισήγησή του. Βέβαια, όπως αποδείχθηκε από τον εκτενέστατο διάλογο που ακολούθησε, οι “αγανακτισμένοι πιστοί” είχαν ακροβολιστεί στην αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων με σκοπό την ένταση. Και το πέτυχαν! Αφού είναι εργολάβοι της μισαλλοδοξίας.
Θα δείτε, αγαπητοί συνοδίτες, την εκδήλωση σύντομα στο διαδικτυακό κανάλι intv.gr.
Το θετικό της εκδήλωσης ήταν ότι λέγονται πια τα πράγματα με τ' όνομά τους. Αν οι “ταλιμπάν” περιχαρακώνονται γύρω από τους κομπασμούς του 98% του Ελληνικού Λαού που είναι χριστιανοί ορθόδοξοι, αποτελεί προσωπικό τους πρόβλημα. Εδώ, όπως σημείωσε με έμφαση και ο καθηγητής Νίκος Αλιβιζάτος, και η συζήτηση για τις σχέσεις Εκκλησίας και Κράτους είναι πια παρωχημένη...



Ας σημειώσω, τέλος, πως αισθάνθηκα "δικαιωμένος" όταν άκουσα τον καθηγητή Νίκο Αλιβιζάτο να λέει ότι περίμενε από την Εκκλησία της Ελλάδος να καταδικάσει την διπλή εμπρηστική απόπειρα κατά της Συναγωγής στα Χανιά, αλλά κάτι τέτοιο δεν έγινε, που σημαίνει ότι έχουμε δρόμο ακόμα...

4 σχόλια:

  1. Τον κ. Ν. Αλιβιζάτο είχα καθηγητή μου στη νομική Αθηνών πριν λίγα χρόνια και παρακολουθώ το λόγο του, γραπτό και προφορικό, για θέματα θρησκευτικής ελευθερίας (και όχι μόνο), πολύ πριν το ιστολόγιο ασχοληθεί μαζί του. Επιτρέψτε μου να κατανοώ και εγώ, λίγο έστω, τα λεγόμενά του και τη νοοτροπία του. Κυρίως αυτήν.

    Το θέμα που σχολίαζα στην παλαιότερη ανάρτηση, δεν ήταν η μη καταδίκη του εμπρησμού καθαυτήν αλλά τα γενικευμένα συμπεράσματα του ιστολογίου εξαιτίας αυτής και οι συναφείς χαρακτηρισμοί σε βάρος της Εκκλησίας της Ελλάδος, πιο έμμεσα της Κρήτης και των "θρησκευομένων" συλλήβδην. Όλα αυτά, στη συνειδητή προσπάθεια του ιστολογίου να εξυψωθεί το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Ταπεινά φρονώ ότι τα όσα έγραψα εκεί, εξακολουθούν να ισχύουν όλα στο ακέραιο. Τώρα, αν ο ιστολόγος αισθάνεται "δικαιωμένος" εξαιτίας συγκεκριμένης αποστροφής στο λόγο του κ. Αλιβιζάτου, αυτό είναι δικαίωμά του, αποδεικνύει όμως ότι δεν κατανόησε καθόλου όσα σχολίασα λίγες μέρες νωρίτερα. Μάλλον επειδή δε θέλει...
    Ν.Στ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Tο 98% του ελλην. λαού δεν είναι ορθόδοξο, το 2%, ίσως! Η Εκκλησία όσο επαναπαύεται στο μαξιλάρι αυτό τόσο θα αποκόπτεται όχι μόνο απο την πλειονότητα του ελληνικού λαού, αλλά και απο τα πραγματικά προβλήματα της εποχής, με αποτέλεσμα να αδυνατεί να σαρκώνει την Αλήθεια του Χριστού στο σημερινό άνθρωπο. Και βεβαίως το σύγχρονο εκκοσμικευμένο κράτος όταν δεν θα την έχει ανάγκη θα την πετάξει στο περιθώριο της ζωής, αφού πρώτα θα την έχει αφαιμάξει... οι καιροί ου μενετοί.
    Ο Σάλος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γιατι προσπαθειτε ορισμένοι να καλλιεργείτε κλιμα μισσαλοδοξίας; Γιατι καταλήγετε σε τοσο γενικευμενα συμπεράσματα; Μπορει να μην ειναι το 98% του πληθυσμου θρησκευομενοι (καθε κατηγορίας) αλλά ασφαλώς ειναι ομοιγενής ο πληθυσμός απο αποψη θρησκευματος. Το πρόβλημα αρχίζει τώρα με την εισαγωγή μεγάλου αριθμου μουσουλμάνων και την πρόθυμη αποδοχή τους απο τ ους δηθεν εκσυγχρονιστές που δεν θέλουν να καταλάβουν ότι το Ισλάμ δεν ειναι θρησκεία αλλά τρόπος ζωής και πολιτική θέση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Νομίζω πως οι γενικεύσεις τύπου 98% κλπ δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα πάντα και σίγουρα το θέμα των μεταναστών είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα που πρέπει να αντιμετωπίσει η Εκκλησία.

    Δεν μπορώ όμως να μην συμφωνήσω με τον Ανώνυμο 8:21π.μ στο ότι "Το Ισλάμ δεν είναι (απλά) θρησκεία αλλά τρόπος ζωής και πολιτική σκέψη" η οποία δεν έχει καμία σχέση ούτε με τον τρόπο ζωής μας ούτε με τον τρόπο σκέψης μας.

    Όσο κι αν θέλουμε να ωραιοποιούμε κάποια πράγματα είναι άτοπο νομίζουμε πως οι μουσουλμάνοι θέλουν να ενταχθούν στις δυτικές κοινωνίες προσαρμόζωντας τις συνήθειες τους στο "δυτικό" τρόπο ζωής.
    Σκοπός του Ισλάμ είναι να "αλλάξει" τον κόσμο σύμφωνα με τη δική του θεολογικό-κοινωνική κοσμοθεωρία!

    Νομίζω πως το στοιχείο της ελεύθερης επιλογής απουσιάζει παντελώς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή