Σάββατο 5 Δεκεμβρίου 2009

ΛΟΙΠΟΝ ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΕΔΩ Ή ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΕΝΟΣ ΑΠΕΛΠΙΣΜΕΝΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ



Έλαβα απόψε το ακόλουθο σχόλιο για την ανάρτηση "Ένα κείμενο - ράπισμα στον νοσηρό Νεο-ζηλωτισμό" (η ορθογραφία είναι του αποστολέα):

Αυτο που κανω, ισως δεν ειναι εντιμο, αλλα είσαι μια διέξοδός μου. Εορτή του Αγίου Σάββα σήμερα, καθηγητή της ερήμου, και έρημος καταντά η ψυχή του μοχανού που στερειται τη Θεία Κοινωνία, επειδή ....έτσι το θελει ο ηγουμενος.... Έρημος ειναι η καρδια του μοναχου επειδή ...ο ηγουμενος του στερει την επικοινωνία με τους υπολοίπους μοναχούς (την επιβάλει στους υπολοίπους μέσω εξομολόγησης)... έρημος η καρδια του μοναχού ....όταν ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΓΑΠΗ...., οταν έχει το ...πανω χέρι.... οταν απαιτει τον τιτλο ...γεροντα, όταν 10 χρονια δεν μπορει να τον κερδισει με την αξία του. και πολλά άλλα... ταδε εφη απο...

Ο μοναχός που μου έστειλε το μήνυμα γράφει το μοναστήρι στο οποίο εγκαταβιώνει. Δεν το δημοσιοποιώ ένεκα της ανωνυμίας του. Το ενδιαφέρον εδώ είναι η ουσία. Νοσηρός γεροντισμός που πασχίζει να επιβληθεί με κάθε τρόπο. Όψη του αρρωστημένου ζηλωτισμού. Οι άνθρωποι δεν κατευθύνονται πνευματικά προς την ελευθερία εν Χριστώ, αλλά προς την δουλεία του γέροντα. Κι έτσι, στο όνομα της "υπακοής", συντελείται η απώλεια ψυχών, ίσως δε και σωμάτων! Αν η ψυχή κλονιστεί και το σώμα υποφέρει.
Αυτός ο μοναχός, αγαπητοί συνοδίτες, γράφει ότι είμαι "μια διέξοδος" του. Θλίβομαι! Το μόνο που έχω να του πω είναι: "Φεύγε και σώζου"!

Του αφιερώνω το ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη:

Λοιπόν τι κάνουμε εδώ

Λοιπόν τι κάνουμε εδώ
και πότε θ' αλλάξει ο κόσμος.
Όμως απόψε βιάζομαι απόψε
να παραμερίσω όλη τη λησμονιά
και στη θέση της
ν' ακουμπήσω μια μικρή ανεμώνη.

Α, ωραίο - Α, ωραίο
να 'σαι μοναχός
να 'σαστε δυό
να 'μαστε όλοι να 'μαστε όλοι



24 σχόλια:

  1. Συγχαρητήρια κ. Ανδριόπουλε! Δίνεις πνευματικές συμβουλές σε ένα μοναχό με ποίημα του Λειβαδίτη;

    Δεν υπάχουν άραγε κάποια βιβλία που λέγονται Γεροντικόν, Φιλοκαλία, Ευεργετινός, Ιωάννης της Κλίμακος, κτλ. για να απαντούν τα όποια πραγματικά ή φανταστικά προβλήματα προκύπτουν σε ένα μοναστήρι; Δεν υπάρχει οικείος επίσκοπος για να επιληφθεί του προβλήματος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. αγαπητέ Π. Τελ. θέτεις δύσκολες ερωτήσεις!
    ο Θεός παρηγορεί τους στεναχωρημένους με χίλιους τρόπους και δεν περιορίζεται στο γεροντικό και τα παρόμοια βιβλία. απλά σε φωτίζει για να δεις / ακους καλά τι σου λέγει ο πλησίον σου.
    άλλωστε τα παραμυθάκια του γεροντικού θα τα έχει βαρεθεί ένας μοναχός ας ακούσει κάτι άλλο.
    επί της ουσίας κ. Ανδριόπουλε, μπράβο σου που είσαι η μόνη διέξοδος για τους κουρασμένους που δεν τους ακούει κανείς, η εκκλησία (ως ένωση κληρικών) είναι απούσα, ας πάμε στα μπλογκς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τόσο γνώριμη αυτή η ιστορία! Μάλλον θα υπάρχουν πολλές ίδιες ιστορίες.
    Ποιος ξέρει αν θα υπάρχει οικίος επίσκοπος για λύσει του προβλήματος .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Aγαπητέ κ.Ανδριόπουλε καλό μεσημέρι και χρόνια πολλά για τήν σημερινή ημέρα!
    Ταπεινά φρονώ οτί ο ώς άνω μοναχός δέν πρέπει να απέλπίζεται.Τήν χαρά μας, που είναι ο ΧΡΙΣΤΟΣ δέν μπορεί να μας τήν αφαιρέσει κανείς.
    Θεού παραχωρήσει φθάσαμε στο σημείο το σημερινό.Τής αλλοιώσεως του γνησίου ασκητικομαρτυρικού αρχεγόνου φρονήματος.
    Να έχει θάρρος ,δύναμη και υπομονή. Αποκούμπι και παρηγοριά του του άς είναι οι ιερές ακολουθίες και η μελέτη.
    Έχουμε και παράδειγμα τόν χθές εορταζόμενο Όσιο Ιωάννη τόν Δαμασκηνό που κάτι άνάλογο-σύμφωνα με το ιερό συναξάρι - έκανε ο γέροντάς του και σε αυτόν...
    Αξιώθηκε όμως να τόν επισκεφθεί η ίδια η Παναγία και να τόν χαριτώσει πλούσια...
    Σάν επίλογος μου έρχεται στόν νού ο λόγος κάποιου γνωστού μου σοφού γέροντος,με πλατειές αντιλήψεις,χωρίς φανατισμούς και παρωπίδες:"Άυτόν που έχει εσωτερική καθαρότητα όχι μόνο δέν τόν σκανδαλίζει και στενοχωρεί ό,τι βλέπει γύρω του, αλλά και τόν οδηγεί σε υψηλότερες σφαίρες πνευματικότητας και αγιασμού.
    Συγχωρέστε με.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Χάσαμε τη μπάλα ή μου φαίνεται;
    Καλόγερος απελπισμένος ή «απελπισμένος», δεν κοινωνεί μεν επειδή δεν του επιτρέπει ο ηγούμενος, όμως επικοινωνεί μέσω ίντερνετ παρόλο που και αυτό δεν το έθεσε υπό την κρίση του ηγουμένου.

    Ο μοναχός περνά πιθανότατα μια πνευματική δυσκολία από τις πολλές της μοναχικής ζωής κι ο Ανδριόπουλος του λέει «φύγε».

    Έτσι κάνουν οι μοναχοί;Έτσι κάνουν οι έγγαμοι; Ή μήπως κάνουν υπομονή και προσευχή;

    Αυτά διαβάζει στα συναξάρια;
    Ο γέροντας του π.Εφραίμ του Κατουνακιώτη ήταν σχεδόν δαιμονισμένος, με ανυπόφορη συμπεριφορά, κι όμως ο π.Εφραίμ δεν έφυγε αλλά έκανε αιματηρή υπακοή, όπως τον συμβούλεψαν όλοι οι γέροντες στους οποίους απευθύνθηκε.

    Και ένα ζήτημα δεοντολογίας: Ανδριόπουλε,ρώτησες τον μοναχό αν θέλει να δημοσιοποιήσεις το μέηλ του; Γνωρίζεις ότι έχει πράγματι μοναχική ιδιότητα;
    Κι αφού αποφάσισες να βγάλεις «άπλυτα» στη φόρα μήπως θα ήταν προτιμότερο να ξεκινήσεις από γνωστές «ομορφιές», να πούμε σαν αυτές που έλαβαν χωρα στην Λέρο πριν μερικά χρόνια εις βάρος μικρών παιδιών κι έκαναν τον Κρήτης Ειρηναίο να κλαίει σα μικρό παιδί;

    Και τώρα αποσιώπησε το, όπως συνηθίζεις να κάνεις όταν θίγονται οι αγαπούλες σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. 1.Ορθώς του απαντάτε "Φεύγε και σώζου"! Δεν αναπαύεται πλέον εκεί η καρδία του, είναι φανερό! Ίσως πρέπει να τολμήσουμε να του προτείνουμε κάποιο μοναστήρι στη Μητρόπολη Θηβών.....ίσως....δεν ξέρω.....Φαίνεται πάντως πως εκεί βιώνεται κάπως το εκκλησιαστικό μυστήριο στον εκεί μοναχισμό.....
    2.Στον αγαπητό Π.Τελεβάντο ο οποίος σχολιάζει δυσμενώς τον Λειβαδίτη οφείλουμε να πούμε πως ο ο Τ.Λειβαδίτης είναι γνώριμος (και πολλών μοναχών-φοιτητών) και μάλιστα μέσα απο τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών στην Ορθόδοξη θεολογία όπου εξετάζεται και η σχέση της θεολογίας με τα γράμματα στη νεώτερη Ελλάδα και μεταξύ άλλων λογοτεχνών & ποιητών εγκύπτουν και στην ποίηση του Λειβαδίτη οι φοιτητές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Διευκρινίζω ότι δεν έκανα δυσμενές σχόλιο εναντίον του Λειβαδίτη.

    Απλά επεσήμανα το αυτονόητο: Οτι υπάρχει τόσο πλούσια πατερική γραμματεία που επιλαμβάνεται των θεμάτων του μοναχισμού ώστε είναι υπεραρκετή για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που προκύπτουν σε ένα μοναστήρι χωρίς να υπάρχει ανάγκη προσφυγής στη θύραθεν γραμματεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΝΤΡΟΠΗ ΣΟΥ ΤΕΛΕΒΑΝΤΟ ΝΑ ΓΡΑΦΕΙΣ ΣΕ ΤΕΤΟΙΑ ΧΥΔΑΙΑ ΣΕΛΙΔΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανωνυμε 6 Δεκέμβριος 2009 5:06 μμ, οι θεολογικές μας σπουδές κατάντησαν άντρα οικουμενιστών και ισοπεδωτών των πάντων. Οπότε μην τις επικαλείσαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δεν υπάρχουν χυδαίες σελίδες αδελφέ μου.

    Υπάρχουν μόνο χυδαίοι άνθρωποι.

    Οσο για τους Οικουμενιστές αδελφοί μας είναι εν Χριστώ υπέρ ων Χριστός απέθανεν.

    Οχι μόνο επιβάλλεται να διαλεγόμεθα μαζί τους αλλά και να προσευχόμεθα εκτενώς για να μας φωτίσει ο Θεός όλους να ακολουθούμε την οδό των Αγίων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ωρέ έχετε μουρλαθεί όλοι? Τι κοτσάνες γράφετε? Το " ει Χριστός ημάς ηλευθέρωσεν ζυγόν μη ανέχεσθαι" δεν σας λέει τίποτα? Οι καλόγεροι και μάλιστα κάτι ηγουμενάρες είναι αρρωστημένες ψυχολογικές και βιολογικές καταστάσεις.Δηλαδή ο Θεός έκανε λάθος όταν έλεγε " ου καλόν είναι τον άνθρωπον μόνον είναι"? Αρκετό κακό έχει κάνει ο καλογερισμός στην εκκλησία. Ξεκίνησαν οι καλόγεροι δήθεν ως σχήμα ταπεινώσεως και διέστρεψαν το Ευαγγέλιο και την ζωή της ταπείνωσης και της αγάπης της πρώτης εκκλησίας. Κατέλαβαν την εξουσία με το βαθμό του Επισκόπου τον οποίον εφεύραν και απέκλεισαν τους εγγάμους Πρεσβυτέρους. Και ρωτάω ποιός Δεσπότης θα επιληφθεί στο προσωπικό δράμα ενός ανθρώπου-μοναχού? Ο ηγούμενος είναι άνθρωπος του Δεσπότη - τον ταίζει.
    Συμβουλη: Σήκω παιδί μου και φύγε από τους απατεώνες και ψάξε να βρείς το Θεό μέσα στην καρδιά σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ορθοδοξότατος προτεστάντης ο ανώνυμος 7.00.

    Ωστε έτσι ε; Να βρει μόνος του τη σωρηρία στην καρδιά του! Και τι διαφορετικό λέγει ο Λούθηρος; Οτι η σωτηρία είναι ατομικό και όχι εκκλησιαστικό γεγονός. Αυτή τη συμβουλή δίνεις σε ένα ορθόδοξο μοναχό;

    Οσο για τις απόψεις σου για τον Αγιοποιό μοναχισμό τι να πω; Είναι ατόφια προτεσταντικές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αγαπητέ Τελεβάντο, αν θυμάμαι καλά, ο Χριστός δεν είπε ότι: η Βασιλεία του Θεού εντός ημών εστί? Έχεις ακούσει ποτέ σου τίποτε γιά ταπείνωση, γιά αγάπη? Τα βούρλα που γίνανε καλόγεροι θα σώσουν τον κόσμο ή ο δρόμος που χάραξε ο Χριστός με την θυσία του και το σωτηριώδες πάθος και Ανάστασή του και τον ακολούθησαν σ'αυτόν το δρόμο οι Απόστολοί του και οι Άγιοι της Εκκλησίας δεν είναι άραγε ο δρόμος που καλούμαστε και εμείς να ακολουθήσουμε? Που βλέπεις τον Προτεσταντισμό? Εγώ τις θρησκευτικές σου νευρώσεις βλέπω που εσύ και κάτι άλλοι πάτε να κάνετε την Εκκλησία μπάχαλο.
    Εισαι πιό ορθόδοξος από τους Πατριάρχες και τους επικεφαλής των Εκκλησιών? Μήπως θέλεις να αμφισβητήσεις και τον Άγιο Διδάσκαλό μου τον Αλβανίας Αναστάσιο? Διότι εγώ δεν τον αμφισβητώ. Απ'ότι καταλαβαίνω και σου το συνιστώ κανε μία επισκεψη στο Πατριαρχείο και πιάσε κουβέντα με κανένα κληρικό του Πατριαρχείου γιά να δείς ότι η άλήθεια δεν είναι αυτή που νομίζεις εσύ. Εκεί θα μάθεις τι σημαίνει Ορθόδοξη συνείδηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Αραγε η πιο σώφρονα τακτική είναι να πάμε σε κάποιους Μητροπολίτες του Οικουμενικού θρόνου για να μάθουμε τι σημαίνει ορθόδοξη συνείδηση ή να προσκυνήσουμε στο Αγιον Ορος και να ζήσουμε τη εν Χριστώ ζωή μέσα στη λατρεία του Θεού, τη μελέτη των πατέρων και την προσευχή;

    Για όνομα του Θεού! Είναι δυνατόν να γίνονται τέτοιες εισηγήσεις;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. ολα σχόλια και κείμενο ειναι κατάλληλα μόνο για ανάγνωση φαιδρών κειμένων!! αναρωτιέμαι αν αντιλαμβάνεστε τι λέτε... μοναχός απελπισμένος πουο βρίσκει παρηγοριά στο blog ενός τρελαμένου θεολόγου που τον συμβουλεύει να φύγει απο το μοναστήρι...ο μοναχός θα πρέπει να ειναι νέος ( για να μπορεί να χειρίζεται το διαδίκτυο) αρα πρώτον τι γύρευε στο μοναστήρι και δεύτερον δεν ξέρει μόνο του να φύγει πρέπει να του το πουν;μη χειρότερα Χριστέ μου!!!
    α για να προλάβω τους "ζηλωτές" πασης φύσεως: ποτέ μου δεν κατάλαβα τον μοναχισμό.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @12.40

    Δε χρειάζεται να ακούσουμε επισκόπους του Οικ.Θρόνου.
    Ακούμε την ίδια την ΑΘΠ να λέει προς τον CEO της Coca Cola :"Απόψε συγκεντρωθήκαμε σε αυτό το εκπληκτικό κέντρο στην πραγματικότητα ένα μουσείο προς τιμήν ενός από τα πιο αγαπημένα προϊόντα ένα - αν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την λέξη - εικόνισμα του 20ου αιώνα. "

    και διδασκόμεθα ήθος και οικολογία και προσαρμοστικότητα και γλυτώνουμε από τις...νευρώσεις πίνοντας Κόκα Κόλα που πάει με όλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. προς ανώνυμο @12.40
    έχεις προηγούμενα με την κοκα κολα; μια χαρά αναψυκτικό είναι ,βοηθά και στο ρέψιμο και στη χώνεψη ,ιδίως στους πιστούς νηστεύοντες αυτή τη περίοδο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. δεν τα πιστευω αυτα που διαβάζω!!...μωρέ και με την coca cola μπλέξανε οι του "οικουμενικου θρόνου"; τρελα ! τρέλα!... μπράβο Ανδριόπουλε που υπερασπίζεσαι το πατριαρχείο. φαίνεται εποφθαλμιάς καποιο πόστο στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις και χρειάζεσαι μέσον....!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. ΝΤΡΟΠΗ ΣΟΥ ΤΕΛΕΒΑΝΤΟ ΝΑ ΛΕΣ ΟΤΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΧΥΔΑΙΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ! ΕΙΣΑΙ ΕΚΤΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΤΟΠΟΥ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΥ ΜΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΛΕΓΟΜΕΝΑ ΣΟΥ. ΠΩΣ ΚΑΤΑΝΤΗΣΕΣ ΝΑ ΛΕΣ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΑΘΛΙΟΤΗΤΕΣ;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. sumfono me eauton pou exei grapsi pio pano kapio sxolio. "an exei tin idiotita tou monaxou."
    tha thelame na mathoume kirie andriopoule an autos o monaxos pou anafereste zei se ena kinovio monastiri i' akoma kai se idiorithmo. giati apo 'ti kseroume panata kanoume ipakoi se kapion esto kai an einai idiorithmo to monastiri kai dinoume anafora ston igoumeno tou monastiriou.
    o monaxos autos giati exei mono autos provlima me ton igoume kai den exei kai i ipolipi adelfotita an iparxei diladi i' ektos kai milame mono gia dio atoma pou egkatavioun sto monastiri kai tsakononte tote gia tin thesi tis igoumenias.
    na se parakaleso na mas anaferis gia auta pou se roto etsi oste na mporesoume na voithisoume kalitera ton monaxo pou les.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Ο Γέροντας παρακολουθεί το λογισμό του υποτακτικού του:
    -Έλα 'δω, παιδί μου.
    -Ναι, ευλόγησον.
    -Πώς με βλέπεις;
    -Γέροντα, άγγελο σε βλέπω.
    -Καλά. Θά'ρθει καιρός που θα με δεις άνθρωπο.
    Μετά από λίγο καιρό:
    -Πώς με βλέπεις, παιδί μου;
    -Άνθρωπο.
    -Αύριο θα με δεις ως διάβολο.
    Ε, αύριο:
    -Πως με βλέπεις;
    -Διάβολο.
    Έτσι είναι. Γιατί λίγο, λίγο, λίγο ο διάβολος -τό'χω πάθει, πατέρες, από πείρα το λέω- ο διάβολος προσπαθεί να σε ξεκολλήσει από τον Γέροντα, να σε ξεκολλήσει!
    (από τις Διδαχές του π.Εφραίμ του Κατουνακιώτη)

    Αν ο μοναχός διαβάζει όσα γράφονται, ας μην ακούσει ούτε το λογισμό του, ούτε όσους με φτηνούς ψυχολογισμούς τού λένε να φύγει από το μοναστήρι, αλλά ας αναζητήσει διακριτικό και θεοφόρο πνευματικό για να πει τους λογισμούς του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. θέλω να μάθω αν ο "μοναχός" που μας έχεις αναφέρει είναι μοναχός ή μονάχος;
    και θέλω να συμφωνίσω με το φίλο (με τους αγγλικούς χαρακτήρες) πιο πάνω που ρωτά περισσότερα στοιχεία και να σε παρακαλέσω κ ανδριόπουλε να μας απαντήσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Αρκούν αυτά που μάθατε τα περισσότερα θα σας βλάψουν.
    Αγαπητοί σχολιαστές η κάθε περίπτωση είναι διαφορετική, ο δρόμος
    υπάρχει πως θα τον βαδίσεις είναι το πρόβλημα δεν υπάρχουν καλούπια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. είχα γράψει και πιο πάνω σχόλιο.
    γιατί αρκούν αυτά μόνο που μας είπατε και τα περισσότερα θα μας βλάψουν; όταν ξεκινάς κάποια κουβέντα πρέπει να τη τελειώνεις και να μην λές μόνο αυτά που σε συμφέρουν....
    Δ.Γ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή