Στα Φιόρα Τιμής για τον Μητροπολίτη Ζακύνθου Χρυσόστομο Β' Συνετό, δημοσιεύεται κι ένα σπουδαίο κείμενο των Δημητρίου Μαγριπλή - Ι. Σόλαρη - Ι. Μπουγά, με θέμα:"Θρησκευτικός φανατισμός και τοπικές κοινωνίες στον Ελληνικό χώρο".
Το κείμενο αναδημοσιεύει στα Παραθέματα λόγου ο π. Παναγιώτης Καποδίστριας, ο και φιλόπονος επιμελητής του τιμητικού τόμου.
Oι συγγραφείς του άρθρου αναλύουν το φαινόμενο του θρησκευτικού φανατισμού, όπως εκφράστηκε ενδεικτικά στο παράδειγμα της τοπικής κοινωνίας της Καλαμάτας (Μεσσηνίας) πρόσφατα και καταγράφηκε στα δημοσιεύματα κυρίως του τοπικού τύπου.
Αφορμή γι' αυτή την έκρηξη μισαλλοδοξίας και φανατισμού ήταν η απόφαση του Μητροπολίτου Μεσσηνίας Χρυσοστόμου για παραχώρηση ναού προς εξυπηρέτησιν λατρευτικών αναγκών των Ρωμαιοκαθολικών της περιοχής.
Οι συντάκτες του άρθρου επισημαίνουν ορθά ότι ''σίγουρα δεν είναι μόνο η Καλαμάτα. Ολόκληρη ίσως η Ελληνική επαρχία παρουσιάζει παρόμοια φαινόμενα. Ακόμη και οι αστικές ζώνες δεν υστερούν. Ο θρησκευτικός φανατισμός καίει βιβλία, αφορίζει κινηματογραφικές ταινίες, καταδικάζει τους αντιπάλους".
Αγαπητοί συνοδίτες, διαβάστε το εξαιρετικό αυτό άρθρο, για να συνειδητοποιήσετε ότι η υπόθεση του θρησκευτικού φανατισμού στην Ελλάδα σήμερα είναι φαινόμενο υπαρκτό, θεραπεύεται από Ορθοδόξους και του αξίζει η απομόνωση από όλους μας. Εδώ και τώρα!
Ώστε και οι Πατέρες της Εκκλησίας μας φανατικοί;; Αυτοί δεν είναι που ορίζουν την μη παραχώρηση ναού σε αιρετικούς;;
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ενέργεια αυτή δεν έρχεται σε αντίθεση με τους Ιερούς Κανόνες της Εκκλησίας μας; Συγκεκριμένα με τον 6ο Ιερό Κανόνα της εν Λαοδικεία Συνόδου, όπως αυτός αναφέρεται στο «Πηδάλιον» (σελ. 422);
ΚΑΝΩΝ ΣΤ’: «Περί του, μη συγχωρείν τοις αιρετικής εισιέναι εις τον οίκον του Θεού, επιμένοντας τη αιρέσει».
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: «Ο διορισμός του παρόντος Κανόνος είναι, να μη έχουν την άδειαν οι αιρετικοί να εμβαίνουν μέσα εις τον ναόν του Θεού, τον υπό ορθοδόξων κρατούμενον, εάν επιμένουν εις την αίρεσιν, και δεν θέλουν να επιστραφούν».
Να σημειώσουμε ακόμα ότι η εν Λαοδικεία Σύνοδος επεκυρώθη υπό του β’ κανόνος της 6ης Οικουμενικής Συνόδου.
Είναι δε χαρακτηριστικό ότι υπάρχει σχετική ΕΥΧΗ ΕΠΙ ΑΝΟΙΞΕΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΑΠΟ ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ ΒΕΒΗΛΩΘΕΙΣΗΣ, όπου σε ένα σημείο αναφέρει συγκεκριμένα: «… εξ αιρετικής εγχειρίσεως προσετρίβη λώβησις τω αγίω σου Θυσιαστηρίω,…» (Μέγα Ευχολόγιον, Εκδοτικός Οίκος «Αστήρ», σελ. 484).
Αγαπητέ Παναγιώτη συντάχθηκα μαζί σου όταν αντέδρασες στην χρήση ναού για ομιλίες σχετικές με θέματα υγείας. Όταν η χρήση του Ορθόδοξου ναού γίνεται από ανθρώπους που κακοδοξούν (φιλιόκβε) δεν υπάρχει πρόβλημα; Και είναι φανατικοί όσοι αντιδρούν στην παραβίαση Ιερών Κανόνων; Αρχίζω να σκέφτομαι μήπως η αντίδρασή μας για την κακή χρήση ναών από Ορθοδόξους ήταν αποτέλεσμα φανατισμού!!!
Φιλικά
Χρήστος
Αγαπητέ κ. Ανδριόπουλε, επειδή δεν είναι σε όλους εύκολο να εφοδιαστούν τον τόμο αυτό, μήπως είναι δυνατόν να αναρτήσετε το περί ου ο λόγος κείμενο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤΥΧΙΚΟΣ
Aγαπητέ μου Χρήστο Δενάζη,
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροφανώς δεν διάβασες το άρθρο του Δημ. Μαγριπλή. Καλό θα ήταν...
Πρέπει να σε απασχολήσει το γεγονός ότι ως Ορθόδοξοι δεχόμαστε, στο εξωτερικό, να χρησιμοποιούμε για τις λατρευτικές μας ανάγκες ναούς των καθολικών.
Λυπούμαι για τον υπαινιγμό σου. Τον χαρακτηρίζει έλλειψη διακρίσεως.
Στο θέμα που θίγεις δεν υπήρξε καμία επίσημη τοποθέτηση από την τοπική Εκκλησία. Αντιθέτως στην περίπτωση της Καλαμάτας την ευθύνη ανέλαβε εξ ολοκλήρου ο Μητροπολίτης.
Πολλά θα μπορούσα να σου πω ακόμα, αλλά νομίζω ότι στέκεσαι στο "αιρετικοί", άρα δεν ωφελεί αλλά μάλλον θόρυβος γίνεται.
Καλή εβδομάδα!
ΤΥΧΙΚΕ,
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν κάνεις κλικ πάνω στον τίτλο του κειμένου, μπαίνεις κατευθείαν σ'αυτό. Είναι απλό.
Αγαπητέ Παναγιώτη,
ΑπάντησηΔιαγραφήπερίμενα μια απάντηση σε αυτά που σου έγραψα αλλά δυστυχώς δεν είχα.
Το σχόλιό μου αφορούσε το παράδειγμα που αναφέρει το άρθρο (το οποίο τόνισες στην δική σου δημοσίευση) και όχι το άρθρο καθ΄αυτό.
Το αν οι ορθόδοξοι χρησιμοποιούμε καλώς ή κακώς τους ναούς των παπικών είναι ένα θέμα που αν τεθεί μπορώ να τοποθετηθώ. Εδώ συζητούμε κάτι άλλο αν δεν κάνω λάθος.
Δεν ξέρω τί ακριβώς σε λύπησε στον "υπαινιγμό" και το ότι την ευθύνη της παραβίασης ιερών κανόνων την αναλαμβάνει μητροπολίτης, αυτό δεν είναι λόγος να αντιδράσεις; Δεν το καταλαβαίνω αυτό;
Στέκομαι κατ΄ αρχήν στην κακοδοξία (φιλιόκβε) που θα περίμενα να σταθείς κι εσύ. Γιατί αν σταθείς θα πρέπει να σταθείς και στον σχετικό κανόνα.
Καλή εβδομάδα και σ' εσένα.
χ.δ.
Υ.Γ.: Δεν έχω κάποιο πρόβλημα με την δημοσιοποίηση του ονόματός μου αλλά νομίζω πως οι κανόνες δεοντολογίας ορίζουν τον σεβασμό στην επιλογή του συντάκτη να μην αποκαλύψει το όνομά του, όταν μάλιστα εσύ γνωρίζεις με ποιον μιλάς.
Αγαπητέ μου χ.δ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο πρόβλημα για μένα είναι η αντίδραση των Ορθοδόξων. Οι αιρετικοί κάνουν την δουλειά τους.
Το να αντιδρούν οι Ορθόδοξοι με χυδαιότατους και δολιότατους τρόπους, εν ονόματι της πίστεως, είναι κάτι φοβερό. Για μένα.
Για κάποιους άλλους φαίνεται πως προέχει "η εφαρμογή των ι. κανόνων" ακόμα και με διαβολικά μέσα.
Αυτό δεν με αφορά και το καταγγέλλω.
Με φιλικούς χαιρετισμούς
Π.Α.
Και σε άλλη ευκαιρία έχω καταδικάσει την αντι-χριστιανική αντίδραση ορθοδόξων σε κάποιες περιπτώσεις έστω και με σωστή αφετηρία. Και είναι αλήθεια πως με λυπεί πολύ αυτή η συμπεριφορά γιατί θεωρώ πως είναι η άλλη πλευρά του προβλήματος. Πρέπει να προσέξουμε την μισαλλοδοξία. Αυτό όμως δεν πρέπει να μας εμποδίζει να συζητούμε τα κακώς κείμενα...
ΑπάντησηΔιαγραφήχ.δ.
Είναι εύκολο να χαρακτηρίζεις κάποιον "αιρετικό". Δύσκολο είναι να αγαπάς τον αμαρτωλό. Ο Χριστός άραγε τι διάλεξε; Ας μας απαντήσουν οι κοπτόμενοι για την Ορθοδοξία, που δεν τόλμησαν 40 χρόνια, τουλάχιστον στην Μεσσηνία, να πουν κουβέντα για την διαστροφή του ορθοδόξου ήθους από τους λαϊκούς που περιστοίχιζαν τον τότε Μητροπολίτυη. Άξιος ο νέος της Επίσκοπος Χρυσόστομος Σαββάτος που προσπαθεί με εκκλησιαστικά κριτήρια να επαναφέρει το σωστό ορθόδοξο πνεύμα και τον πολεμούν όσοι για τόσα χρόνια είχαν συμφέροντα. Άξιος και ο γέροντας Μητροπολίτης Ζανύνθου Χρυσόστομος που χρόνια τώρα αντιμετωπίζει με ιώβια υπομονή τις πολλές επιθέσεις από φανατισμένους χριστιανούς. Πολολές φορές δε και από αρχιερείς. Ας μην ξεχνάμε την επίθεση που είχε κάνει στον Ζακύνθου ο Χρυσόστομος Θέμελης Μεσσηνίας στην Ιερά Σύνοδο όταν ήταν ανακριτής για τον Ζακύνθου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΝΑΣ ΑΜΑΡΤΩΛΟΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ
Το να υπάρχει καχυποψία είναι δικαιολογημένο. Αυτό που δεν δικαιολογείται είναι ο φανατισμός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜετά στην Ορθόδοξη Εκκλησία αποφαίνεται η ίδια η Εκκλησία εν συνόδω. Οι ΄Αγιοι Πατέρες με τις παρεμβάσεις Τους αποτελούν τους οδοδείκτες και όχι την οδό. Και εν πάσι περιπτώσει ο κάθε Άγιος Πατέρας δεν είναι η όλη Εκκλησία. Γι' αυτό λοιπόν μην το κάνουμε σαν τους ψευδομάρτυρες του Ιεχωβά που απομονώνουν χωρία και τα χρησιμοποιούν κατά το δοκούν.
Για διαβάστετι γράφει ο Άγιος Φώτιος σχετικά: «…Πόσαι δε περιστάσεις πραγμάτων πολλούς (=πατέρες) εξεβιάζοντο, τα μεν παραφθέγξασθαι, τα δε προς οικονομίαν ειπείν, τα δε και των απειθούντων επαναστάντων, τα δε και αγνοία, οία δη περιολισθήσαι ανθρώπινον... Ει δε παρεφθέξαντο μεν ή διά τινα αιτίαν νυν αγνοουμένην ημίν της ευθύτητος εξετράπησαν, ουδεμία δε ζήτησις αυτοις προσενήνεκται, ουδ’ εις μάθησιν της αληθείας ουδείς αυτούς παρακάλεσε, πατέρας μεν ουδέν ελλάτον αυτούς, ει και μη τούτο είπον, επιγραφόμεθα... τοις λόγοις τούτων, εν οις παρηνέχθησαν, ουχ εψόμεθα…» (Φωτίου, Επιστολή Ε΄, Προς τον Ακυλουΐας Ιωάννην ι΄, εις Ι. Βαλέττα, Φωτίου Επιστολαί, Λονδίνο 1864, σ. 196).
Ας δούμε τι σημαίνουν τα λόγια αυτά σε απλή σημερινή γλώσσα:
«...Ακόμη, πόσες δυσκολίες των καταστάσεων ανάγκαζαν πολλούς Πατέρες άλλα να τα παραποιούν, άλλα να τα λεν με πνεύμα συγκατάβασης, άλλα να λεν όταν ξεσηκώνονταν οι απείθαρχοι, άλλα να τα λεν από άγνοια, καθώς βέβαια είναι ανθρώπινο να σφάλει κανείς. Και αν παραποίησαν κάτι ή, για κάποιο λόγο που εμείς τώρα αγνοούμε, παρεξέκλιναν από την ορθή πορεία, τη στιγμή μάλιστα που δεν τους ζητήθηκε να εκφέρουν άποψη ούτε κανείς τους παρακάλεσε να του διδάξουν την αλήθεια, τους αναγνωρίζουμε το ίδιο ως Πατέρες, όπως θα τους αναγνωρίζαμε και αν δεν εξέφραζαν αυτή την άποψη... τη διδασκαλία τους στην οποία πλανήθηκαν δε θα την ακολουθήσουμε...» (Μετάφραση από το φιλόλογο Παύλο Χατζηπαππά).
Αυτό που πρέπει τελικώς να έχουμε υπόψη μας είναι ότι ο μεγάλος κίνδυνος έρχεται εκ των έσω, όπως π.χ. αντιδράσεις προέδρου ΔΟΕ κ.α. σχετικά με τα θρησκευτικά σύμβολα!
Ας στρέψομε λοιπόν την προσοχή μας εκεί που πρέπει!
ΤΥΧΙΚΟΣ
Επειδή δεν πρόκειται να απαντήσουν οι βέβηλοι της ΑΠΟΤΕΙ(Υ)ΧΙΣΗΣ, και επειδή ξέρω ότι μπαίνουν σε αυτό το Blog, ας δουν στον παρακάτω σύνδεσμο την βέβηλη εικόνα που φιλοξένησε στο blog του ο αγωνιστής της πεντάρας, πανούργος Οδυσσέας. Καμαρώστε, ποιοι υπεραμύνονται της Ορθοδοξίας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤΥΧΙΚΟΣ
http://1.bp.blogspot.com/_N-kmuklXf3w/SSc19OhbwpI/AAAAAAAADMI/k_ExDikEm78/s400/%CF%87%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CF%8C%CE%B4%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%BF%CF%82.jpg
ειναι δυνατόν να συνεχίζεται αυτή η συζήτηση περι τα δογματικά με τόση εμπάθεια αποανθρώπους που θεωρουν τους εαυτούς τους αυθεντίες οπως εσείς κ. Ανδριόπουλε; πιστέψτε ότι θέλετε αλλά μην επιτρέπετε να πιστεύουν οι άλλοι οτι εχετε στήσει το blog για να βρίζετε όσους, για κάποιους λόγους, αντιπαθείτε. μη γράψει κανείς αν δεν μου αρέσει να μη το διαβάζω γιατι ειστε εκτεθειμένος στο διαδίκτυο. αν θέλετε να γράφετε για τους δικους σας ανθρώπους, απομονώστε το. αλλως ειστε εκτεθειμένος στην κρίση όλων. και κατι που διαπίστωσα σήμερα διαβάζοντας τα σχόλια: σας ειπαν να μην αποκαλύψετε όνομα και ομως το κάνατε.....τα σχόλια περιττέυουν....
ΑπάντησηΔιαγραφήΔ.Γ.
Ας δούμε κι έναν άλλο «φανατικό».
ΑπάντησηΔιαγραφή«Και με τις βλάσφημες ταινίες πού παρουσιάζουν, θέλουν να γελοιοποιήσουν τον Χριστό. Το κάνουν, για να πουν «αυτός ήταν ο Χριστός, τώρα θα έρθει ό Μεσσίας», και να παρουσιάσουν μετά τον «Μεσσία» τους. Εκεί το πάνε. - Οι άνθρωποι, Γέροντα, τα πιστεύουν και βλάπτονται! - Ό βλαµµένος βλάπτεται. Τα πιστεύει, γιατί θέλει να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα και να ανάπαυση τον λογισµό του. Με όλα αυτά τα βλάσφηµα πάνε να δικαιολογήσουν ηθικές αταξίες. Το έχουν παρακάνει. Είχαν κάνει µήνυση ότι ή ταινία «Ό τελευταίος πειρασµός» προσβάλλει την θρησκεία και οι εισαγγελείς είπαν. «∆εν είναι τίποτε». Τέτοιες βλασφηµίες δεν ακουστήκαν ποτέ! Για µας ή διαµαρτυρία για την βλάσφηµη εκείνη ταινία ήταν οµολογία πίστεως. Βέβαια µε όλα αυτά τα βλάσφηµα γίνεται και ένα καλό· χωρίζει ή ήρα από το σιτάρι, κοσκινίζεται ό κόσµος. -
(Ή βλάσφηµη ταινία «Ό τελευταίος πειρασµός», ή οποία σκηνοθετήθηκε από τον Μάρτιν Σκοτσέζε, παίχθηκε για λίγο σε κινηµατογράφους των Αθηνών το 1988 και προκάλεσε θύελλα διαµαρτυριών από µέρους των πιστών και της Ελλαδικής Εκκλησίας, ώστε να σταµατήσει ή προβολή της. Ό Γέροντας, παρ' όλη την δυσκολία πού είχε από τον πόνο λόγω τής κήλης, βγήκε από το Άγιον Όρος µε άλλους Αγιορείτες και παραβρέθηκε στο συλλαλητήριο πού έγινε στην Θεσσαλονίκη, ενισχύοντας µε την παρουσία του τον πιστό λαό)
Από τους λόγους του γέροντος Παϊσίου , τον οποίον παίρνουν επίσης τα σκάγια των κατηγοριών περί «φανατισμού που αφορίζει ταινίες».
Όσοι θέλουν να είναι Ορθόδοξοι ξέρουν καλά τι πρέπει να κάνουν, ποιον να ακούνε και ποιον να αφήνουν στη μιζέρια του κοσμοπολιτισμού.
Είναι δικαίωμα του καθενός να διαμαρτύρεται και ίσως υποχρέωση των χριστιανών σε περιπτώσεις δημόσιας βασφημίας... αλλά το να κουβαλάμε ρόπαλα, να σχίζουμε οθόνες και γενικά να τα κάνουμε λαμπόγυαλο όλα δεν νομίζω πως έχει κάποια σχέση με την Ορθοδοξία. Με το Ισλάμ μπορεί με το Χριστιανισμό ΟΧΙ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ απάντηση των Χριστιανών είναι το ήθος και η βιωτή τους, η προσευχή, η αγάπη, η δικαιοσύνη και η ανεκτικότητα.
Όλα τα άλλα είναι "εκ του πονηρού" με το φερετζέ του χριστιανισμού.
Δείτε τα χάλια των δυτικών χριστιανών που απομακρύνθηκαν από την Ορθοδοξία στο Μεσαίωνα... 100ετής θρησκευτικοί πόλεμοι, Νύχτες του αγ. Βαρθολομαίου, Κυνήγι μαγισσών κλπ.
Δείτε όμως τώρα (αφού ξύπνησαν ύστερα από 500 χρόνια!!!) πως αντιδρούν σε διάφορες σύγχρονες "βασφημίες" όπως θεσμοθέτηση εκτρώσεων, θανατικές ποινές κλπ... Ολονύχτιες, νηστείες, προσευχές, λιτανείες, "ειδικές θείες λειτουργίες"... έμενα αυτά πάντως μου μυρίζουν το αρχαίο άρωμα της Ορθοδοξίας... σε αντίθεση με τη δυσοσμία από τα "πατσουλιά" των "ορθοδοξιστών".
Τελικά moto τους πρέπει να κάνουν το γραφικό "καταβάτω νῦν ἀπὸ τοῦ σταυροῦ καὶ πιστεύσομεν αὐτῷ" (Ματθ.27:42)!!!
Αυτά πίστευαν οι πατέρες τους και αυτά πιστεύουν οι γνήσιοι και ομοούσιοι σύγχρονοι υιοί τους!
...τους ταιριάζει γάντι το άλλο γραφικό: "ὥστε μαρτυρεῖτε ἑαυτοῖς ὅτι υἱοί ἐστε τῶν φονευσάντων τοὺς προφήτας" (Ματθ.23:31)
Ν.Σ