Σάββατο 21 Νοεμβρίου 2009

Σημερινή "προβολή" βυζαντινής μουσικής


Το σκηνικό έχει ως εξής:

Στούντιο τηλεοπτικού σταθμού.

Δύο κύριοι συζητούν περί βυζαντινής μουσικής.

Ο προσκεκλημένος, καθήμενος, έχει μπροστά του έναν ισοκράτη, δηλ. το μηχάνημα που παράγει κονσέρβα ισοκράτημα. Στο χέρι κρατάει μικρόφωνο. Χειρίζεται το μηχάνημα και ψάλλει on camera. Λέει φυσικά “νεωτερικά μέλη”, ήτοι ό,τι του κατέβει.

Ό,τι πρέπει, δηλαδή, για να αποστραφεί κανείς την εκκλησιαστική μουσική. Θέαμα και ακρόαμα παρακμιακό! Προκαλεί εν ταυτώ θυμηδία και αηδία. Στον 21ο αιώνα τέτοιου είδους “προβολή” της βυζαντινής μουσικής.

Σκέπτομαι: μακριά από τέτοιου είδους “άδοντες και ψάλλοντες”. Κινδυνεύεις να κολλήσεις ανεξάλειπτη “γρίπη των χοίρων”, γιατί έχει να κάνει όχι μόνο με το σώμα, αλλά με την όλη σου υπόσταση.

14 σχόλια:

  1. αγαπητέ ιστολόγε διανύουμε την "εποχή της δεκάρας", όλα είναι σε αξία δεκάρας: μητροπλίτες της δεκάρας, ιερείς της δεκάρας, ψάλτες της δεκάρας, πολιτικοί της δεκάρας, πολιτισμός της δεκάρας και ο Θεός βοηθός!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Και παρά ταύτα προξενεί απορία το ότι δεν συμπεριελήφθη τοιαύτη εκτέλεσις της πατρώας μουσικής στα επιλεγόμενα "Πρωτοκλήτεια..." κρίμα..... μιά ζωή παρακμιακοί θεούσηδες μόνο εμφανίζονται εκεί...... ουδεμιά νεωτερικότης...έστω στην μουσικήν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Για τον απαράδεκτο ΙΣΟΚΡΑΤΗ, τα λέει πολύ ωραία ο παπα-Χρήστος Κυριακόπουλος σε μια ομιλία του

    http://www.phys.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/tributes/christos/chanter_presence.htm


    Ἕνα ἄλλο θέμα ποὺ θὰ ἤθελα νὰ θίξω στὴν ἀγάπη σας εἶναι νὰ ἀποφεύγουμε τὴ χρήση τοῦ ἠλεκτρονικοῦ ἰσοκράτη, ποὺ τελευταῖα ἔχει εἰσχωρήσει σὲ κεντρικοὺς ναοὺς τῶν Ἀθηνῶν, δυστυχῶς μὲ τὴν ἀνοχὴ τῶν Ἱερέων καὶ τῶν ἐκκλησιαστικῶν συμβουλίων, παρὰ τὴ ῥητὴ ἀπαγόρευση τῆς εἰδικῆς ἐγκυκλίου τῆς Ἱερᾶς Συνόδου. «Ἐδῶ ἀρχίζει νὰ διαγράφεται ἀκόμη ἕνας σοβαρὸς κίνδυνος, τῆς μηχανοποίησης τῆς ψαλμῳδίας μέσα στὴν ἐκκλησία...ὁ τρόπος αὐτὸς τῆς ψαλμῳδίας μέσα στὸν Ἱερὸ Ναὸ μὲ τὴ συνοδεία τοῦ ἠλεκτρονικοῦ ἰσοκράτη, διασαλεύει τὴν τάξη στὴν ὅλη λειτουργικὴ διαδικασία, ἀφοῦ ἀλλοιώνει τὸ χαρακτῆρα καὶ τὴ μορφὴ τῆς ψαλμῳδίας. Καὶ ὄχι μόνο αὐτό. Ἀρχίζοντας μὲ τὸν Ἰσοκράτη, ποὺ ἐντελῶς αὐθαίρετα καὶ ἐπιπόλαια χρησιμοποιοῦν μερικοὶ ψάλτες, εἶναι μὲ μαθηματικὴ ἀκρίβεια βέβαιο ὅτι θὰ ἀκολουθήσει ἡ κατασκευὴ καὶ ἄλλων ἠλεκτρονικῶν ὀργάνων, ποὺ ὄχι μόνο θὰ συνοδεύουν τὸν ψάλτη κατὰ τὴ διάρκεια τῆς ψαλμῳδίας, ἀλλὰ σὲ ὁρισμένες περιπτώσεις θὰ τὸν ἀντικαθιστοῦν ἐξ ὁλοκλήρου!» (Λεξ. Βυζ. μουσικῆς, Λ. Οἰκονόμου). Ἔτσι θὰ ἔχουμε ὁλοκληρωτικὴ παραποίηση καὶ ἐκκοσμίκευση στὴ μυστηριακὴ δομὴ καὶ φυσιογνωμία τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Διάβασα στο Ψαλτολόγιον μια γνώμη για τον ισοκρατιστή και συμφωνώ.

    http://www.analogion.com/forum/showthread.php?p=30430

    Δυστυχώς στις ημέρες μας ελλείψει ισοκρατών -για να μην πώ και των αναγκαίων δια την θείαν λατρεία ιεροψαλτών-πιστεύω έγινε αναγκαία η ΛΕΛΟΓΙΣΜΕΝΗ και ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΗ χρήση του μηχανικού ισοκράτη .
    Το ισοκράτημα στην ελληνική εκκλησιαστική μουσική είναι στοιχείο εμπλουτισμού στηρίξεως και αναδείξεως του μέλους,δυστυχώς πολλές φορές καταντά κουραστικό και μονότονο από την μή σωστή εκτέλεσή του.
    Τώρα εάν θα συμψάλλει ο ισοκρατών ,η θα εκτελεί ένα φωνήεν εξαρτάται (όπως πολύ σωστά ,κατά την γνώμη μου ,είπε ο συνάδελφος από την ελληνική βυζαντινή χορωδία)από την χρονική αγωγή του μέλους.Στο σημείο αυτό θέλω να σάς πώ ότι αυτή ήταν και η γνώμη του αειμνήστου διδασκάλου μου Θεοδώρου Χατζηθεοδώρου,πάντως, σε κάθε περίπτωση ισχύει ο κανών
    η ένταση του ισοκρατήματος δεν ξεπερνά ούτε καλύπτει το ψαλλόμενο μέλος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΑΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΑ Ο ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΠΟΥ ΕΚΑΜΕ ΤΟΟΟΣΑ ΠΟΛΛΑΑΑ ΓΙΑ ΟΛΑ ΑΥΤΑ........!!! ΠΟΥ ΑΠΕΚΑΤΕΣΤΗΣΕ ΤΗΝ ΛΑΤΡΕΙΑ ΣΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΚΑΛΛΟΣ!!! ΠΟΥ ΞΗΛΩΣΕ ΤΟΥΣ ΚΑΡΑΚΙΤΣΑΡΙΣΤΙΚΟΥΣ ΠΛΑΣΤΙΚΟΥΣ ΠΟΛΥΕΛΑΙΟΥΣ! ΠΟΥ ΣΟΒΑΤΙΣΕ ΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΑΝΕΣΤΗΛΩΣΕ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ!!! ΠΟΥ ΠΕΤΑΞΕ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΝΑΟΥΣ ΤΙΣ ΨΗΣΤΑΡΙΕΣ ΜΕ ΑΠΟΡΡΟΦΗΡΗΡΑ-ΣΤΗΝ "ΑΡΓΚΟ" ΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΜΑΝΟΥΑΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΑΓΙΟΚΕΡΙ...-!!! ΠΟΥ ΕΞΕΔΩΚΕ ΕΓΚΥΚΛΙΟΥΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΡΑΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ...!!! ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΟΛΛΑ.............

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ζήτω η ΠΡΟΟΔΟΣ! Ζήτωωωωωωω!!!!!!!!!

    Λοιπόν ξεκινάμε, το πρόγραμμα της high tech ενορίας περιλαμβάνει....:

    1ον. Ειδικά CD με ακολουθίες Γάμων, Κηδείας, Εσπερινού κλπ για τις δύσκολες ώρες που λείπει ο ψάλτης...

    2ον. Ειδικό Video Wall για την προβολή παλαιότερης λειτουργίας, για τις δύσκολες ώρες που λείπει ο ιερέας...

    3ον. Διανομή "προηγιασμένης θείας ευχαριστίας" ειδικά για τους πελάτες μας σε συννεργασία με high level σειρά super market, σε ειδική συσκευασία tetra pack!!! Πολύ cool!!!

    4ον. Ειδικό μηχάνημα για extreme confession... "στο τέλος μην ξεχάσετε να πάρετε την αποδειξη και τα ρέστα σας από την ειδική υποδοχή"!!!!

    ...επίσης στο ίδιο πακέτο προσφέρετε ψηφιακός δίσκος με ειδικά επεξεργασμένο ήχο κωδωνοκρουσιών μέσα στα ανεκτά όρια decibel (dB)!!!

    Όποιος τηλεφωνήσει τα επόμενα 30' θα λάβει ως δώρο 4 cd με βυζαντινούς ύμνους, ψαλλόμενους από γνωστούς ιεροψάλτες -γνωστούς από τηλεοπτικές εκπομπές- συνοδεία πάντοτε ισοκράτη!!!

    Τέλος όλοι οι πελάτες μας κερδίζουν και μια σακούλα για τον ΕΜΕΤΟ!!!

    Ν.Σ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Γράψε κάτι για το Νικόδημο Πάνο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αγαπητέ άθλιε ιστολόγε δυστυχώς επιλέγεις τα σχόλια προς δημοσίευση. Πέντε χρόνια μαζεύω στοιχεία για σένα. Ο νεκρός για σένα (λεγόμενά σου) θα γίνει πλέον εφιάλτης. Θα μετανιώσεις πλέον οικτρά για τις όποιες επιλογές σου και υβριστικές δημοσιεύσεις προς το πρόσωπό μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ο ΙΣΟΚΡΑΤΙΣΤΗΣ είναι όμως μια ευκολία. Κοιτάξτε τι απάντησε η Νεκταρία Καραντζή για την χρήση του, σ'ένα σχολιαστή που έγραψε γι'αυτό

    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Splatt_Forums&file=viewtopic&topic=2795&start=0

    Μπάμπη έχεις απόλυτο δίκιο!! Δυστυχώς ούτε εμείς θέλαμε να έχουμε το μηχάνημα για ισοκράτη, αλλά δυστυχώς, γνωρίζοντας πόσο πολύ είχαμε παιδευτεί από την προηγούμενη ηχογράφηση του δίσκου μας με τον κ. Χρόνη, όπου για να γράψουμε τους ψάλτες που μας έκαναν ισοκράτημα χρειαστήκαμε περισσότερες ώρες, απ' ό,τι για να γράψουμε εμείς τα δικά μας κομμάτια... (!!!) και έχοντας και την ασφυκτική πίεση του χρόνου, καθώς από την ΕΡΤ είχαμε το OK μόλις 4 βδομάδες πριν την προβολή (δηλαδή πριν την χθεσινή ημέρα)... ήταν αδύνατο να ξοδέψουμε περισσότερο χρόνο για τα ισοκρατήματα, γιατί δε θα προλαβαίναμε να τελειώσουμε....
    Πάντως προσπαθήσαμε να βάλουμε το μηχάνημα όσο πιο χαμηλά γινόταν, για να μην είναι πολύ ενοχλητικό....Ελπίζω να μην είναι πολύ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. μπράβο! σοβαρή συζήτηση εχετε ανοίξει! αυτό βέβαια δεν το ήξερα οτι υπάρχει μηχάνημα που κάνει αυτή τη δουλειά, γιατι απεχθάνομαι την βυζαντινή μουσική όπως τουλάχιστον ψάλλεται. τελικά βγαίνουν στη φόρα και μηχανικά μέσα ...ψαλσίματος!!!
    Συμφωνω με τον Ν.Σ. εκεί το καταντήσαμε το πράγμα.
    Μη χειρότερα

    Δ.Γ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Την είδα για λίγο την εκπομπή και μου δημιούργησε αποστροφή για την βυζαντινή μουσική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Για το σχολιο των ΄8.15 ... μπρρρ φοβηθηκαμε πολυ με τις απειλες σου... αντε μετανοησε εμπαθη σχολιαστη κι ασε τις απειλες... μιλα καλυτερα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Το μηχάνημα χαλάει τη μυσταγωγία, ή οι φάλτσοι ψάλτες και παπάδες στο 90% των ναών;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. ανωνυμε 7.16: ολα χαλάνε την μυσταγωγία και οι ψάλτες και οι φάλτσοι,κυριολεκτικώς και μεταφορικώς, παπάδες και οι φάλτσοι, κυριολεκτικώς και μεταφορικώς, θεολόγοι. Πάντως κάτι προβληματικό υπάρχει σάυτη την κατηγορία των θεολόγων: τα ξέρουν όλα και έχουν άποψη για όλα και η αποψή τους και μόνον αυτή ειναι η σωστή....Ειναι μία διαπίστωση που έχω κάνει επανειλλημένα.
    ανευ άλλων σχολίων

    Δ.Γ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή