Πριν ένα χρόνο, στις 15 Οκτωβρίου 2008, είχα αποστείλει επιστολή προς την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος ρωτώντας, με αφορμή την απόλυσή μου από την θέση του α’ ψάλτη της Μονής Γηροκομείου Πατρών, ποια είναι η ...μοίρα των ιεροψαλτών στις Ιερές Μονές, ποια η αρμοδιότης του οικείου Επισκόπου και άλλα συναφή.
Την επιστολή μου εκείνη μπορείτε να διαβάσετε, αγαπητοί συνοδίτες, εδώ.
Μετά παρέλευσιν ενός, σχεδόν, έτους, η Ι. Σύνοδος μού απάντησε με την γνωμοδότηση επί του θέματος της Καθηγήτριας του Πανεπιστημίου Αθηνών και Δικηγόρου παρ’ Αρείω Πάγω κ. Ειρήνης Π. Χριστινάκη - Γλάρου, εκ του Νομικού Γραφείου της Ι.Σ.
Την γνωμοδότηση αυτή κοινοποίησε και στην Μητρόπολη Πατρών, με σχετικό διαβιβαστικό της 31ης Αυγούστου τ.ε.: «Διαπέμπομεν υμίν, συννημένως ώδε, λόγω αρμοδιότητος την από 15.5.2009 Γνωμοδότησιν του παρ’ ημίν Νομικού Γραφείου, προς ενημέρωσιν υμών και δια τα καθ’ υμάς».
Η Γνωμοδότησις της κ. Χριστινάκη - Γλάρου προς την Ι. Σύνοδο έχει πολύ ενδιαφέροντα σημεία τα οποία παραθέτω ευθύς αμέσως, προς γνώσιν και των Συλλόγων Ιεροψαλτών, οι οποίοι υπνώττουν φυσικά σε σχέση με τα «δικαιώματα» των μελών τους:
"Σύμφωνα με τους ιερούς κανόνες οι ιεροψάλτες ανήκουν στον κατώτερο κλήρο. Δεν θεωρούνται υπάλληλοι του Ν.Π.Δ.Δ. στο οποίο προσφέρουν τις υπηρεσίες τους μόνο εκ του γεγονότος της προσφοράς υπηρεσιών ή εργασίας που εντάσσεται στο πλαίσιο των καθηκόντων που απορρέουν από την ιεροψαλτική ιδιότητά τους. Δεν υπάρχει ισχύουσα νομοθεσία που να προβλέπει ειδικώς για την εργασιακή σχέση ιεροψαλτών Ιερών Μονών. Συνεπώς ισχύουν τα όσα γενικώς προβλέπονται σχετικώς με τα Ν.Π.Δ.Δ.
Οι Ιερές Μονές ως Ν.Π.Δ.Δ. οφείλουν να τηρούν τη νόμιμη και τυπική διαδικασία για τη σύναψη σχέσεων εργασίας ή έργου ή τη δημιουργία οποιασδήποτε υπαλληλικής σχέσης. Κάθε άλλου τύπου «άτυπη» συνεργασία δεν μπορεί να αποτελέσει έγκυρη σύμβαση εργασίας είτε δημοσίου είτε ιδιωτικού δικαίου, ώστε να γεννώνται δικαιώματα μισθού, τήρησης της προβλεπόμενης εκ του νόμου διαδικασίας απολύσεως, κ.λπ. Οι διατάξεις του Ν.5383/1932, και 176/2006 είναι ειδικές και δεν εφαρμόζονται στην παρούσα περίπτωση, καθώς δεν πρόκειται για περίπτωση ενοριακού ιεροψάλτου, ούτε και αναφέρεται στο έγγραφο περί διακοπής της συνεργασίας της Ιεράς Μονής με τον συγκεκριμένο ιεροψάλτη ότι η εν λόγω διακοπή έχει την έννοια της επιβολής πειθαρχικής ποινής ή οποιασδήποτε μομφής επί παραπτώματος αυτού.
Ο οικείος Επίσκοπος έχει εκ του νόμου περιορισμένες αρμοδιότητες σε σχέση με τη διοίκηση και διαχείριση των Ι. Μονών της περιφέρειάς του, στις οποίες δεν εμπίπτει προληπτικός ή κατασταλτικός έλεγχος των συνεργασιών των Ι. Μονών με τους προσφέροντας ιεροψαλτικές υπηρεσίες σε αυτές (άρθρο 39 παργφ. 6 του Ν.590/1977)".
Επί του παρόντος αφήνω τα πρώτα σχόλια σε σάς, αγαπητοί συνοδίτες.
Την επιστολή μου εκείνη μπορείτε να διαβάσετε, αγαπητοί συνοδίτες, εδώ.
Μετά παρέλευσιν ενός, σχεδόν, έτους, η Ι. Σύνοδος μού απάντησε με την γνωμοδότηση επί του θέματος της Καθηγήτριας του Πανεπιστημίου Αθηνών και Δικηγόρου παρ’ Αρείω Πάγω κ. Ειρήνης Π. Χριστινάκη - Γλάρου, εκ του Νομικού Γραφείου της Ι.Σ.
Την γνωμοδότηση αυτή κοινοποίησε και στην Μητρόπολη Πατρών, με σχετικό διαβιβαστικό της 31ης Αυγούστου τ.ε.: «Διαπέμπομεν υμίν, συννημένως ώδε, λόγω αρμοδιότητος την από 15.5.2009 Γνωμοδότησιν του παρ’ ημίν Νομικού Γραφείου, προς ενημέρωσιν υμών και δια τα καθ’ υμάς».
Η Γνωμοδότησις της κ. Χριστινάκη - Γλάρου προς την Ι. Σύνοδο έχει πολύ ενδιαφέροντα σημεία τα οποία παραθέτω ευθύς αμέσως, προς γνώσιν και των Συλλόγων Ιεροψαλτών, οι οποίοι υπνώττουν φυσικά σε σχέση με τα «δικαιώματα» των μελών τους:
"Σύμφωνα με τους ιερούς κανόνες οι ιεροψάλτες ανήκουν στον κατώτερο κλήρο. Δεν θεωρούνται υπάλληλοι του Ν.Π.Δ.Δ. στο οποίο προσφέρουν τις υπηρεσίες τους μόνο εκ του γεγονότος της προσφοράς υπηρεσιών ή εργασίας που εντάσσεται στο πλαίσιο των καθηκόντων που απορρέουν από την ιεροψαλτική ιδιότητά τους. Δεν υπάρχει ισχύουσα νομοθεσία που να προβλέπει ειδικώς για την εργασιακή σχέση ιεροψαλτών Ιερών Μονών. Συνεπώς ισχύουν τα όσα γενικώς προβλέπονται σχετικώς με τα Ν.Π.Δ.Δ.
Οι Ιερές Μονές ως Ν.Π.Δ.Δ. οφείλουν να τηρούν τη νόμιμη και τυπική διαδικασία για τη σύναψη σχέσεων εργασίας ή έργου ή τη δημιουργία οποιασδήποτε υπαλληλικής σχέσης. Κάθε άλλου τύπου «άτυπη» συνεργασία δεν μπορεί να αποτελέσει έγκυρη σύμβαση εργασίας είτε δημοσίου είτε ιδιωτικού δικαίου, ώστε να γεννώνται δικαιώματα μισθού, τήρησης της προβλεπόμενης εκ του νόμου διαδικασίας απολύσεως, κ.λπ. Οι διατάξεις του Ν.5383/1932, και 176/2006 είναι ειδικές και δεν εφαρμόζονται στην παρούσα περίπτωση, καθώς δεν πρόκειται για περίπτωση ενοριακού ιεροψάλτου, ούτε και αναφέρεται στο έγγραφο περί διακοπής της συνεργασίας της Ιεράς Μονής με τον συγκεκριμένο ιεροψάλτη ότι η εν λόγω διακοπή έχει την έννοια της επιβολής πειθαρχικής ποινής ή οποιασδήποτε μομφής επί παραπτώματος αυτού.
Ο οικείος Επίσκοπος έχει εκ του νόμου περιορισμένες αρμοδιότητες σε σχέση με τη διοίκηση και διαχείριση των Ι. Μονών της περιφέρειάς του, στις οποίες δεν εμπίπτει προληπτικός ή κατασταλτικός έλεγχος των συνεργασιών των Ι. Μονών με τους προσφέροντας ιεροψαλτικές υπηρεσίες σε αυτές (άρθρο 39 παργφ. 6 του Ν.590/1977)".
Επί του παρόντος αφήνω τα πρώτα σχόλια σε σάς, αγαπητοί συνοδίτες.
"Γιατί δεν αναφέρεις τους πραγματικούς λόγους που σε ώθησαν αυτήν την χρονική περίοδο να ξαναδημοσιεύεις κείμενα του παρελθόντος Απριλίου (αν δεν με απατά η μνήμη μου;), έλεγε στις 6 Οκτώβριος 2009 6:52μμ., ανώνυμος, στην ανάρτηση "Ερμηνεία μια σκληρής Κυριακής φράσης". Σε έσυρε λοιπόν να αποκαλύψεις τους πραγματικούς λόγους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυστυχώς η κυρία Χριστινάκη κάνει μία γνωμοδότηση που είναι γιά γέλια και εκθέτει και την Ι.Σ. Θα πρέπει πρώτα να καθορίσει το είδος της σχέσης του ιεροψάλτου της Μονής.Άν είναι κατώτερος κληρικός όπως υποστηρίζει,τότε γιά να εκδιωχθεί θα πρέπει να ισχύσουν οι Ι.Κανόνες με πλήρη τεκμηρίωση. Άν πάλι το βλέπει ως εργασιακή σχέση,θα πρέπει να ισχύσει το δίκαιο των υπαλλήλων των Ν.Π.Δ.Δ..Σε καμμία περίπτωση όμως δεν απαντάει γιά την μη κλήση του εκδιωχθέντος σε απολογία. Πράγμα που καθιστά εντελώς αντικανονική και παράνομη την πράξη του Ηγουμένου και των συμβούλων. Αφήνει δε αυτούς ακάλυπτους σε περίπτωση που έλαβαν εντολή από τον Μητροπολίτη γιά αυτή τους την αντικανονική, παράνομη,αντιδεοντολογική και αντιεκκλησιαστική ενέργεια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαναγιώτη γειά σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΆσχετο αλλά θέλω να με βοηθήσεις. Έστειλα στην ανάρτηση anastasiosk.blogspot.com/2009/10/blog-post_09.html το πιο κάτω σχόλιο και ο συνάδελφός σου μου το λογόκρινε. Διαμαρτύρομαι. Σε παρακαλώ δημοσίευσέ το εσύ. Το σχόλιο ήταν
“Είπα να μη γράψω αλλά υπέκυψα στον πειρασμό! Εσύ φταίς Αναστάσιε. Διάβασα μερικά διασκεδαστικά, όπως α) β)όμως όλα τα λεφτά είναι η εισαγωγή του π. Αναστάση για το ιστολόγιό σου “υπάρχει πλέον και στην πόλη μας ιστολόγιο που ασχολείται με τα κρίσιμα θέματα των διαχριστιανικών σχέσεων με την ενδεδειγμένη σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Παρέχεις εδώ βήμα έκφρασης εν ελευθερία και δικαιοσύνη”.
-- Τι εννοεί ότι ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΛΛΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΑΣ ΠΟΥ ΝΑ ΕΧΕΙ ΠΑΡΕΙ ΠΑΝΩ ΤΟΥ ΤΟΥΣ ΔΙΑΛΟΓΟΥΣ; π.ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΞΕΧΝΑΣ ΤΟ ΠΑΙΔΙ;
Και πιο κάτω συνεχίζει “και οι αναγνώστες σου αντιμετωπίζουν με υψηλό αίσθημα την προσφορά σου για δυνατότητα σχολιασμού, όχι ως εκτόνωση των όποιων προσωπικών απωθημένων και άδηλων ψυχοπαθολογικών προβλημάτων. Μπορείς να καυχιέσαι ότι το επίπεδο του ιστολογίου σου δεν παρέχει στέγη σε αγοραίες εκφράσεις, ύβρεις και λεκτικούς προπηλακισμούς για τους διαφωνούντες”.
-- ΠΟΙΟΝ ΕΝΝΟΕΙ ΕΔΩ Ο ΠΟΙΗΤΗΣ ;
-- ΕΙΝΑΙ ΣΑΦΗΣ, ΠΟΛΥ ΣΑΦΗΣ “όπως θα έπρεπε να είναι όλη η δημόσια και γιατί όχι και η ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ στη ζωή”.
Κάθε ομοιότητα με πρόσωπα ή ιστολόγια είναι δεδομένη.
Μπράβο π.Αναστάση. Είσαι απέθανος που έλεγε και ο πατέρας μου”.
Ιδιωτική πορεία - Ιδιωτική οδός.
ΑπάντησηΔιαγραφήπαπα-Τάσο σφάζεις με το μπαμπάκι.
Και τα δύο σου κείμενα στο άλλο ιστολόγιο είναι εξαιρετικά.
Συγχαρητήρια από δώ.
ΚΑΙ τα δυο κείμενα του παπα-Τάσου στο άλλο ιστολόγιο υπηρετουν ιδεοληπτική αντίληψη της θεολογίας και της Εκκλησίας με έντονο δασκαλίστικο ύφος έναντι όχι μόνο του Πατριάρχη, αλλά και των κατα τόπους επισκόπων που συμμετέχουν στους διαλόγους.Επιτηδευμένη ταπεινολογία και ηπιότητα η απάντησή του στους σχολιαστές. Επειδή διεξείλθον επισταμένως το άρθρο του Φειδά μάλλον ο π.Α. ΔΕΝ ΚΑΤΆΛΑΒΕ ΤΊΠΟΤΕ απο αυτό.Όταν διαβάζεις τα κείμενα κάτω απο συγκεκριμένη οπτική γωνία αυτά παθαίνεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Σάλος.
καλά Παναγιώτη τελικά κατάφερες η Σύνοδος να ασχοληθεί μαζί σου και με τις ερωτήσεις που τις θέτεις... μα τι είσαι και τα κάνεις όλα αυτά;
ΑπάντησηΔιαγραφήμπράβο της η Χριστινάκη τα έκανε σαλάτα... αλλά δεν έχει σημασία εφ' όσον έκανε μια γνωμοδότηση που δεν δεσμεύει ούτε την Ι.Σύνοδο ούτε κανέναν άλλο.
ΑπάντησηΔιαγραφή