Σάββατο 17 Οκτωβρίου 2009

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΕΡΓΑΜΟΥ: «Δίνουμε μαρτυρία Ορθοδοξίας με παρρησία και αγώνα δύσκολο»



Του
Αριστείδη Βικέτου
Από τον Φιλελεύθερο Κύπρου

Ο
θεολογικός διάλογος μεταξύ Ορθοδοξίας και Ρωμαιοκαθολικισμού είναι ο πιο σημαντικός από όλους τους θεολογικούς Διαλόγους που διεξάγει επίσημα η Ορθόδοξη Εκκλησία με τους ετεροδόξους, «αλλά συγχρόνως και ο πιο έντονα βαλλόμενος από ορισμένους κύκλους», επισημαίνει στην αποκλειστική συνέντευξή του στον «Φ» ο μητροπολίτης του Οικουμενικού Πατριαρχείου Περγάμου Ιωάννης, ο οποίος είναι ο συμπρόεδρος της αρμόδιας επιτροπής από ορθοδόξου πλευράς, η οποία συνέρχεται από σήμερα στην Πάφο. Ο Περγάμου Ιωάννης είναι ένας από τους πιο γνωστούς ορθόδοξους θεολόγους στο διεθνή χώρο.

ΕΡ: Κατ΄αρχάς μπορείτε να μας διευκρινίσετε πώς διεξάγεται ο Διάλογος;

ΑΠ: Πρώτον, ο Διάλογος αυτός διεξάγεται με ομόφωνη απόφαση όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών. Είναι άδικο και παραπλανητικό να στρέφονται τα πυρά κατά του Οικουμενικού Πατριαρχείου ή του προσώπου μου τη στιγμή που, όπως αποδεικνύουν τα σχετικά Μνημόνια που υπέγραψαν οι προκαθήμενοι των Ορθοδόξων Εκκλησιών, όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες πιστεύουν ότι ο Διάλογος αυτός πρέπει να συνεχιστεί. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει και στην περίπτωση αυτή, όπως και σε όλες τις περιπτώσεις των διορθοδόξων ζητημάτων, απλώς συντονιστικό ρόλο, η δε ταπεινότητά μου, όπως και τα λοιπά μέλη της Επιτροπής του Διαλόγου, απλώς εκτελούμε, κατά τη συνείδησή μας, την εντολή των Εκκλησιών μας. Είμαστε βέβαια έτοιμοι να δεχθούμε κάθε κριτική για το εάν εκτελούμε σωστά την εντολή αυτή γιατί δεν είμαστε αλάθητοι (όπως βέβαια δεν είναι αλάθητοι και αυτοί που μας κρίνουν). Αλλά το να μας επικρίνουν μόνο και μόνο γιατί μετέχομε στο Διάλογο είναι τουλάχιστον άδικο. Όσοι δεν θέλουν το Διάλογο αντιτίθενται ουσιαστικά στην κοινή βούληση των Ορθοδόξων Εκκλησιών, και συνεπώς κακώς επιτίθενται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο ή σε μας που εκτελούμε με κόπο πολύ το δυσχερέστατο και συχνά άχαρο έργο που μας ανέθεσαν οι Εκκλησίες μας.

ΕΡ: Μια από τις επικρίσεις που δέχεσθε
είναι σχετική με το θέμα, με το οποίο ασχολείται ο Διάλογος. Πρόσφατα και η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους σας επικρίνει γιατί ασχολείται ο Διάλογος στη φάση αυτή με το θέμα του πρωτείου.

ΑΠ: Και στο σημείο αυτό υπάρχει ελλιπής πληροφόρηση. Το θέμα του Διαλόγου δεν το επιλέξαμε εμείς. Είναι και αυτό αποφασισμένο πανορθοδόξως. Πριν αναλάβω την συμπροεδρία του Διαλόγου εξασφάλισα τη γραπτή συμφωνία όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών ότι το θέμα του Διαλόγου θα είναι στη φάση αυτή το πρόβλημα του πρωτείου στην Εκκλησία. Σέβομαι και τιμώ την ευαισθησία των αγιορειτών πατέρων στα θέματα της πίστεως. Αλλά γιατί τη μονοπωλούν; Δεν διαθέτουν παρόμοια ευαισθησία οι προκαθήμενοι των Ορθοδόξων Εκκλησιών; Έχουν βέβαια κάθε δικαίωμα και χρέος οι μοναχοί, όπως και κάθε πιστός, να εκφράζουν τη γνώμη των. Αλλά οι γνώμες όλων μας τελικά υπόκεινται στην κρίση των Ιερών Συνόδων. Εάν ένας Μ. Βασίλειος έθετε τη γνώμη του στην κρίση των Επισκοπικών Συνόδων, πόσο μάλλον εμείς; Στη συγκεκριμένη περίπτωση ταπεινώς (και όχι αλαθήτως) φρονώ ότι οι αγιορείτες πατέρες (που δεν θεωρούν, είμαι βέβαιος, εαυτούς αλαθήτους) δεν έχουν δίκιο. Το θέμα του πρωτείου είναι εκκλησιολογικό πρόβλημα (όπως κάθε θέμα κανονικής δομής και διοικήσεως της Εκκλησίας). Και η Εκκλησιολογία είναι μέρος της Δογματικής, δηλαδή θέμα πίστεως. Όταν, συνεπώς, εξετάζομε στο Διάλογο το θέμα αυτό, εξετάζουμε μία δογματική διαφορά μας. Καμιά πρόθεση δεν υπάρχει να μη συζητηθούν τα άλλα δογματικά θέματα, όπως το filioque κ.λπ. Αλλά η πείρα από τους άλλους θεολογικούς διαλόγους (με τους προχαλκηδονίους, τούς παλαιοκαθολικούς κ.ά.) μας έδειξε ότι σε τίποτε δεν ωφελεί μία συμφωνία σε άλλα δογματικά ζητήματα αν δεν υπάρξει σύμπτωση σε βασικά θέματα Εκκλησιολογίας. Ειδικά στις σχέσεις Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών το θέμα του πρωτείου έπαιξε τον πιο τραγικό ρόλο. Αυτό δημιούργησε τα μεγαλύτερα προβλήματα (Σταυροφορίες, Ουνία κ.λπ.). Πώς μπορούμε να προσποιηθούμε ότι δεν υπάρχει το φλέγον πρόβλημα αυτό και να το θεωρήσουμε δευτερεύον; Με εκπλήσσει η άποψη αυτή των αγιορειτών πατέρων. Αναφέρονται στην συνοδικότητα ως προϋπόθεση, αλλά ακριβώς τη συνοδικότητα θεωρούμε και εμείς ως προϋπόθεση του πρωτείου. Αυτή τη θέση υποστηρίξαμε οι ορθόδοξοι στη Ραβέννα και έγινε αποδεκτή.

ΕΡ: Το κείμενο της Ραβέννας επικρίθηκε πολύ από τους κύκλους αυτούς. Γιατί;

ΑΠ:
Πιστεύω ότι το κείμενο αυτό δεν μελετήθηκε με προσοχή ή με καλή πίστη από όσους το επικρίνουν. Δύο βασικά σημεία του κειμένου αρκούν για να δείξουν πόσο ικανοποιητικό πρέπει να θεωρείται το κείμενο αυτό από ορθοδόξου πλευράς. Το ένα είναι ότι συμφωνήθηκε ότι το πρωτείο σε οποιοδήποτε επίπεδο και αν ασκείται δεν μπορεί να νοηθεί χωρίς τη συνοδικότητα. Αυτό υποστηρίζει και εφαρμόζει η Ορθόδοξη Εκκλησία με βάση τον 34ο Κανόνα των Αποστόλων. Έχουμε και οι ορθόδοξοι «πρώτους», αλλά δεν μπορούν να αποφασίζουν χωρίς τη Σύνοδο, ούτε η Σύνοδος χωρίς αυτούς. Αυτό είναι το πνεύμα του Κανόνος που ανέφερα. Και αυτό έγινε αποδεκτό στη Ραβέννα παρά το ότι δεν συνάδει με την έννοια του μοναρχικού πρωτείου.
Το δεύτερο σημείο είναι ότι το πρωτείο του Ρώμης συνδέεται με τη θέση του στην Πενταρχία των Πατριαρχών. Αυτό ίσχυε στην πρώτη χιλιετία και αυτό θα πρέπει να ισχύσει σε περίπτωση που θα ισχύσουν και οι λοιπές προϋποθέσεις της πρώτης χιλιετίας (κοινή πίστη κ.λπ.). Πού βρίσκεται η «προδοσία»; Δεν θα έλεγε το ίδιο κάθε ακραιφνής ορθόδοξος; Όλοι, νομίζω, πρέπει να δεχτούμε ότι αν ο Πάπας δεχόταν την πίστη και την κανονική δομή της πρώτης χιλιετίας, θα πρέπει να είμεθα ευτυχείς. Το κείμενο της Ραβέννας κάνει ένα βήμα προς την κατεύθυνση αυτή. Δεν παραχωρεί τίποτε από όσα ισχύουν την πρώτη χιλιετία, αντίθετα υιοθετεί βασικές αρχές της Εκκλησιολογίας της περιόδου εκείνης.

ΕΡ: Υπάρχουν ορθόδοξοι χριστιανοί που θεωρούν ότι με το Διάλογο παραδίδονται όλα στον Πάπα.

ΑΠ: Αλίμονο αν με το να διαλέγεται κανείς με κάποιον σημαίνει ότι παραδίδεται σ’ αυτόν. Ποια είναι τα δείγματα ότι ο Διάλογος μας οδηγεί σε «παράδοση»; Πρέπει να προσέχουν όσοι χρησιμοποιούν τέτοιες εκφράσεις. Όσοι μετέχουμε στους Διαλόγους δίνουμε μαρτυρία Ορθοδοξίας με παρρησία και αγώνα δύσκολο. Γι’ αυτό και απορρίπτομε με βδελυγμία ως ιταμή συκοφαντία κάθε αναπόδεικτη αμφισβήτηση του ορθοδόξου φρονήματός μας.

ΕΡ: Πώς αντιμετωπίζεται στο πλαίσιο του Διαλόγου το πρόβλημα της Ουνίας;

ΑΠ: Το πρόβλημα της Ουνίας δεν παύει να αποτελεί για τους ορθοδόξους σοβαρό ζήτημα. Έγιναν μακρές συζητήσεις γι’ αυτό στα πλαίσια του Διαλόγου. Συμφωνήθηκε και από τη ρωμαιοκαθολική πλευρά ότι η Ουνία δεν πρέπει να θεωρηθεί «μοντέλο» ενώσεως ούτε να χρησιμοποιείται ως μέσο προσηλυτισμού. Οι ορθόδοξοι επιμένουν σ’ αυτά τα δύο σημεία, αλλά θέτουν και το ζήτημα της εκκλησιολογικής θέσεως της Ουνίας. Το θέμα θα εξεταστεί από την άποψη αυτή, όταν ο Διάλογος ασχοληθεί με το πρωτείο κατά τη β΄ χιλιετία, διότι τότε εμφανίστηκε το πρόβλημα για πρώτη φορά.

ΕΡ: Αληθεύει ότι ο οικουμενισμός είναι αίρεση και πώς απαντάτε στις έντονες επικρίσεις που δέχεται το Οικουμενικό Πατριαρχείο;

ΑΠ: Για να χαρακτηριστεί κάτι ως αίρεση πρέπει να είναι σαφής εκτροπή από τα δόγματα που θέσπισαν οι πατέρες και διατύπωσαν οι Οικουμενικές Σύνοδοι. Δεν γνωρίζω κανένα ορθόδοξο που να αρνήθηκε ή διέστρεψε τα δόγματα αυτά στα πλαίσια της Οικουμενικής Κινήσεως. Το να διαλέγεται κανείς με όσους αρνούνται τα δόγματα αυτά δεν τον καθιστά αυτομάτως «αιρετικό», και μάλιστα όταν με το διάλογο τα υπερασπίζεται.

ΕΡ: Τι πρέπει να γίνει για να έχουν οι ορθόδοξοι χριστιανοί ορθή εικόνα και ενημέρωση για την πορεία του Διαλόγου;

ΑΠ:
Αυτό που χρειάζεται, και δυστυχώς δεν γίνεται ως τώρα, είναι τα κείμενα το Διαλόγου να δίνονται από τις αντιπροσωπείες κάθε Εκκλησίας στις Συνόδους των και εκεί να αξιολογούνται και να γίνονται γνωστά ευρύτερα. Ο Διάλογος δεν έχει τίποτε να κρύψει, όπως κακόβουλα ισχυρίζονται ορισμένοι. Αυτά που διαδίδονται περί «υπογραφής» της ενώσεως είναι γελοία. Πρώτον γιατί η Επιτροπή του Διαλόγου δεν έχει καμία αρμοδιότητα για κάτι τέτοιο -είναι απλώς ένα συμβουλευτικό όργανο- και, δεύτερον, διότι υπάρχουν πάρα πολλά ακόμα θέματα προς συζήτηση και ο δρόμος είναι μακρότατος. Ας μην ανησυχούν, λοιπόν, οι κακόβουλοι. Η ένωση δεν θα υπογραφεί ούτε στην Κύπρο!

ΕΡ: Υπάρχει κίνδυνος σχίσματος στην Ελλάδα ή σε άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες, λόγω των διαφωνιών που υπάρχουν για το Διάλογο;

ΑΠ: Ελπίζω όχι. Αλλά αν συνεχιστεί η παραπληροφόρηση και τα ψεύδη περί δήθεν επικειμένης «ένωσης» και παραδόσεώς μας στον Πάπα (!) το σπέρμα του διχασμού θα ριζώνει όλο και περισσότερο. Και η ευθύνη αυτών που διαδίδουν αυτά τα ψεύδη θα είναι τεράστια.
Η τελική έκβαση στα χέρια του Θεού.

ΕΡ: Τι περιμένετε από το Διάλογο αυτό;

ΑΠ: Την ιστορία την κατευθύνει ο Θεός. Όσοι διακηρύττουν ότι η ένωση της Εκκλησίας είναι αδύνατη, οικειοποιούνται το μέλλον από τα χέρια του Θεού.
Ποίοι είμαστε εμείς για να προδικάσουμε το μέλλον; Εμείς καλούμεθα να εργαστούμε, χωρίς καμία αβαρία στην πίστη που παραλάβαμε, για να εκπληρωθεί η καθημερινή ευχή μας «υπέρ της των πάντων ενώσεως». Αν δεν κάνουμε αυτό, ή αν το κάνουμε σε βάρος της πίστεως των πατέρων μας, είμαστε υπόλογοι έναντι του Θεού. Η τελική όμως έκβαση των προσπαθειών μας βρίσκεται στα χέρια του Θεού. Εκείνος θα βρει τον τρόπο να επικρατήσει το θέλημά του «ίνα πάντες εν ώσι». Εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να εργαζόμαστε γι’ αυτό.


Αρχίζει ο Διάλογος των Εκκλησιών

«Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ της Κύπρου φιλοξενεί με αίσθημα ευθύνης το διάλογο Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών», τονίζει στον «Φ» ο αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος με την ευκαιρία της έναρξης σήμερα στην Πάφο των εργασιών της Μικτής Επιτροπής Θεολογικού Διαλόγου (ΜΕΘΔ).
Ο αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος επισημαίνει ότι είναι ανάγκη να συνδιαλεγόμαστε με σκοπό να βρούμε την κοινή πίστη και να πορευθούμε από κοινού το δρόμο της σωτηρίας, σύμφωνα και με την προσευχή του Χριστού «ίνα πάντες εν ώσι».
Σημειώνει επίσης ότι μόνιμος στόχος πρέπει να είναι η αναζήτηση με εντιμότητα της κοινής πίστης της αδιαίρετης Εκκλησίας της πρώτης χιλιετίας.
Ο αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος δηλώνει ότι ο διάλογος διεξάγεται με απόφαση όλων των κατά τόπους αυτοκεφάλων Εκκλησιών και τονίζει ότι «αποτελεί εγωισμό το να θέτει κάποιος, είτε λαϊκός είτε κληρικός, τη γνώμη του πάνω από τη γνώμη και τις αποφάσεις των τοπικών συνόδων όλης της Ορθοδοξίας».
Η συνάντηση της ΜΕΘΔ στην Πάφο είναι η 11η, αφότου άρχισε ο Διάλογος το 1980. Στη συνάντηση της Πάφου, που θα ολοκληρωθεί την ερχόμενη Πέμπτη, συμμετέχουν 60 διακεκριμένοι εκπρόσωποι των ορθοδόξων και των ρωμαιοκαθολικών. Της ΜΕΘΔ συμπροεδρεύουν ο μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης και ο καρδινάλιος Βάλτερ Κάσπερ. Την Εκκλησία της Κύπρου εκπροσωπούν οι μητροπολίτες Πάφου Γεώργιος και Κωνσταντίας Βασίλειος.
Η ΜΕΘΔ στις εργασίες της στην Πάφο θα συζητήσει το πρωτείο του Πάπα κατά την πρώτη χιλιετία μ.Χ., δηλαδή την περίοδο πριν από το σχίσμα Ανατολής και Δύσης. Πρόκειται, όπως τονίζεται και από τις δύο πλευρές, για καίριο και αποφασιστικό ζήτημα.

Απόψε τα μέλη της ΜΕΘΔ θα έλθουν στη Λευκωσία, όπου οι ρωμαιοκαθολικοί θα τελέσουν θεία λειτουργία στο ναό του Τιμίου Σταυρού στην Πύλη Πάφου.
Αύριο το πρωί στον ιερό ναό Φανερωμένης Λευκωσίας θα τελεστεί αρχιερατικό συλλείτουργο από τον αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο, τον μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη και ιεράρχες άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών. Στο τέλος της λειτουργίας ο αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος θα αναπτύξει τη θέση της Εκκλησίας της Κύπρου στο θέμα του θεολογικού διαλόγου με τους ρωμαιοκαθολικούς.



13 σχόλια:

  1. Αφόρητος ο αντίλογος για τον Μητροπολίτη Περγάμου!
    http://orthodoxia-pateriki.blogspot.com/2009/10/blog-post_17.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΕΡ: Τι πρέπει να γίνει για να έχουν οι ορθόδοξοι χριστιανοί ορθή εικόνα και ενημέρωση για την πορεία του Διαλόγου;

    ΑΠ: Αυτό που χρειάζεται, και δυστυχώς δεν γίνεται ως τώρα, είναι τα κείμενα το Διαλόγου να δίνονται από τις αντιπροσωπείες κάθε Εκκλησίας στις Συνόδους των και εκεί να αξιολογούνται και να γίνονται γνωστά ευρύτερα.


    Όχι μόνο στις συνόδους, παντού!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "φρονώ ότι οι αγιορείτες πατέρες (που δεν θεωρούν, είμαι βέβαιος, εαυτούς αλαθήτους)". Ας μην είναι τόσο βέβαιος ο Αγ.Περγάμου ως προς αυτό........................

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ωραία συνέντευξη: σωστές ερωτήσεις και ωραιότατες απαντήσεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ο Περγάμου ποίον ποίμνιον ποιμαίνει και τι αλλη δουλειά κάνει εκτός απο τις συνεντευξεις που δινει με αυτό το υφος του παντογνώστη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. κύτταξε, ανώνυμε 20 Οκτώβριος 2009 3:51 μμ, δεν είναι βέβαια και ο ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΣΤΕΛΛΑΤΟΣ ΣΤΗ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΕΠΑΡΚΕΙΑ.... υπολείπεται πως από εκείνον.. ... .... .....!!!!!!!!!, μάθε όμως ότι στον κόσμο ολόκληρο, για να μιλήσουμε σοβαρά και όχι λυχνογελοία, πάνω από 15διδακτορικές διατριβές έχουν εκπονηθεί ή εκπονούνται ακόμα επί του έργου του! Πέρα από την κλασσική του θεολογία περί του επισκοπικού αξιώματος ο Περγάμου έδειξε την οντολογία του Προσώπου και της Αγάπης, την οποία μάλιστα, μην ξαφνιαστείς..., ανεκάλυψε ακόμη και μέσα από τον αγαπημένο των παιδιών μας "Μικρό Πρίγκηπα" του Εξυπερύ! Αφήνοντας τα θεολογικά τώρα Α ΡΕ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ Κ Υ Π Ρ Ο Υ ΠΟΥ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΜΑΖΕΨΕΙ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΚΛΗΡΙΚΟΥΣ ΠΟΥ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΙ ΟΝΤΕΣ ΑΝΤΙΣΤΕΚΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΜΕ ΤΟΥΣ ΡΩΜΑΙΟΚΑΘΟΛΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΚΟΨΕΙ ΜΙΑ ΑΡΓΙΑ ΑΝΕΥ ΑΠΟΔΟΧΩΝ ΝΑ ΤΗΝ ΑΚΟΥΣΕΤΕ ΝΑ ΗΣΥΧΑΣΕΤΕ!!! ΠΟΥ ΚΑΝΑΤΕ, ΟΠΩΣ ΟΡΘΑ ΔΗΛΩΣΕ Ο ΚΥΠΡΟΥ, ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ "ΦΡΕΝΟΚΟΜΕΙΟ"! ΠΗΓΑΙΝΕΤΕ ΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΕΤΕ ΠΡΩΤΑ ΚΑΙ ΝΑ ΕΡΕΥΝΗΣΕΤΕ ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ ΣΕΣΟΦΙΣΜΕΝΟΥΣ ΓΕΡΟΝΤΟ-ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΥΣ ΜΥΘΟΥΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΝΑ ΑΝΟΙΞΟΥΝ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΑΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΚΑΝΕΤΕ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΟΝ ΠΕΡΓΑΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΟΒΑΡΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ! ΦΥΓΕΤΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ, ΚΑΝΕΤΕ ΔΙΚΙΑ ΣΑΣ ΠΑΡΑΣΥΝΑΓΩΓΗ ΟΠΩΣ ΟΙ ΕΠΑΡΑΤΟΙ Γ.Ο.Χ., ΠΑΡΤΕ ΜΑΖΙ ΣΑΣ ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΟΥΣ ΕΠΙΟΡΚΟΥΣ ΑΓΙΟΝΟΡΕΙΤΕΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΥΧΗ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ! ΤΗΝ ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΣΩΣ ΤΗΝ ΑΠΑΣΧΟΛΕΙ Η ΑΠΟΨΗ ΣΑΣ, Η ΜΕΤΑΝΟΙΑ ΣΑΣ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΧΕΡΙ, ΑΝ ΦΥΣΙΚΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΤΕ ΠΩΣ ΕΣΤΙ ΠΝΕΥΜΑ ΑΓΙΟΝ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΦΥΓΑΔΕΥΕΤΕ ΟΛΟΧΡΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΒΛΑΣΦΗΜΕΙΤΕ ΩΣ ΑΜΕΤΑΝΟΗΤΟΙ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Με αυτά που βλέπω και ακούω τώρα τελευταία, διαπιστώνω ότι ορισμένοι αθεολόγητοι και ευσεβόφρονες, προσεγγίζουν την Ορθοδοξία( όπως εμφανίζονται) με ένα εντελώς "αποφατικό" τρόπο. Δηλαδή, εάν καταράσαι τον Πάπα και την Δυτική εκκλησία, σημαίνει ότι αυτόματα είσαι Ορθόδοξος. Δυστυχώς φίλοι μου δεν είναι έτσι τα πράγματα. Δεν έχει αλλοτριωθεί μόνον η Δυτική εκκλησία, αλλά και η Ορθόδοξη και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό.Ισως με την " κουβέντα" γιά την 1η χιλιετηρίδα να αρχίσουν να ανασκαλεύουν τα λάθη ένθεν κακείθεν. Η ειδωλοποίηση του εκάστοτε ισχύοντος κοσμοειδώλου, απολυτοποιήθηκε σε τέτοιο βαθμό, ώστε σήμερα ένας απλός χριστιανός να αναρωτιέται γιατί τόση απόσταση των εκκλησιών, Ανατολικών και Δυτικών από το Ι.Ευαγγέλιο και την παράδοση της Εκκλησίας, η οποία κατάντησε ένα μόρφωμα που κάποιες ιστορικές καταβολές φαίνεται να έχει με την εκκλησία που ίδρυσε ο Χριστός και οι Απόστολοί του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Εύγε, αγαπητέ 21 Οκτώβριος 2009 2:45 πμ!!! Γνωρίζεις πολύ καλά και τα περί μύθου και το γνώρισμά του, την απολυτοποίηση του σχετικού, και τα της ειδωλοποιήσεως του κοσμοειδώλου της κάθε εποχής! Και πάλιν εύγε! Τα έλεγε ο μακαριστός ποιητής Κ.Ε.Ρ. .... και τα βρήκαμε ενώπιόν μας....!!! Αιωνία του η μνήμη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ανωνυμε 20/10 4.53, ο Χ. Στελλάτος που κολλάει; γιατι εγω δεν τον ξερω τον ανθρωπο. αν ειναι κάποιος που αντιπαθείς δεν καταλαβαίνω γιατι τον κολλάς οπου ναναι. απο την απάντηση σου φαίνεται και το ποιόν σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Απλά, φίλε συν-ανώνυμε 21 Οκτώβριος 2009 4:22 μμ, χρησιμοποίησα ένα παράδειγμα από την Πάτρα-μιάς και το μπλόγκ έχει Πατρινό ιδιοκτήτη, ώστε ο ερωτών ανώνυμος '20 Οκτώβριος 2009 3:51 μμ' να έχει ένα μέτρο σύγκρισης εφόσον τολμά να ειρωνευτεί τον Περγάμου, την σπουδαιότατη θεολογικά και όχι μόνο προσωπικότητα του οποίου, δεν είδα ποτέ να προβάλλεται από τα τοπικά εκκλησιαστικά ΜΜΕ(ραδιοτηλεόραση μόνο - ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ Η ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ) των οποίων την ευθύνη έχει ο σε όλα του αξιοσυμπάθητος Χ.Στ., απλά μόνο δεν μπορεί να αντισταθεί στους πειρασμούς-περιορισμούς του γελοίου εκκλησιαστικού υπόκοσμου της πόλης του... αυτά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Μαχώμενος Θεολόγος
    Αγαπητέ συνανώνυμε των 20 Οκτωβρ. 4.53 , να αγιάσει το στόμα σου !
    Ολοι οι άπλυτοι & αθεολόγητοι υπογράφουν ένα κατάπτυστο κείμενο , λές & μας χρειάζονται επι πλέον ομολογίες & που σκοπόν έχει να υβρίζει την Σεπτήν Κορυφήν της Εκκλησίας .
    Οσον αφορά για τον Κύπρου , δεν είχα σχηματίσει άποψιν , γιατί δεν ήερα κάτι γιαυτόν , απο προχθές όμως αποκαλύπτομαι εμπρός του .
    Θαρραλέος Ιεράρχης !
    Τέτοιους Αρχιεπισκόπους χρειαζόμαστε , για να απαντούν σε κάτι .....καλόγερους & κάτι αντράκια με χιτλερικά μουστακάκια , που γράφουν σε κάποια κατάπτυστα blok & γελάει όλη η Ευρώπη μαζί μας .
    Κύριοι που υπογράψατε αυτό το ρεζιλόχαρτο & που θέλετε να αποκαλείσθε SUPER Oρθόδοξοι , γελιοποιηθήκατε στα μάτια των υγιών Ορθοδόξων Χριστιανών

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αγαπητέ ανώνυμε της 20ης Οκτωβρίου 2009 ώρα 4.53μ.μ. τα περί Επισκοπικού αξιώματος του Ζηζιούλα παίρνουν πολύ κουβέντα. Το τι κομπίνα έχει παιχτεί από τους ΔΕσποτάδες διά μεσου των αιώνων και του "ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ" καλά είναι να διαβάσει κανείς λίγο ιστορία. α) Το ρόλο που έπαιξε ο πρεσβύτερος της Αλεξανδρείας Κόλουθος γιά την καταδίκη του Αρείου,γιατί αυτός πρώτος τον έβγαλε στη φόρα.β) Οι "Επίσκοποι" της Α! Οικ.Συνόδου στο διάκονο Μ.Αθανάσιο αφέθηκαν να δογματίσει.γ) Μετά το 136μ.Χ στην Αντιόχεια τι έγινε με τον επίσκοπο που χειροτόνησαν οι Πρεσβύτεροι χάριν της ενότητας.Τα έχει ανακοινώσει σε επίσημο συνέδριο στη Γερμανία ο αείμνηστος καθηγητής Ι.Κονιδάρης. Αρκετά ανεχτήκαμε ως εκκλησία αυτά τα βούρλα που μεταξύ τους εκλέγονται γιά Μητροπολίτες,προκειμένου να αναπαράγουν την θεομίσητη επισκοπική εξουσία . Κατόπιν αυτών όλοι τους είναι τρίχες.Γι αυτό αφήνουν και τις μακρυές γενειάδες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Συμφωνώ μαζί σου, αγαπητέ,22 Οκτώβριος 2009 2:23 πμ, και δια τούτο ομίλησα περί της θεολογίας του Επισκοπικού αξιώματος την οποία ο Ζηζιούλας πραγματεύτηκε λίαν ε κ κ λ η σ ι ο π ρ ε π ώ ς και όχι "δεσποτικώς ή εξουσιαστικώς" και μάλιστα στο κλασσικό του σύγγραμμα(επί διδακτορία διατριβή) "Η Ενότης της Εκκλησίας εν τη Θεία Ευχαριστία και τω Επισκόπω κατά τους τρείς πρώτους αιώνας -εν Αθήναις 1965" στην οποία (όπως και σε σχετικές ιστορικο-θεολογικές μελέτες) μπορεί κανείς να πληροφορηθεί σχετικά με το πολίτευμα της Εκκλησίας και την Αναφορά Της στον Πρώτο και Μεγάλο Αρχιερέα, Τον τους ουρανούς διεληλυθότα, μέσω της Ευχαριστίας και του πρώτου εν αυτή ήτοι του Επισκόπου. Και ο Ζηζιούλας συμφωνεί με την "περίεργη" σημερινή κατάσταση την οποία ονομάζει "συντήρηση"(«Συμβολισμός και Ρεαλισμός στην Ορθόδοξη Λατρεία(ιδιαίτερα στη Θ. Ευχαριστία)», περ. Σύναξη, τ.71-1999), και η οποία βεβαίως περιέχει και στοιχεία εξουσιολαγνείας και κακίστου φαρισαικής υψηλόφρονος γνώμης, ήτοι τυπολατρείας. Την φαρισαική αυτή τυπολατρεία ο Ζηζιούλας στηλιτεύει και μάλιστα ερμηνεύοντας πρωτοποριακά την παραβολή του τελώνη και του φαρισαίου είπε:"Αν ο Χριστιανισμός ήταν μόνον ηθική ασφαλώς ο δεδικαιωμένος της παραβολής θα ήτο ο Φαρισαίος, και όχι ο Τελώνης!!!,ως πάντα κατά νόμον ποιήσας....". Πρόκειται λοιπόν για μυαλό θεολογικό, παγκοσμίως και πανορθοδόξως αλλά και διαχριστιανικώς αναγνωρισμένο, και όχι για τον πρώτο τυχόντα θεολογούντα.... και γιαυτό η Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Θρόνου ήδη από το 1986 τον εξέλεξε, και δη από λαικών, Μητροπολίτη Περγάμου.
    20 Οκτωβρίου 2009 ώρα 4.53μ.μ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή