Στο τελευταίο τεύχος του περιοδικού ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ (Ιούλιος - Αύγουστος), το οποίο έχει εξαιρετικά άρθρα, περιλαμβάνεται κι ένα κείμενο - ανατομία του π. Βασιλείου Θερμού για τις εκκλησιαστικές πανηγύρεις.
Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο. Εδώ παραθέτω ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα που δίνει το στίγμα της παθολογίας του φαινομένου "για τα πανηγύρια":
"Έχετε συναντήσει, αδελφοί μου, πολλούς χριστιανούς που νοιάζονται για το νόημα της εορτής και εντρυφούν στα τροπάριά της; Είναι πασίγνωστο πως το πλήθος των κληρικών που συρρέουμε στις πανηγύρεις επωφελούμαστε (κυρίως κατά τον εσπερινό) προκειμένου να συζητήσουμε μεταξύ μας περί πάντων και άλλων τινών. Ποιος νοιάζεται για τα ως άνω κριτήρια της γνήσιας γιορτής; Αλλά αυτή η κρίση των πανηγύρεών μας δεν είναι παρά αντανάκλαση της γενικώτερης κρίσης της Εκκλησίας μας".
Εδώ ακριβώς είναι το θέμα, αγαπητοί συνοδίτες. Τα χαρακτηριστικά μιας πανηγύρεως σήμερον εν Ελλάδι (αυθαιρεσία, εκκοσμίκευση, κιτς, επιδειξιομανία και όλα τα συναφή) είναι χαρακτηριστικά του καθόλου εκκλησιαστικού μας βίου. Και δυστυχώς αυτή η κατάσταση συντηρείται και ανακυκλώνεται πολύ και από τους νέους ηλικιακά κληρικούς. Άρα; Ζόφος και έρεβος!
Μόνη ελπίς Αυτός ο Ιησούς, το μοναδικόν όνομα εν ω δει σωθήναι ημάς. Διότι πολλοί ψευδοπροφήται, και μέσα στην Εκκλησία δυστυχώς, μιλούν εξ ονόματός Του, πλανώντες και πλανώμενοι.
Πίνακας : Μοναστήρι (κάθισμα Αγ. Τρύφωνος), (1913) λάδι σε χαρτόνι 28x21 εκ.
Βασίλειος Χατζής (1870-1915)
Είναι γνωστό ότι σήμερα στην Εκκλησία έχουν παρεισφρήσει πολλοί κομπογιαννίτες ( σύμφωνα με τον μακαριστό Ρωμανίδη)και παπάδες και Δεσποτάδες. ΄Ολοι αυτοί δεν έχουν ιδέα γιά το τι είναι Εκκλησία.Αυτοσχεδιάζουν, κοροιδεύουν τον κόσμο και ειδωλοποιόύν με ναρκισισμό τον εαυτό τους. Βέβαια μπορούν και εξαπατούν ανθρώπους με θρησκευτικές νευρώσεις, ενώ ο πολύς κόσμος τους απεχθάνεται και τους κοροιδεύει. Δυστυχώς αυτή είναι η αλήθεια. ΛΊΓΟΙ ΕΊΝΑΙ ΟΙ ΦΩΤΙΣΜΈΝΟΙ ΚΛΗΡΙΚΟΊ ΣΉΜΕΡΑ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΨΑΞΕΙΣ ΠΟΛΎ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΥΣ ΒΡΕΙΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ π. Αντώνιος Μοσχονάς συνταξιούχος εφημέριος στο Tucson από τους βασικούς συνεργάτες και συμπαραστάτες του Γέροντα Εφραίμ στην περιοχή, αναφέρει ότι: «εμείς οι ιερείς και οι αρχιερείς στην Αμερική για 70 χρόνια περίπου προσπαθούσαμε να φέρουμε τον κόσμο στις εκκλησίες κάνοντας φεστιβάλ. Δηλαδή διοργανώναμε γιορτές και πανηγύρια και προσφέραμε ποτά, φαγητά, χαρά, διασκέδαση και άλλα παρόμοια. Είχαμε ξεχάσει την προσευχή το κομποσχοίνι την εξομολόγηση τη νηστεία, την άσκηση, την παράδοση της Εκκλησίας μας. Το σπουδαιότερο, δεν αφήναμε να δημιουργηθούν μοναστικά κέντρα. Τα θεωρούσαμε ότι δεν χρειάζονται και ότι δεν έχουν να προσφέρουν τίποτα στην Εκκλησία μας. Και ήρθε ένα μικροσκοπικό ανθρωπάκι χωρίς κοσμικές σπουδές, χωρίς πτυχία θεολογίας, χωρίς να έχει ρηξικέλευθες και καινοτόμους ιδέες, όπως πιστεύαμε ότι έχουμε εμείς και μας θύμισε την παράδοσή μας. Δεν πούλησε σουβλάκια, γύρο, μουσακά, μπακλαβάδες και τα άλλα φαγητά της ελληνικής κουζίνας, αλλά πούλησε, ή μάλλον προσέφερε δωρεάν, τον ξεχασμένο Χριστό της Ορθοδοξίας. Δεν κάλεσε σε χορούς και διασκεδάσεις, αλλά σε αγρυπνίες και νηστείες. Και ο κόσμος, φωτισμένος από το Θεό, τον πλαισίωσε και τον περιτριγύρισε και τον ενίσχυσε. Η κοσμοσυρροή που παρατηρείται είναι άνευ προηγουμένου. Η Αμερική που προσπαθούσε να ξεφύγει από την καταναλωτική κοινωνία, την αφθονία και τον κόρο των υλικών αγαθών, με κινήματα όπως των hippies και τη στροφή προς τις ανατολικές θρησκείες, άρχισε να ανακαλύπτει τον γνήσιο και αρχέγονο χριστιανισμό της Ορθοδοξίας μας. Ο π. Εφραίμ ήρθε και έκανε μία μεγάλη σκάλα από τη γη στον ουρανό. Μας έδωσε την δυνατότητα εδώ στην Αμερική ν’ ανεβαίνουμε πάνω στον ουρανό με τα μέσα της ορθοδόξου παραδόσεως.»
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι είναι προτιμότερο; Να πουλάς σουβλάκια ή να πουλάς κομποσχοίνια; Να πουλάς μουσακά ή να πουλάς αγιότητα; Να πουλάς greek salad ή εν τέλει να πουλάς τον ίδιο το Χριστό; Ας καταλάβουμε κάτι. Άλλο τα μοναστήρια και άλλο ο κόσμος! Τα κομποσκοίνια και οι εξαντλητικές νηστείες είναι για τους μοναχούς. Οι κοσμικοί έχουν άλλο πρόγραμμα. Πρόσφατα διάβασα ένα βιβλίο και έφριξα. Το έχει γράψει ένας παλαιοημερολογίτης και περιέχει σχόλια στο Πηδάλιο. Στο θέμα λοιπόν της νηστείας κάμει τον εξής "ωραίο" συλλογισμό: Μπορείς λέει να μην καταλύσεις ακόμη και την Κυριακή λάδι, αρκεί να μην κάνεις Εννάτη! Δηλ. Σαββάτο και Κυριακή θα στρώνεις κανονικά τράπεζα και θα μαγειρεύεις αλάδωτο φαί!!! Τέτοιες ακρότητες διδάσκουν τα μοναστήρια και οι καλόγεροι και μου έρχεται στο νου η φράση του Κυρίου: Ουαί... υποκριταί! Ούτε εσείς μπαίνετε στην βασιλεία του Θεού, ούτε τους άλλους αφήνετε να μπουν... π.Γ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣχόλια στον π. Μοσχονά: 1ον) Ομολογεί ότι όντως ο Εφραίμ πόυλησε τον Χριστό 2ον) Η Ορθόδοξη θεολογία μας, δέχεται ότι η σκάλα που ένωσε τον ουρανό με την γη είναι η Θεοτόκος. Δεν έχω διαβάσει πουθενά περί Εφραίμ... και 3ον) Το θέμα είναι ν' ανέβεις στον ουρανό. Το μέσο δεν είναι αυτοσκοπός αλλά.. μέσο. Οι πατέρες με τις γνώσεις της εποχής τους και τις ανάλογες περιστάσεις μας έδωσαν κάποιο τρόπο. Εμείς οφείλουμε να κρατήσουμε την ουσία προσαρμοζοντας την στην εποχή μας! Τέλος σχολίου. Ευχαριστώ και δέχομαι αντίλογο...
ΑπάντησηΔιαγραφή@π Γ
ΑπάντησηΔιαγραφήναι αγαπητε μου και εγω αυτα λεω για το πως εχει καταντησει η ορθοδοξη πρακτικη κατα την δευτερη χιλιετια και πως εχει αλλοιωθει η εκκλησιολογια και μου προσαπτουν την μομφη του Οικουμενιστη. Αν ειναι ετσι λοιπον τοτε "τιμη μου και καμαρι μου"
ΟΡΚ
Διαβάστε το τελευταίο φύλο της εφημερίδας Θεόφιλος και δείτε τί γράφει -δυστυχώς-ο π. Σαράντης Σαράντος αποθεώνοντας και τον π. Εφραίμ και την ελληνική γλώσσα που την θεωρεί ως το μοναδικό εργαλείο επικοινωνίας με τον Θεο και δη την αρχαία και κατακεραυνώνοντας ορθοδόξως και πνευματικώς κάθε διαφωνούντα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Σάλος.
Ποιος τελικά είναι ο σαλός;
ΑπάντησηΔιαγραφή