Τρίτη 28 Ιουλίου 2009

ΠΕΡΙ ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΑΤΡΙΑΣ - Κ. ΓΑΒΡΑΣ ΚΑΙ Ι. ΣΥΝΟΔΟΣ


Ο εξαίρετος συνιστολόγος ardalion τα γράφει θαυμάσια για την λογοκρισία της ταινίας του Κώστα Γαβρά για το Μουσείο της Ακρόπολης, μετά από σχετική συζήτηση στην Ι. Σύνοδο.
Διαβάστε τις δύο σχετικές αναρτήσεις του:

Ο Παρθενώνας, ο Γαβράς και η Ιερά Σύνοδος

Οι φίλοι και οι εχθροί του Παρθενώνα

Παραθέτω εδώ δύο χαρακτηριστικά αποσπάσματα που με εκφράζουν ιδιαίτερα:

- Δεν μπορώ να αντιληφθώ γιατί η Ιερά Σύνοδος στον 21ο αιώνα θα πρέπει να ταυτιστεί με σκοτεινά κομμάτια της ιστορίας. Ή να απολογηθεί για εγκόσμιες πρακτικές που απάδουν του μηνύματος της Βασιλείας του Θεού, και της γενικότερης εκκλησιαστικής προοπτικής που δεν ταυτίζεται με ιστορικές δομές αλλά τις μεταμορφώνει ή, καλύτερα, τις υπερβαίνει. Για να μας πάει κάπου αλλού, εν τέλει, η Εκκλησία. Και να μας κάνει ελαφρύτερους. Χωρίς ιδεολογικά φορτία. Και κυρίως, χωρίς ψυχαναγκασμούς για λάθη τα οποία υποκριτικά αρνείται να τα δει και να τα καταγγείλει. Γιατί ο φανατισμός είναι λάθος και παθολογία…

- Πέρα από τις δηλώσεις του Γαβρά περί λογοκρισίας που δεν μπορώ να διαφωνήσω, έχω αντιρρήσεις για το συγκεκριμένο φιλμ. Και οι αντιρρήσεις μου δεν είναι στο καλλιτεχνικό μέρος όσο στην τεκμηρίωσή του. Είδα το ταινιάκι που κόπηκε και ομολογώ ότι και ο Γαβράς δεν απέχει πολύ από τη λογική του άσπρου-μαύρου: οι κακοί χριστιανοί, οι εχθροί της αρχαιότητας, που καταστρέφουν. Και ξαναλέω, δεν διαφωνώ μαζί του, όπως είπα παραπάνω με την καταγγελία της βαρβαρότητας. Kαι προφανώς είναι σύμφωνος με αυτό και ο σκηνοθέτης Κ. Αρβανιτάκης που χρησιμοποιεί το υλικό του Γαβρά στη δική του εκδοχή, μια μάλλον περιγραφική αφήγηση των γεγονότων, φτιαγμένη για εκπαιδευτική τηλεόραση.

Προβληματίζομαι με μια αρχαιολατρεία που συχνά εμποδίζει να δούμε την τοπική ιστορία, την εξέλιξη των πραγμάτων και τον πολιτισμό που ακολουθεί τις μεταβάσεις και τις κρίσεις των κοινωνιών....

Η συνέχεια στο ΑRDALION' S WEBLOG



4 σχόλια:

  1. Γιωργος απο Πολυγυρο28 Ιουλίου 2009 στις 5:26 μ.μ.

    Ηθελα να ρωτησω καθε καλο ή κακο θελητη.
    Υπηρχαν ρασοφοροι τον ε΄αιωνα;
    Τοτε γιατι τους εβαλε ο Γαβρας;
    Οχι για να μας προκαλεση;

    Υστερα, υπαρχουν ιστορικα στοιχεια οτι εκκλησιαστικοι ανθρωποι τσακιζαν τα αρχαια του παρθενωνα;
    Η ειναι αυτα παραμυθια;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΤΑ ΠΕΡΙ ΑΡΧΑΙΟΥ ΚΑΛΛΟΥΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΑ ΚΑΙ ΛΟΙΠΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΓΙΑ, ΤΟΥΣ ΜΕΤΕΠΕΙΤΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ, ΙΣΤΟΡΙΚΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ, ΗΤΟΙ ΡΩΜΑΙΚΟΥΣ, ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΑ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΓΡΑΨΕΙ ΤΑ ΟΣΑ ΣΥΝΕΒΗΣΑΝ. ΟΠΟΤΕ ΟΥΔΕΜΙΑ ΣΟΒΑΡΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΔΕΝ ΔΥΝΑΤΑΙ ΝΑ ΑΓΝΟΗΣΕΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ! ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΙΝΑΙ, ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΚΟΜΑ ΦΟΡΑ ΔΥΣΤΥΧΩΣ, ΟΤΙ Ο Κ.ΓΑΒΡΑΣ ΕΧΟΝΤΑΣ ΥΠ' ΟΨΗ ΤΟΥ ΤΗΝ ΤΡΑΓΙΚΗ ΕΚΦΥΛΙΣΗ ΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΓΕΓΟΝΟΤΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΕ "ΚΑΛΟΥΣ" ΚΑΙ "ΚΑΚΟΥΣ" ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ.....ΕΧΘΡΟΥΣ ΤΗΣ ΑΠΙΣΤΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΑΣΙΑΣ.... ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΗΛΑΔΗ ΣΥΝΕΠΕΙΣ ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΕΣ, ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΜΙΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΑΙΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΝΑ ΕΧΕΙ ΛΟΓΟ ΕΠΙ ΠΑΝΤΟΣ ΤΟΥ ΕΠΙΣΤΗΤΟΥ, ΜΕ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΟΛΩΝ ΜΑΖΙ ΤΗΣ, ΔΙΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΕΞΟΥΣΙΑ!!! ΕΠΟΜΕΝΩΣ ΔΕ ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ ΝΑ ΔΙΑΚΡΙΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΤΟ ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΒΛΑΣΦΗΜΕΙΤΑΙ ΕΝ ΤΟΙΣ ΕΘΝΕΣΙ.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Παλαιό τεύχος της Σύναξης είναι αφιερωμένο σε αυτό ακριβώς το θέμα με πολύ ενδιαφέρον υλικό.
    Ο Σάλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. σάλος ή σαλός είσαι ανθρωπέ μου ; γιατι αν ειναι το δεύτερο εισαι σίγουρα.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή