Αγαπητοί Νιχωρίτες και φίλοι
Την προηγούμενη Τετάρτη και πιο συγκεκριμένα στις 7 του μηνός θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως ‘η ημέρα των εκπλήξεων’. Κατά τη 1 η ώρα κατηφορίζοντας το Πέρα, αντίκρισα εκατοντάδες διαδηλωτές να τάσσονται εναντίον του πολέμου που κήρυξε το Ισραήλ προς την Παλαιστίνη. Ο τραγικός απολογισμός των νεκρών, που όσο περνούν οι μέρες δυστυχώς αυξάνει με γεωμετρική πρόοδο, αλλά και τα πρόσφατα γεγονότα στην Αθήνα φαίνεται να ταρακούνησαν και να αφύπνισαν με κάποιο τρόπο τον Τουρκικό λαό, που αρχίζει να δίνει δυναμικά το παρόν και να εκφράζει την γενική του δυσαρέσκεια προς εξωτερικά και εσωτερικά ζητήματα.
Άξιο αναφοράς ήταν ο μεγάλος αριθμός των διαδηλωτών [μέχρι τώρα σε όσες πορείες και αν έχω παραβρεθεί στην Κωνσταντινούπολη, αν εξαιρέσουμε την Πρωτομαγιάτικη που συνήθως είναι και αιματηρή, οι πορείες απαρτίζονταν από μερικές δεκάδες άτομα] αλλά και το γενικευμένο μήνυμά της, αφού σε αυτή την πορεία διαδήλωναν εξίσου και πολυάριθμες ομάδες δυσαρεστημένες από την γενική κατάσταση στην Τουρκία.
Την προηγούμενη Τετάρτη και πιο συγκεκριμένα στις 7 του μηνός θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως ‘η ημέρα των εκπλήξεων’. Κατά τη 1 η ώρα κατηφορίζοντας το Πέρα, αντίκρισα εκατοντάδες διαδηλωτές να τάσσονται εναντίον του πολέμου που κήρυξε το Ισραήλ προς την Παλαιστίνη. Ο τραγικός απολογισμός των νεκρών, που όσο περνούν οι μέρες δυστυχώς αυξάνει με γεωμετρική πρόοδο, αλλά και τα πρόσφατα γεγονότα στην Αθήνα φαίνεται να ταρακούνησαν και να αφύπνισαν με κάποιο τρόπο τον Τουρκικό λαό, που αρχίζει να δίνει δυναμικά το παρόν και να εκφράζει την γενική του δυσαρέσκεια προς εξωτερικά και εσωτερικά ζητήματα.
Άξιο αναφοράς ήταν ο μεγάλος αριθμός των διαδηλωτών [μέχρι τώρα σε όσες πορείες και αν έχω παραβρεθεί στην Κωνσταντινούπολη, αν εξαιρέσουμε την Πρωτομαγιάτικη που συνήθως είναι και αιματηρή, οι πορείες απαρτίζονταν από μερικές δεκάδες άτομα] αλλά και το γενικευμένο μήνυμά της, αφού σε αυτή την πορεία διαδήλωναν εξίσου και πολυάριθμες ομάδες δυσαρεστημένες από την γενική κατάσταση στην Τουρκία.
Την ίδια μέρα το απόγευμα ο θίασος του Mustafa και της Övül Avkıran προσκάλεσαν τα μέλη της Κοινότητας να παρακολουθήσουν την μουσικοχορευτική παράσταση ‘Αshura’ που ήδη παίζεται εδώ και δύο χρόνια στην Κωνσταντινούπολη και άλλες Ευρωπαϊκές πόλεις και πραγματεύεται την πολυπολιτισμικότητα του ευρύτερου χώρου της Ανατολίας, που στα πλαίσια της δημιουργίας της Τουρκικής Δημοκρατίας εξαλείφθηκε βιαίως. Τα παραδοσιακά τραγούδια που συνόδευαν την παράσταση στα Εβραϊκά, Αρμενικά, Κουρδικά, Αραβικά, Ελληνικά κ.α. και που είχαν ως κεντρική θεματολογία την ξενιτιά και την καταπίεση των διαφόρων Εθνοτήτων, εκτός του ότι κατάφεραν να συγκινήσουν, άγγιξαν ευαίσθητα θέματα, που στο παρελθόν τουλάχιστον η μνεία τους στην Τουρκία θεωρείτο πολλές φορές απαγορευτική. Τα δρώμενα της παράστασης που παρομοιάστηκαν με δρώμενα Αρχαίας τραγωδίας κατάφεραν να προσδώσουν στο κοινό το ομιχλώδες ιστορικό πλαίσιο του περασμένου αιώνα με ένα ανεπανάληπτα λυρικό τρόπο.
Τέτοιου είδους παραστάσεις εκτός του ότι αποτελούν φόρο τιμής σε όλες τις Μειονότητες που εμπλούτιζαν την πολιτισμική κληρονομιά της Ανατολίας, λειτουργούν και ως φάρο που μεταλαμπαδεύει την ιστορική αλήθεια σε μία Τουρκία που φαίνεται σταδιακά ότι αλλάζει.
Φεύγοντας από το Garajistanbul όπου πραγματοποιήθηκε η παράσταση και ανηφορίζοντας ένα από τα εκατοντάδες σκοτεινά στενά του Beyoglu παρατήρησα κάτι που με συγκίνησε απεριόριστα. Σε ένα τοίχο κάποιοι είχαν σχεδιάσει σε μορφή γκράφιτι την φιγούρα του αδικοχαμένου νέου που πέθανε στην Αθήνα και που ήταν η αφορμή για να ξεσπάσουν τα γνωστά πλέον σε όλους ‘Δεκεμβριανά’ της Ελλάδος. Ακριβώς κάτω από γκράφιτι έγραφε με μεγάλα γράμματα Kardeşimsin Alexis.
Τέτοιου είδους παραστάσεις εκτός του ότι αποτελούν φόρο τιμής σε όλες τις Μειονότητες που εμπλούτιζαν την πολιτισμική κληρονομιά της Ανατολίας, λειτουργούν και ως φάρο που μεταλαμπαδεύει την ιστορική αλήθεια σε μία Τουρκία που φαίνεται σταδιακά ότι αλλάζει.
Φεύγοντας από το Garajistanbul όπου πραγματοποιήθηκε η παράσταση και ανηφορίζοντας ένα από τα εκατοντάδες σκοτεινά στενά του Beyoglu παρατήρησα κάτι που με συγκίνησε απεριόριστα. Σε ένα τοίχο κάποιοι είχαν σχεδιάσει σε μορφή γκράφιτι την φιγούρα του αδικοχαμένου νέου που πέθανε στην Αθήνα και που ήταν η αφορμή για να ξεσπάσουν τα γνωστά πλέον σε όλους ‘Δεκεμβριανά’ της Ελλάδος. Ακριβώς κάτω από γκράφιτι έγραφε με μεγάλα γράμματα Kardeşimsin Alexis.
Αφού έμεινα σε εκείνο το σημείο για αρκετά λεπτά προσπαθώντας να κατανοήσω τι ακριβώς έχει συμβεί, πέρασαν από το μυαλό μου τα λόγια αρκετών Τούρκων φίλων μου σχετικά με τα τραγικά συμβάντα που έγιναν στην Ελλάδα. Εν συντομία ο λόγος όλων των παιδιών περιοριζόταν στο ότι παρόλο που στην Τουρκία πεθαίνουν καθημερινά άνθρωποι αναίτια αυτοί δεν έχουν την δύναμη να ενωθούν με μία φωνή και να δείξουν την αντίθεσή τους. Για αυτό το λόγο όλοι ανεξαιρέτως τόνιζαν και την αμέριστη συμπαράστασή τους προς τον ‘επαναστατημένο’ Ελληνικό λαό.
Χωρίς να θέλω να πιστέψω ότι και τα τρία συμβάντα μέσα στην ημέρα ήταν μία σύμπτωση, είναι φανερό ότι τουλάχιστον η νέα γενιά, η γενιά δηλαδή που θα ορίζει σε λίγο καιρό τις αλλαγές σε αυτή τη χώρα αρχίζει και διαδηλώνει, σκέφτεται εμφανώς πιο ελεύθερα και αντιμετωπίζει με μεγαλύτερη θέρμη τον ‘άλλο’.
Χωρίς να θέλω να πιστέψω ότι και τα τρία συμβάντα μέσα στην ημέρα ήταν μία σύμπτωση, είναι φανερό ότι τουλάχιστον η νέα γενιά, η γενιά δηλαδή που θα ορίζει σε λίγο καιρό τις αλλαγές σε αυτή τη χώρα αρχίζει και διαδηλώνει, σκέφτεται εμφανώς πιο ελεύθερα και αντιμετωπίζει με μεγαλύτερη θέρμη τον ‘άλλο’.
Μόνο με αυτή τη σκέψη και η Ελληνική Κοινότητα της Πόλης θα μπορέσει να επωφεληθεί, αφού απαλλαγμένη πια από την καχύποπτη, αν όχι εχθρική συμπεριφορά, που πηγάζει από το Τουρκικό κατεστημένο, θα μπορέσει να συμβιώσει αρμονικότερα και να συμβαδίσει με τους υπόλοιπους Τούρκους συμπολίτες της σε μία πιο ελεύθερη χώρα.
Κωνσταντίνος Μαρούσης
Κωνσταντίνος Μαρούσης
Το δημοσίευμά σας είναι πολύ ενδιαφέρον και ενημερωτικό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο Kardeşimsin Alexis επιβεβαιώνει άλλη μια φορά ότι οι (περισσότεροι) τούρκοι είναι φίλα διακείμενοι προς τους έλληνες.
worldcity
η Τουρκία είναι μια χώρα που αρχίζω και την αγαπώ! ξέρει τι θέλει και πώς να το πάρει.
ΑπάντησηΔιαγραφήοι διαδηλώσεις για τον Αλέξη, την παιδεία, την Παλαιστίνη που γίνονται πλέον σ'όλο τον κόσμο ίσως κάνουν μια ανατροπή στην κοινωνική δομή. έχω την εντύπωση ότι προχωράμε προς μια κοινωνία να μοιάζει με εκείνη της εποχής των Χίππη. αυτό το λέω για καλό γιατί πιστεύω θα μας βοηθήσει να κάνουμε Tabula rasa.
Στην Τουρκία υπάρχει σημαντική μερίδα του λαού που θέλει την καλή και ομαλή γειτνίαση με εμάς τους έλληνες και στηρίζει την ειρηνική σχέση των δύο λαών. Ακόμα και στον καλλιτεχνικό χώρο (έστω και αν δεν είναι ιδιαίτερου επιπέδου πχ κινηματογραφικα/τηλεοπτικά και μουσικά πρότυπα ευρείας κατανάλωσης) υπάρχουν και επιρροές από και προς τις δύο κατευθύνσεις . Αλλά και στην κοινωνία, υπάρχουν κινήματα για την παιδεία, την εργασία, την ειρήνη τα οποία είναι με παρόμοιο προσανατολισμό και σε Τουρκία και Ελλάδα. Αυτο που έχει κάνει κακό είναι κατά κοινή ομολογία ο εθνικισμός και απτις δύο πλευρές, και για να δούμε και την δική μας ευθύνη, απτα μαθήματα ιστορίας του ελληνικού σχολείου υπονοείτο παραδοσιακά το ''οι καλοί έλληνες και οι κακοί Τούρκοι'' το οποίο δεν απηχεί ακριβώς την πραγματικότητα η οποία είναι πιο πολυδιάστατη από τέτοιες υπεραπλουστεύσεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚλείνωντας πιο ελαφρά , λέγεται ότι τα Τουρκικά παράλια πχ Κουσάντασι προσφέρονται για ιδανικές διακοπές και μάλιστα οι τιμές είναι πολύ καλές, ειδικά σε σχέση με τα πανάκριβα ελληνικά νησιά τα οποία τελικά χαίρονται περισσότερο οι τουρίστες άλλων χωρών όπου οι μισθοί επιτρέπουν τις διακοπές εκεί παρά εμεις...
Με τις μονομανίες των διαφόρων θα καταντήσουμε να "προσκυνάμε"τα πιο απίθανα πράγματα. Με αφορμή τον "Αλέξη" που αγωνιζονται μερικοί να ηρωοποιήσουν (ενα αδικο θύμα ήταν τίποτα άλλο) φθάσαμε και στα τουρκικά παράλια που ειναι οικονομικά για τα βαλάντια μας!!! Μη χειρότερα βρε παιδιά. Δεν λέω ότι οι τουρκοι εχθρέυονται τους έλληνες και αντιστρόφως αλλά να μη φτάνουμε στην άκρη. Αμάν πιά! και να σκεφτεί κανείς οτι το "μηδέν άγαν, παν μέτρον άριστον" ειναι ελληνικής προέλευσης!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ ''Αλέξης'' δεν έχει γίνει τόσο ήρωας όσο σύμβολο. Και είναι σύμβολο. Όσο για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, want it or not ένα μερίδιο του ελληνικού και τουρκικού λαού θέλει καλές σχέσεις και διάκειται φιλικά προς τον γειτονικό λαό. Κοινωνιολογικά είναι ένα φαινόμενο αυτό. Και τίποτα δεν είναι άσχετο- ούτε το ότι πολλοί έλληνες προτιμούν τα φτηνότερα τουρκικά παράλια (καθόλα σεβαστό φαινόμενο, γιατί να δίνουμε τα λεφτά μας στους κερδοσκόπους των υμετέρων θερέτρων, είναι πιο έξυπνοι?) ούτε το ότι πριν 2-3 χρόνια ένα Τουρκικό σήριαλ , τα ''Σύνορα της Αγάπης'' είχε χτυπήσει μεγάλες θεαματικότητες στην ελληνική τηλεόραση. Νομίζω ότι τέτοια απλά καθημερινά παραδείγματα έστω και ελαφρά ή και ασήμαντα εκ πρώτης όψης δείχνουν ότι μια μερίδα του κόσμου δεν εχει εθνικές προκαταλήψεις πλέον.
ΑπάντησηΔιαγραφήθεωρείς ανώνυμε επιχείρημα την ακροαματικότητα της σαπουνόπερας; ο Αλέξης δεν ειναι σύβολο (τι συμβολίζει δηλαδή;) χρησιμοποιείται απλώς για την κάλυψη των κακουργημάτων όσων βρήκαν την ευκαιρία να τα σπάσουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν βλέπεικανείς σας υπερασπιστές των νεαρών τις ομοιότητες των χούλιγκανσ με τους υπερασπιστές του Αλέξη και όποιου Αλέξη; Μη χρησιμοποιείται ενα νεκρό για να δικαιολογήσετε την ελαφρομυαλιά σας.
Καλά δολοφονήθηκε παιδί από αστυνομικό επειδή δεν μπορούσε να συγκρατείσει τα νεύρα του (να δω τι θα γίνει αν αποκτήσουν όπλα και οι security όπως φημολογείται και εαν αρχίσουν να χρησιμοποιούνται από τους αστυνομικούς όπλα-ηλεκτροσόκ που προσωρινά παραλύουν) και θα πεις ανώνυμε 20/1 4κ35 τι συμβολίζει; Το ίδιο που συμβολίζει και η βουλγάρα εργάτρια, καθαρίστρια, η οποία χαροπαλεύει εδώ και μέρες γιατί της έρριξαν βιτριόλι και την ανάγκασαν να το πιει με αποτέλεσμα να πάθουν ζημιά εσωτερικά όργανα, ενώ το πρόσωπό της έχει αλλιωθεί και έχει χάσει την όραση απτο ένα μάτι. Και όλα αυτά γιατί κατήγγειλε τον εργασιακό μεσαίωνα που υφίσταται για τις καθαρίστριες...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυτυχώς πάντως Ανώνυμε που ο Αρχιεπίσκοπος δεν συμμερίζεται τέτοιες απόψεις ότι δηλαδή τέτοια περιστατικά είναι ανάξια ενασχόλησης, και επισκέφθηκε την οικογένεια του πρώτου και την ίδια την παθούσα του δεύτερου παραδείγματος. Ευτυχώς που είπε ότι οι νέοι έχουν λόγους να εξεγείρονται...Νομίζω είναι πολύ πιο φυσιολογικό απτην παθητική αποδοχή μιάς νοσηρής πραγματικότητας.
οι εξεγέρσεις δεν ειναι πάντοτε αιτιολογημένες στην περιπτωση αυτή συνοδεύτηκαν απο φαινομενα χουλιγκανισμου, αυτά που βλέπουμε και όαν τσακώνονται στα ΄γήπεδα. Τωρα αν οι εκκλησιαστικοί λειτουργοί λένε οτι εχουν δίκηο οι νέοι που εξεγείρονται ισως να εχουν υπόψη τους και τα οσα πρηγήθηκαν δηλαδή τα εκκλησιαστικά σκάνδαλα( Βατοπέδιο κ.λ.π.) οπότε σωστά λένε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜη κοπτεσθε τόσο πολύ για τις εξεγέρσεις. Το μόνο που κάνουν ειναι κακό. Η βία φέρνει βία ΠΑΝΤΟΤΕ. Οσο για την βουλγάρα εργάτρια ασφαλώς πρόκειται για ενα φρικτό περισταικό που δεν εχει σχέση με την εθνικότητα της αλλά με την αγριότητα των ανθρώπων.