Τρίτη 20 Ιανουαρίου 2009

Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΟΜΟΛΟΓΙΩΝ

Ο L. Zanter το 1949 κατέθεσε μια άποψη για την μαρτυρία της Ορθοδοξίας και τη στάση της έναντι των άλλων εκκλησιών και ομολογιών, παρόμοια με αυτή που διατυπώθηκε αργότερα σε πανορθόδοξο επίπεδο στη Γ' Προσυνοδική Πανορθόδοξη Διάσκεψη (Σαμπεζύ 1986). Η Ορθοδοξία, λέει ο Zanter, ποτέ δεν θεώρησε τον εαυτό της ως μία απο τις χριστιανικές εκκλησίες. Έχει τη συνείδηση ότι είναι η Εκκλησία, η οποία κατέχει την πληρότητα της αποκαλυμμένης απο το Θεό αλήθειας. Αυτή η επίγνωση όμως, επισημαίνει ο Ζanter, περιλαμβάνει την ευθύνη να δώσει μαρτυρία της αλήθειας και να την αποκαλύψει μπροστά σε όλο τον κόσμο-όλα τα έθνη, όλες τις θρησκείες, όλες τις ομολογίες.
Την ίδια στιγμή το πνεύμα του προσηλυτισμού είναι ξένο προς την Ορθοδοξία. Στις σχέσεις της με τους χριστιανούς άλλων ομολογιών δεν προσπαθεί να τους πείσει να μεταστραφούν στη δική της πίστη ή να επιβάλει τη δική της αλήθεια. Είναι αρκετή η ομολογία της αλήθειας στην πληρότητά της, αφήνοντας τους άλλους να ακούσουν και να μάθουν από αυτή στο βαθμό που μπορούν και θέλουν. Στο Απολυτίκιο για την εορτή της Μεταμόρφωσης, υπενθυμίζει ο Zanter, αναφέρεται ότι ο Κύριος αποκάλυψε τη δόξα του στους μαθητές του "καθώς ηδύναντο". Αυτό είναι το πρότυπο της στάσης της Ορθοδοξίας έναντι των άλλων ομολογιών, τονίζει με έμφαση.Τί αποτελέσματα θα προκύψουν απο τη στάση αυτή, δεν τολμά η Ορθοδοξία να ρωτήσει, γιατί αυτό εξαρτάται απο τον Θεό, καταλήγει ο Zanter.
Στυλιανός Χ. Τσομπανίδης, Η Συμβολή της Ορθόδοξης Εκκλησίας και Θεολογίας στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών, εκδ. Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 2008, σσ. 35-36.
Ο Επιμηθεύς

7 σχόλια:

  1. Διαβάζοντας το παραπάνω αρθρο μου δημιουργηθηκαν μερικά ερωτηματικά.
    Βρισκόμαστε μπροστα σε έναν κανόνα (για την ορθοδοξία) ότι δηλαδή είναι η Εκκλησια που κατέχει την πληρότητα της αλήθειας. Μα ερωτώ, πόσο απόλυτη μπορεί να είναι η αποψη αυτή και πόσο αντικειμενική από την στιγμή που και άλλες χριστιανικές εκκλησίες αυτοαποκαλούνται με το ιδιο ακριβως τρόπο? Ποιά ειναι τα κριτηρια εκείνα που η μια ή η αλλη εκκλησία πρεπει να πληρεί για να μπορεί να αυτοαποκαλλειται Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ και απο ποιον καθορίζονται τα κριτηρια αυτά?
    "Το πνεύμα του προσηλυτισμού είναι ξένο προς την Ορθοδοξία."
    Αν ισχυει κάτι τετοιο και αν πράγματι η ορθοδοξία είναι Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ τότε γιατί μεγαλο μερος της είναι κατα του διαλόγου μεταξυ των χριστιανικών ομολογιων?
    Αφου είστε κατα του προσηλυτισμού, με μερικες εξαιρεσεις, γιατι δεν χρησιμοποιείτε τον διαλογο για την μεταδοση της αληθειας?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. και εγώ συμφωνώ μαζί με το 7:23. αλλά μ'αρέσει που υπάρχει αυτή η ανάρτηση για να δουν οι κύριοι τι συμβαίνει στο παγκόσμιο συβούλιο εκκλησιών και στα παρόμοια τσάια. έλα όμως που κάποιοι βασίζονται στον ορθόδοξο τύπο για να μάθουν τι γίνεται στην εκκλησία.
    ο θεός βοηθός...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. νομικά, προσηλυτισμός είναι όταν με απατηλά και φορτικά μέσα προσπαθείκάποιος να μεταστρέψει την πίστη, αλλά υπάρχει και ο καλός προσηλυτισμός, "έρχου και ίδε"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. έρχου και ίδε είναι προσηλυτισμός; Χριστός και Μάνα του!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΝΑΙ ΑΓΑΠΗΤΕ! ΓΕΥΣΑΣΘΕ ΚΑΙ ΙΔΕΤΕ! ΠΡΟΣΕΛΘΕΤΕ ΠΡΟΣ ΑΥΤΟΝ ΚΑΙ ΦΩΤΙΣΘΗΤΕ ΚΑΙ ΟΥ ΜΗ ΚΑΤΑΙΣΧΥΝΘΗ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΥΜΩΝ ΤΕ ΚΑΙ ΗΜΩΝ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. τέτοιες ερμηνείες ούτε οι μάρτυρες του ιεχωβά δεν τις λένε. με γειά σας τέτοια ορθοδοξία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. μάθετε καλύτερα ελληνικά για να μην παρεξηγείται τις λέξεις.
    υπάρχει προσηλυτισμός με τη διδασκαλία και το παράδειγμα, χωρίς φορτικότητα, και προσηλυτισμός με απατηλά μέσα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή