Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2008

"Τω ουν τόξω όνομα βίος, έργον δε θάνατος..."


O Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών κ. Χρυσόστομος προχθές Κυριακή στον Μητροπολιτικό ναό Ευαγγελιστρίας τέλεσε την Θ. Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου (κανονικά τελείται ανήμερα στη μνήμη του 23 Οκτωβρίου) κατά την χριστοδούλεια πρακτική, ήτοι έξω του ιερού βήματος και "κατ' ενώπιον του λαού". Καλό θα ήταν ο Σεβασμιώτατος να διαβάσει το σχετικό άρθρο του κληρικού του αρχιμ. Νικοδήμου Μπαρούση, καθηγουμένου της Ι. Μονής Χρυσοποδαριτίσσης, με τίτλο Η κατ' ενώπιον του λαού τέλεσις της θείας Λειτουργίας. Εκεί ο λόγιος κληρικός αναλύει διεξοδικώς το νοσηρόν του πράγματος, παρατηρώντας ορθά:

"Ο ιερεύς, εστραμμένος προς τον λαό, δεν εμφανίζεται πλέον ως ο εκπρόσωπος της κοινότητος προς τον Θεόν, αλλ’ είναι μάλλον ο ηθοποιός, ο οποίος καλείται να υποδυθή, επί της σκηνής, τον ρόλο του Ιησού Χριστού. Δια της νέας αυτής κληρικαλιστικής στάσεως παύει πλέον ο λειτουργός να είναι ο ανώνυμος υπηρέτης του Θεού, σαρξ εκ της σαρκός της Εκκλησίας εντεταλμένος εις την ειδικήν διακονίαν του μυστηρίου της σωτηρίας, αλλά προΐσταται κυρίως δια της προσωπικότητός του, της χαρισματικής ει μή, κατά τούτον ή τον άλλον τρόπον, ίσταται κατ’ ενώπιον όλων δια του προσωπικού του ύφους, της ατομικής του ικανότητος, της προσωπικής του «γοητείας» και των εν γένει ιδιαιτέρων αυτού προσόντων. Δια τούτο καλείται πλέον να αναπτύξη την δημαγωγική του ικανότητα και όχι το χριστοκεντρικόν ήθος του, να είναι ευπαρουσίαστος, άψογος εις τις κινήσεις του καί, πρωτίστως, να γνωρίζη τις απαιτήσεις των καλών τρόπων συμπεριφοράς, διότι πλέον τα βλέμματα όλων δεν είναι εστραμμένα προς τον Χριστόν, αλλά προς αυτόν..."
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι ο προκάτοχος του κ. Χρυσοστόμου Μητροπολίτης Πατρών κ. Νικόδημος - άριστος γνώστης της Λειτουργικής - ουδέποτε τέλεσε την Λειτουργία του Αγ. Ιακώβου "κατ' ενώπιον του λαού", αλλά πάντοτε ενώπιον της Αγίας Τραπέζης και φυσικά δεν κοινώνησε τους πιστούς με αυτόν τον τρόπο που περνιέται και για "αρχαϊκός" (χωριστά Σώμα και Αίμα).

21 σχόλια:

  1. ΜΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΒΛΕΠΕΙΣ ΣΤΟΝ ΥΠΝΟ ΣΟΥ ΤΟΝ ΔΕΣΠΟΤΗ ΚΑΙ ΣΑΝ ΦΑΝΤΑΣΜΑ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟ!!!!!!!! ΣΕ ΛΥΠΑΜΑΙ.........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. καλα να τα χεις με τον Δεσποτη. Αλλά με τον Χριστόδουλο πεθαμένο ανθρωπο; ακόμα σε καιει; και πεθαμενος; τι να πω βρε Παναγιωτη!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αγαπητέ - πλην πονηρέ - ιστολόγε, έλεος! Τι άλλο θα αναζητήσεις από τα πεπραγμένα Μητροπολίτου και Μακαριστού, για να ασκήσεις κακοπροαίρετον κριτικήν; Και ποιος σου είπε πως ό,τι φρονεί ο Μπαρούσης - σεβαστόν ως άποψη - είναι και θέσφατον; Το θέμα δεν είναι τόσο απλό. Αλλά μάθε ότι για μας κανών και νόμος είναι ό,τι εισηγήθη ο Μακαριστός Πατέρας μας και ακολουθεί ο κατά πάντα άξιος Επίσκοπός μας. Τα άλλα τα ακούμε βερεσέ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δηλαδή για σένα "Nouli" ο Χριστόδουλος είναι κάτι σαν τον Πάπα; Άπαγε... Τέλος πάντως, αγαπητέ Παναγιώτη καλά έκανες και αναφέρθηκες σε αυτό το το θέμα. Μην ξεχνάς όμως ότι αυτή η τακτική την οποία (καλώς) στηλιτεύεις, είναι η συνήθης εδώ και αιώνες στους "Καθολικούς" τους οποίους ομως δε θεωρείς αιρετικούς! Μήπως θα έπρεπε να αλλάξεις γνώμη; Μήπως τελικά ο π. Κύριλλος και οι άλλοι είχαν δίκιο. Εγώ πάντως πιστεύω ότι υπάρχει ακόμα καιρός να αντιληφθείς την αλήθεια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η αλήθεια είναι ότι η τέλεση της αρχαιοπρεπούς Θ.Λειτουργίας του Αδελφοθέου Ιακώβου προυποθέτει την ύπαρξη αναλόγου λατρευτικού χώρου, προσιδιάζοντος στους αρχαίους τύπους των παλαιοχριστιανικών Βασιλικών στις οποίες σε ευθεία νοητή γραμμή ευρίσκονταν ο θρόνος του επισκόπου και τα καθίσματα του πρεσβυτερίου, η Αγία Τράπεζα, ως και το βήμα των αναγνωσμάτων και της διά του λόγου νουθεσίας(άμβωνας)π.χ. ο Ναός της Καλαμπάκας Τρικάλων ή η αναπαράσταση παλαιοχριστιανικού Ναού στο βυζαντινό μουσείο Αθηνών. Χωρίς, εννοείται, το εικονοστάσι(τέμπλο) το οποίο ως γνωστόν είναι προιόν της μετά την εικονομαχική περίοδο και την αναστήλωση των ιερών Εικόνων εποχής. Επίσης στη Λατινική Εκκλησία έτσι τελείται η Θ.Λειτουργία με στροφή του λειτουργού προς δυσμάς. Ο Άρχων Μέγας Ιερομνήμων της Μ.τΧ.Ε. Αρ. Πανώτης στην έκδοση της Λειτουργίας του Ιακώβου(Αθήνα 1986) τον τρόπο αυτό τελέσεως αναφέρει με τη διαφορά ότι προκρίνει την τέλεση όχι επί "κινητής" Αγ. Τραπέζης, εκτός του Ι.Βήματος, αλλά επί της καθιερωμένης με εγκαινισμό, και μόνο κατά την περίπτωση που η Ωραία Πύλη του Βήματος δεν είναι αρκούντως ευρύχωρη(προφανώς για είναι ορατά υπό του λαού τα τελούμενα)θεωρεί ανεκτή την εκτός Βήματος τέλεση επί "κινητού" Θυσιαστηρίου. Και στις δύο δε περιπτώσεις την προπαρασκευή των Τιμίων Δώρων την τοποθετεί σε τραπέζιο πλησίον του Θυσιαστηρίου και όχι στην βόρεια κόγχη του Βήματος(Προσκομιδή ή Πρόθεση). Σήμερα που ζούμε σε περίοδο λειτουργικής "συντηρήσεως" των μορφών, όπως γράφει ο Σεβ. Μητροπολίτης Περγάμου κ. Ιωάννης Ζηζιούλας, και καθ΄όλη τουλάχιστον την περίοδο της Τουρκοκρατίας έχουμε σπάνια ύπαρξη συνθρόνου στο Βήμα και μεταβολή του επισκοπικού θρόνου επ' αυτού σε πολυτελές, έστω, "στασίδιον" εκτός Βήματος, πλησίον του χορού. Και έναντι αυτού τον άμβωνα ο οποίος σπανίως χρησιμοποιείται-προκρίνεται για την ανάγνωση του Ευαγγελίου η Ωραία Πύλη όπως και για το κήρυγμα(και δυστυχώς στην Ελλάδα εκτός της φυσικής θέσεώς του,μετά τα αναγνώσματα, κατά την ώρα του κοινωνικού, γιά λόγους εντελώς αστόχους και πάντως μιμουμένους τους πολιτικούς που αρέσκονται στα πολυπληθή ακροατήρια χειροκροτητών....). Σε σχέση με την παρούσα ανάρτηση του ιστολόγου μας το ερώτημα είναι κατά πόσον η περιγραφομένη λειτουργική πρακτική της παρελθούσης Κυριακής υπήρξε προιόν λειτουργιολογικής ερεύνης ή απλώς ένας ακόμη μιμητισμός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο Νικόδημος ο Μπαρούσης έχει απόλυτο δίκηο και ο Παναγιώτης καλά κάνει και το μεταφέρει, διότι κάποτε ορισμένοι πρέπει να μάθουν ότι το τελετουργικό δεν είναι αυτοσχεδιασμοί ευσεβιστικοί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν σας ξέρω, αλλά μου φαίνεται τουλάχιστον γελοίο να τα βάζουμε με τον - τύπο και τόπο Χριστού - μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο και ανήμερα μάλιστα της εορτής του Αγ. Χριστοδούλου του εν Πάτμω...

    Και με τον σεβασμιότατο Χρυσόστομο, υπάρχει κάποιο πρόβλημα;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αγαπητέ, noulis, επιτρέψατέ μοι ίνα ψελλίσω εις την ελλογιμότητά σας ότι τα θέματα της λειτουργικής αναγεννήσεως τυγχάνουν υπόθεσις της Καθολικής Εκκλησίας....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. nouli! Ο ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΣ ΥΠΗΡΞΕ ΟΝΤΩΣ ΗΓΕΤΗΣ-ΚΑΙ ΑΣ ΕΙΝΑΙ ΑΙΩΝΙΑ Η ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ, ΣΑΝ ΧΘΕΣ ΕΟΡΤΑΖΕ ΤΗΝ ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ, ΤΩΡΑ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΚΟΝΤΑ ΣΤΗ ΠΡΟΣΔΟΚΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ...- ΑΛΛΑ ΕΛΠΙΖΩ ΤΟΝ ΟΡΟ "ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΣ ΠΑΤΕΡΑΣ" ΝΑ ΤΟΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ, ΟΠΩΣ ΕΠΡΑΞΕ ΑΤΥΧΩΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΩΦΕΛΙΜΙΣΤΙΚΟΥΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ Ο ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΟΥΧΟΥ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΔΗΛΩΣΕ ΣΤΑ ΤΟΠΙΚΑ ΚΑΝΑΛΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΥ "ΣΗΜΕΡΑ ΕΦΥΓΕ ΕΝΑΣ ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ" βλ.αρχείο tele-time, achaia channel, patratv. ΤΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ "ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ" ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΘΕΣΗ ΕΝΟΣ ΠΡΟΣΩΠΟΥ ΑΛΛΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ. ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ, ΚΑΙ ΕΣΥ nouli ΚΑΙ Ο ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ ΙΕΡΕΑΣ, ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΒΡΕΙΤΕ ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΕΣ ΣΤΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΠΑΤΡΟΛΟΓΙΚΑ ΠΟΝΗΜΑΤΑ ΤΟΣΟ ΣΤΑ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΑ ΣΧΟΛΑΣΤΙΚΙΖΟΝΤΑ ΟΣΟ ΚΑΙ ΣΤΑ ΝΕΩΤΕΡΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΤΕΡΑ. ΤΩΡΑ ΕΑΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΚΟΥΝΕ ΤΗ ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ "ΒΕΡΕΣΕ..." ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ Η ΕΥΘΥΝΗ!
    Λευκάδιος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ΣΑΣ ΤΡΟΜΑΖΕΙ Ο ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΑΚΟΜΑ ΚΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΑΦΟ;;;;;;;;; ΕΙΣΤΕ ΠΟΛΛΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΝΑ ΚΡΙΝΕΤΕ ΟΛΟΙ ΕΣΕΙΣ ΤΟΝ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟ!!! ΑΣΧΟΛΗΘΕΙΤΕ ΜΕ ΤΟΝ ΙΕΡΩΝΥΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΛΑΛΙΑ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΣΧΕΤΟΣΥΝΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΙ ΚΙ ΑΦΗΣΤΕ ΤΟΝ ΝΟΥΛΗ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΠΑΠΑ ( ΑΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟ ΑΤΟΜΟΥ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΓΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΤΟΥ ΥΨΙΣΤΟΥ) ΝΑ ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ ΑΥΤΟ ΠΟΥ Η ΚΟΙΝΗ ΟΜΟΛΟΓΟΥΜΕΝΩΣ ΓΝΩΜΗ ΗΔΗ ΑΝΑΠΩΛΕΙ!!!
    ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ ΣΑΣ ΑΡΡΩΣΤΟΙ ΚΑΙ ΚΟΜΠΛΕΞΙΚΟΙ!!!!!!!!! ΟΝΕΙΡΑ ΓΛΥΚΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΥ !!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αγαπητέ Παναγιώτη, είναι προς θάνατο η τέλεση της Θείας Λειτουργίας, με τον ιερέα, αρχιερέα στραμμένο στο λαό; Επικαλείσαι τον π. Νικόδημο, άριστος γνώστης της τελετουργικής, επικαλείσαι τον πρ. Πατρών, σεβαστό γέροντα, αλλά όλα μέσα στην εκκλησία αρχίζουν και τελειώνουν στα «τυπικά»; Παναγιώτη φθονείς για ό,τι γίνετε χωρίς εσένα, χωρίς να σου έχουνε πάρει την άδεια. Παναγιώτη εσύ ρώταγες τρίτους για πράγματα τα οποία έκανες στο παρελθόν, όταν ήσουν κι εσύ στα «μέσα και στα έξω;» Κι αν υποθέσουμε ότι θες να προστατέψεις τον Μητροπολίτη σου (δεν νομίζω, απλά μια υπόθεση κάνω), γιατί δε το κάνεις με τον ίδιο ζήλο που προστάτευες και τον τον πρ. Μητροπολίτη για ...άλλα θέματα; Και καλά έκανες και τον προστάτευες, γιατί με αυτό το τρόπο δεν έδινες αφορμή να σκανδαλισθεί ο πιστός άνθρωπος. Σήμερα γιατί δεν το κάνεις; Δεν σε ενδιαφέρει ο πιστός άνθρωπος ή δια της «ιδιωτικής οδού» έχεις ξεκινήσει μια δική σου «κάθαρση», ως άλλος ZORO ή Ρομπέν των Δασών;
    Παναγιώτη, είσαι πικραμένος, και αυτό σου βγαίνει, σου βγαίνει σε άσχημο βαθμό.
    ΒΛΑΠΤΕΙΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ.
    Πρόσεχε, γιατί λέει ένας πατέρας της Εκκλησίας μας ότι: «το μίσος γεννά το φθόνο και ο φθόνος τον φόνο…»
    Καλή δύναμη ώστε να βρεις την αγαλλίαση της ψυχή σου. Θέλει αγώνα!
    Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΑΝΩΝΥΜΕ, 22 Οκτώβριος 2008 9:53 μμ, Η ΛΕΞΗ ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ ΕΙΝΑΙ ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΙΕΡΕΑ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΤΟΥ ΥΨΙΣΤΟΥ, ΔΙΟΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ Ο,ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ ΚΑΙ ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ Ή ΠΡΩΘΙΕΡΕΥΣ! Ο ΟΡΟΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΕΥΡΥΤΑΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΓΝΩΡΙΖΟΝΤΕΣ ΤΗΝ ΑΞΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΑΞΗ ΤΩΝ ΟΦΦΙΚΙΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΩΝ, Ή ΙΕΡΕΩΝ, Ή ΠΑΠΑΔΩΝ(ήτοι πατέρων), ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΠΩΣ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΙΕΡΕΑ ΚΑΤΕΧΟΝΤΑ ΑΞΙΩΜΑ ΟΦΦΙΚΙΟΥ.
    Λευκάδιος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ΤΕΛΙΚΑ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ BLOG ΓΡΑΦΕΙ Η ΚΑΘΕ ΚΑΤΙΝΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ. ΟΛΟΙ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ, ΜΕ ΔΕΣΠΟΤΗ ΠΡΩΗΝ ΚΑΙ ΝΥΝ, ΜΕ ΟΛΑ ΟΣΑ ΚΑΛΑ Η ΚΑΚΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΗ ΠΑΤΡΑ.
    ΕΛΕΟΣ...
    ΟΙ ΙΔΙΟΙ Κ ΙΔΙΟΙ ΓΡΑΦΕΤΕ ΤΟ ΦΑΡΑΜΑΚΙ ΣΑΣ ΕΔΩ. ΔΕΝ ΕΧΕΤΕ ΕΝΑ ΚΑΛΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΝΑ ΣΑΣ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΣΕ ΔΡΟΜΟΥΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΑΓΩΝΑ??
    ΤΟΣΟ ΑΔΕΙΟΙ ΕΙΣΤΕ ΣΤΗ ΠΑΤΡΑ??
    ΤΙ ΞΕΦΤΥΛΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Σχετικά με το θέμα της παρούσας ανάρτησης και συγκεκριμένα σε σχέση με τον τρόπο της μεταδόσεως της Θείας Κοινωνίας στους πιστούς ο αείμνηστος και διαπρεπέστατος λειτουργιολόγος +Ιωάννης Φουντούλης στην εισαγωγή της υπ' αυτού εκδόσεως της Θ.Λειτουργίας Ιακώβου του Αδελφοθέου(Ι.Μ.Φουντούλη, καθηγητού του Πανεπιστημίου, Κείμενα Λειτουργικής_5, Β' έκδοσις, θεσσαλονίκη 1977)σελ.19-20 παρατηρεί: "ο μελισμός και η ένωσις εν τη λειτουργία του Ιακώβου είναι πολύπλοκοι πως..., .... Κατά την εποχήν εκείνην, λόγω του πλήθους των προσερχομένων εις την θείαν κοινωνίαν και του τρόπου της μεταλήψεως, προσεφέροντο και καθηγιάζοντο πολλοί άρτοι και πολλά ποτήρια. Διετηρήσαμεν(σ.σ. στην συγκεκριμένη έκδοση) την σχετικήν διάταξιν ως έχει εις τους κώδικας, δύναται όμως ενταύθα να ακολουθηθή η σύχρονος βυζαντινή πράξις, ΩΣ ΓΝΩΣΤΟΤΕΡΑ ΚΑΙ ΑΠΛΟΥΣΤΟΤΕΡΑ." Πράγματι η μετάληψη των πιστών "κεχωρισμένων των ειδών του Σώματος και του Αίματος του Κυρίου" απαιτεί γνώση αλλά και ευθύνη! Άκουσα, προ ετών, αγιογράφο να αναφέρεται στις αγιογραφικές παραστάσεις της Θείας Μεταδόσεως-Άρτου και της Θείας Μεταλήψεως-Ποτηρίου, οι οποίες αγιογραφούμενες τοποθετούνται στην αγιοκατάταξη στην κόγχη του Βήματος-άνωθεν των Ιεραρχών, και να εξηγεί πως πρόκειται για την αγιογραφική παράσταση του Κυρίου και των Αποστόλων τους οποίους στην Μετάληψη "κοινωνάει" και στην Μετάδοση "δίνει αντίδερο"!!!sic! Εάν λοιπόν τοσαύτη άγνοια σε αγιογράφο, υπερπλεονάζουσα έτι και έτι στον απλό πιστό που ξέρει πως κοινωνεί από το Άγιο Δισκοπότηρο Ψωμάκι και Κρασάκι αναμεμιγμένα..... Οπότε η παραίνεση του Φουντούλη "..ενταύθα να ακολουθηθή η σύχρονος βυζαντινή πράξις, ΩΣ ΓΝΩΣΤΟΤΕΡΑ ΚΑΙ ΑΠΛΟΥΣΤΟΤΕΡΑ." λίαν επιβεβλημένη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Είδα στο Λυχνο τη λειτουργια του Αγίου Ιακώβου.
    Στο τέλος ο Δεσπότης έκανε αρτοκλασία και τρισάγιο για τους γιατρούς.
    Αχταρμάς δηλαδή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Δεν γνωρίζω από λειτουργική και τυπικό πολλά πράγματα, αλλά η λει-
    τουργία, τόσο του Αγίου Ιακώβου, ό-
    σο και η του Μ. Σαββάτου, που τελού
    σε έξω ο μακαριστός Χριστόδουλος πά
    ντα με γοήτευε! Μήπως πρέπει το χρι
    στιανό αυτόν, που υπήρξε Ιεράρχης
    όχι και τόσο ΚΑΚΟΣ με τα ΘΕΤΙΚΑ και
    τα αρνητικά του στοιχεία πρέπει να τον αφήσουμε ήσυχον εις την ανάπαυ- σί του και την ΚΡΙΣΗ του Θεού! Και το λέω αυτό, γιατί και σε εβδο-
    μαδιαία εφημερίδα των Αθηνών, που εκδίδει κάποιος καιροσκόπος της πο- λιτικής, στη στήλη "Εκκλησιαστικά"
    χτυπώντας τον νυν Αρχιεπίσκοπο συ- νεχώς αναφέρεται στο μακαριστό!Αφή
    στε τον ρε παιδιά στην ησυχίατου. Όσο για τη διαμάχη του Χ. με τον Πατριάρχη εγώ παρά το ότι δεν τον
    "πήγαινα" ήμουν αναφανδόν μαζί του! Κάποτε τα διάφορα καθεστώτα
    των εκκλησιών στον Ελλαδικό χώρο πρέπει να εκλείψουν και όπως είναι ενιαίο το κράτος να γίνει και ενιαία η διοίκηση της εκκλησίας! Ξέρετε ότι υπάρχουν αρκετοί κουφιοκεφαλάκηδες, που επιθυμούν την ανεξαρτησία της Κρήτης, όπως είναι και η εκκλησία της;;;!Αυτά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. στη λειτουργία της ορθόδοξης εκκλησίας έρχεται πρώτα το τυπικό και μετά όλα τα άλλα. και το τυπικό λέγει πότε μπορεί ο προιστάμενος να εκφέρει γνώμη, ή να κάνει κάποια επιλογή απ' αυτές που προτείνει το τυπικό. αυτά και σ'όποιον αρέσει, αλλιώς υπαρχούν και αλλού θρησκείες να πάει ο καθενάς να επιλέξει τι του ταιριάζει. εδώ η δικτατορία του τυπικού!
    Ρ.Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Είδα και εγώ τη Λειτουργία στο Λύχνο και πρόσεξα πως ο Επίσκοπος δεν φορούσε το Μέγα Ωμοφόριο το οποίο όμως είναι απαραίτητο γιατί στην αρχαία Εκκλησία δεν υπήρχε το μικρό, το οποίο αργότερα μάλλον έχει προστεθεί στην αμφίεση του Αρχιερέα για πρακτικούς λόγους. Γιαυτό και κατά τη χειροτονία του ο κάθε Επίσκοπος μένει με το Μέγα ωμοφόριο μέχρι το τέλος της Λειτουργίας. Και οι Άγιοι Αρχιερείς στις αγιογραφίες πάντοτε με Μέγα Ωμοφόριο παρουσιάζονται. Ο καθηγητής Αρ.Πανώτης στο έργο του "Η Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου", Αθήναι 1986, στη σελίδα 7 είναι σαφέστατος:"Ο Επίσκοπος φέρει το μέγα Ωμοφόριον, ει δυνατόν, στενόν, ως τα λεγόμενα ¨ρωσικά¨, εκ λευκού ερίου, καταλιμπανομένων της μίτρας, των εγκολπίων, του επιγονατίου και της ράβδου. Αντί της τελευταίας, κρατεί πάντοτε εις την δεξιά Σταυρόν ευλογίας διά πολυτίμου μάκτρου". Αν θυμάμαι καλά και ο μακαριστός Χριστόδουλος Μέγα Ωμοφόριο φορούσε όταν τελούσε τη Λειτουργία του Αγ. Ιακώβου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Κοίτα ρε με τι ασχολούνται οι θεούσοι! Καλά αν σας βλέπει από κει πάνω ο Υψιστος, θα πρέπει να κάνει πολύ γέλιο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Περί του γοητευμένου, αρκεί το του Παύλου:"πονηροί άνθρωποι και γόητες προκοψωσιν επί τα χείρω, πλανώντες και πλανώμενοι".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Για τον ανώνυμο της 24-10 10.29΄ Η ηλιθιότητα επερίσσευσε, όσο για το του Παύλου άλλα αφορά κι όχι τη γο-ητεία της λατρείας!! Πάψτε να βλέ- πετε παντού πλάνη και αλλοτρίωση και κοιτάξτε μήπως έχετε συνεχή τρικυμία εν κρανίω!!
    Υ.Γ. Είχα στείλει ένα σχόλιο και δε δημοσιεύ-τηκε, αν και δεν είχε κάτι το μεμ- πτό, γιατί;;!

    ΑπάντησηΔιαγραφή