O καθηγητής Νίκος Μουζέλης, με αφορμή τα Βατοπαιδινά - κατά το Σεπτεμβριανά - τα λέει θαυμάσια σε άρθρο του στο ΒΗΜΑ με τίτλο "Οι επενδύσεις του θρησκευτικού κεφαλαίου". Επισημαίνει εμφαντικά τον κίνδυνο να γίνεται η Εκκλησία "εξαρτησιογόνα ουσία", κάτι που έχουν αναλύσει και πολλοί σύγχρονοι θεολόγοι, καταγγέλλοντας την λογική μιας Εκκλησίας - άλλοθι. Επιλέγω ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα από το κείμενο του Ν. Μουζέλη:
"...H Εκκλησία παραμένει αγκυλωμένη σε πρακτικές και νοοτροπίες που, στη σημερινή εποχή, απωθούν παρά προσελκύουν τους νέους κυρίως ανθρώπους. Συγκεκριμένα, σε παραδοσιακό πλαίσιο η ατομικοποίηση δεν είναι πολύ ανεπτυγμένη. Η ανεπεξέργαστη, αυτόματη παραδοχή του καθετί που προέρχεται από μακραίωνη θρησκευτική παράδοση δεν δημιουργεί προβλήματα ούτε στους πιστούς, ούτε στην Εκκλησία, ούτε στην κοινωνία. Απεναντίας λειτουργεί σαν ένας τρόπος νοηματοδότησης της ζωής και νομιμοποίησης της θρησκευτικής και λαϊκής εξουσίας.
Στο σημερινό όμως μεταπαραδοσιακό πλαίσιο του ανεπτυγμένου δυτικού κόσμου, όπου η ατομικοποίηση είναι εξαιρετικά προχωρημένη, το άτομο καλείται, ή μάλλον είναι υποχρεωμένο, να κατασκευάσει τον δικό του τρόπο ζωής, τη δική του βιογραφία (Giddens). Σε αυτή τη μεταμοντέρνα κατάσταση η τυφλή, μηχανική προσκόλληση στην παράδοση (όσο και καταξιωμένη και αν είναι) οδηγεί λιγότερο στην ουσιαστική πίστη και περισσότερο στη φυγή από το υπαρξιακό άγχος που ο μεταμοντέρνος τρόπος ζωής δημιουργεί. Οδηγεί σε έναν καταναγκαστικό μηχανισμό κατασκευής μιας σιγουριάς που είναι τόσο ψεύτικη όσο η ανακούφιση που η ουσιοεξάρτηση ή ο ακραίος καταναλωτισμός προσφέρουν στον μετανεωτερικό άνθρωπο."
Στο σημερινό όμως μεταπαραδοσιακό πλαίσιο του ανεπτυγμένου δυτικού κόσμου, όπου η ατομικοποίηση είναι εξαιρετικά προχωρημένη, το άτομο καλείται, ή μάλλον είναι υποχρεωμένο, να κατασκευάσει τον δικό του τρόπο ζωής, τη δική του βιογραφία (Giddens). Σε αυτή τη μεταμοντέρνα κατάσταση η τυφλή, μηχανική προσκόλληση στην παράδοση (όσο και καταξιωμένη και αν είναι) οδηγεί λιγότερο στην ουσιαστική πίστη και περισσότερο στη φυγή από το υπαρξιακό άγχος που ο μεταμοντέρνος τρόπος ζωής δημιουργεί. Οδηγεί σε έναν καταναγκαστικό μηχανισμό κατασκευής μιας σιγουριάς που είναι τόσο ψεύτικη όσο η ανακούφιση που η ουσιοεξάρτηση ή ο ακραίος καταναλωτισμός προσφέρουν στον μετανεωτερικό άνθρωπο."
Από την άλλη ο Θάνος Οικονομόπουλος στον Ανεμοδείκτη του στην Καθημερινή, απορεί και εξίσταται: "Είναι δυνατόν η πολλαπλώς δοκιμαζόμενη κοινωνία να ανεχθεί το γεγονός πως μοναχοί, «άνθρωποι του Θεού» (και... ακτήμονες, κατά τον βασικό κανόνα της «μοναχικότητας»!), έχουν μετατραπεί σε... σαΐνια μάνατζερ εταιρειών real estate, σε μοναδικούς δημοσιοσχεσίτες που με τα ανοίγματά τους στον κόσμο της πολιτικής και του πλούτου, με «μεταφορικά μέσα» τα «πνευματικά τους τέκνα» και την επιρροή που κατάφεραν να αποκτήσουν, να επιβάλλουν την επιχειρηματική και μόνο «άποψή» τους και να επιτυγχάνουν τον κατεξευτελισμό του κράτους και του νόμου;"
Όχι μόνο είναι δυνατόν, αγαπητέ κ. Οικονομόπουλε, αλλά και επιθυμητόν από τους "πιστούς", οι οποίοι αρέσκονται στα ψέματα, όπως ανέλυσε ο Ν. Μουζέλης. Τρέμουν να κοιτάξουν κατάματα την αλήθεια. Πολύ περισσότερο τρέμουν να την ξεστομίσουν. Έτσι, υποτάσσονται ως πιόνια στους πάσης φύσεως "γεροντάδες", οι οποίοι τους κανονίζουν τη ζωή, αφιονίζοντάς τους και ελέγχοντας πλήρως το αυτεξούσιό τους. Και οι πιστοί "βολεύονται", γιατί η ζήτηση της αληθείας έχει και προσωπικό κόστος. Έτσι, τα "πνευματικά τέκνα", γενίτσαροι καθώς είναι, εκτελούν απίστευτες εντολές, που δεν τις βάζει ο νους του ανθρώπου. Γιατί ο γεροντισμός και δη ο αγιορειτικός ασκεί μια ...δαιμονική γοητεία! Γνωστά πράγματα. Τα έχουν γράψει και κάποιοι νουνεχείς αγιορείτες.
Eνδεικτικό κείμενο για τον εν γένει
ΑπάντησηΔιαγραφήγεροντισμό και τους κινδύνους που αυ
τός συνεπάγεται στην πνευματική ζωή
είναι το άρθρο του π.Αθανασίου Σιμονω
πετρίτου στο περ."Σύναξη",αλλά,δυστυ
χώς κανείς δεν ασχολήθηκε σοβαρά μαζί
του.Γιατί άραγε;μήπως ο γεροντισμός
βολεύει καταστάσεις και αποκλείει κι
νδύνους για κατεστημένες νοοτροπίες;
Για τον "γεροντισμό"των πολιτικών κομ
μάτων πότε θα μιλήσουμε ή μήπως αυτός δεν υπάρχει;
Μετά από όλα αυτά τα Βατοπαιδινά η αγία ζώνη θα έλθη στην Πάτρα;
Παναγιώτη, ξέχασες όμως να αναφερθείς στο άρθρο του Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου κ. Ιεροθέου, που δημοσιεύθηκε χθες στο ΒΗΜΑ μαζί με τα άρθρα στα οποία αναφέρεσαι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ επίλογος ισχύει για όλους μας:
Ο Ντοστογέφσκι στους «Αδελφούς Καραμάζοφ» και μάλιστα στον μονόλογο του Ιεροεξεταστή ανέλυσε ανάγλυφα και τραγικά τους τρεις πειρασμούς του Χριστού και της Δυτικής Εκκλησίας, που είναι η αγάπη για τον πλούτο, την δόξα και την εξουσία, και έδειξε ότι ο Χριστός νίκησε τους πειρασμούς αυτούς, ενώ η Δυτική Εκκλησία υπέκυψε σε αυτούς. Το ερώτημα που έθεσε ο Ιεροεξεταστής στον Χριστό είναι: «ευτυχία ή ελευθερία» και έδωσε προτεραιότητα στην ευτυχία των ανθρώπων σε βάρος της ελευθερίας τους. Εντελώς κυνικά είπε στον Χριστό ότι η Εκκλησία (η Δυτική) διόρθωσε το δικό Του έργο και κατά τρόπο ανάλγητο του είπε: «Γιατί ήλθες λοιπόν τώρα να μας ενοχλήσης;». «Δίκασέ μας αν μπορείς και αν τολμάς». «Μάθε πως δεν σε φοβάμαι».
Σκέπτομαι, μήπως και μερικοί ορθόδοξοι Κληρικοί σήμερα έχουν την αίσθηση ότι διορθώνουν με τις πράξεις τους το έργο του Χριστού και μάλιστα θεωρούν τον Χριστό «ενοχλητικό» και «επιζήμιο» γι' αυτούς και δεν Τον φοβούνται, γιατί απέκτησαν εξουσία και χρήμα που Εκείνος αποποιήθηκε;
O π.Γεώργιος Μεταλληνός πριν από λίγο σε εκπομπή του Νίκου Χατζηνικολάου τάχθηκε υπέρ του χωρισμού της Εκκλησίας από το Κράτος!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΡΑΓΜΑΤΙ!!!! ΕΙΠΕ ΠΩΣ ΑΛΛΑΞΕ ΓΝΩΜΗ(ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ!!!) ΚΑΙ ΤΑΣΣΕΤΑΙ ΕΥΘΕΩΣ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΑΜΕΣΟΥ ΧΩΡΙΣΜΟΥ Ο ΟΠΟΙΟΣ, ΟΠΩΣ ΠΡΟΕΒΛΕΨΕ, ΘΑ ΕΧΕΙ ΕΠΑΧΘΕΙΣ ΚΑΙ ΟΔΥΝΗΡΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΜΗΠΩΣ ΚΑΙ ΞΥΠΝΗΣΟΥΝ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΟΡΙΣΜΕΝΟΙ.........ΕΥΓΕ ΣΕΒΑΣΤΕ ΜΑΣ ΠΑΠΑ-ΓΙΩΡΓΗ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήαν δεν το ξαναπει δεν το πιστευω..
ΑπάντησηΔιαγραφήπαντως αν ισχυει, τι θα αλλαξει με τα πνευματοπαιδια του; θα τον βγαλουν αιρετικο η θα τον ακολουθησουν;