Μελετώ αυτές τις μέρες, φίλοι μου, ένα μικρό αλλά πολύ ενδιαφέρον μουσικό αρχείο, του αειμνήστου Ιωάννου Παπαδάτου από τη Λευκάδα, μαθηματικού, μουσικού και λογίου ανδρός, με ήθος σπάνιο, όπως συμπεραίνω από τα κείμενά του εν γένει.
Το αρχείο μου εμπιστεύθηκε η κόρη του, γνωστή αρχιτέκτων – πολεοδόμος κ. Χαρά Παπαδάτου – Γιαννοπούλου, η οποία με επιμέλεια το φυλάσσει.
Ένα ιδιωτικό αρχείο με πολλές εκπλήξεις. Χειρόγραφα και έντυπα βιβλία βυζαντινής και ευρωπαϊκής μουσικής, που απηχούν όλες τις ζυμώσεις που έγιναν στον Ελλαδικό χώρο κυρίως στο τέλος του 19ου αιώνα και μέχρι τα μέσα του 20ου περίπου.
Παρτιτούρες τετράφωνης και τρίφωνης εκκλησιαστικής μουσικής, χειρόγραφα βυζαντινής με μαθήματα της Σχολής του Ανθίμου του Αρχιδιακόνου και μαθητών του. Η Σχολή του Ανθίμου, με έδρα θα λέγαμε το Μεσολόγγι, δεν ήταν δυνατόν να μην επηρεάσει και την άμεσο γείτονα, τη Λευκάδα. Παράλληλα με τις πολυφωνικές μελωδίες, αναπτυσσόταν και το μονόφωνο βυζαντινό μέλος χάρη στους άξιους μαθητές ενός μεγάλου διδασκάλου.
Το αρχείο μου εμπιστεύθηκε η κόρη του, γνωστή αρχιτέκτων – πολεοδόμος κ. Χαρά Παπαδάτου – Γιαννοπούλου, η οποία με επιμέλεια το φυλάσσει.
Ένα ιδιωτικό αρχείο με πολλές εκπλήξεις. Χειρόγραφα και έντυπα βιβλία βυζαντινής και ευρωπαϊκής μουσικής, που απηχούν όλες τις ζυμώσεις που έγιναν στον Ελλαδικό χώρο κυρίως στο τέλος του 19ου αιώνα και μέχρι τα μέσα του 20ου περίπου.
Παρτιτούρες τετράφωνης και τρίφωνης εκκλησιαστικής μουσικής, χειρόγραφα βυζαντινής με μαθήματα της Σχολής του Ανθίμου του Αρχιδιακόνου και μαθητών του. Η Σχολή του Ανθίμου, με έδρα θα λέγαμε το Μεσολόγγι, δεν ήταν δυνατόν να μην επηρεάσει και την άμεσο γείτονα, τη Λευκάδα. Παράλληλα με τις πολυφωνικές μελωδίες, αναπτυσσόταν και το μονόφωνο βυζαντινό μέλος χάρη στους άξιους μαθητές ενός μεγάλου διδασκάλου.
Ο Ιωάννης Παπαδάτος συνέλεγε με ζήλο ό,τι μπορούσε περισσότερο. Γι’ αυτό και το αρχείο του είναι αντιπροσωπευτικό ενός προσώπου και μιας εποχής.
Παναγιώτη, πρέπει νὰ μᾶς δώσεις τὸ σύνολο τοῦ ἔργου!! Τὸ ἀνηρτημένο "Μεγαλυνάριο" εἶναι ἀριστούργημα! Κάνε κάτι νὰ διαδώσεις τὸ σπάνιο αὐτὸ ὑλικό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ μου Πραϋθυμε,
ΑπάντησηΔιαγραφήΣ' ευχαριστώ για το σχόλιό σου. Ετοιμάζω ένα μεγάλο άρθρο για το αρχείο αυτό που θα δημοσιευθεί σε περιοδικό της Λευκάδας.
Στο πρόγραμμα είναι και μια εκδήλωση εκεί. Ελπίζω πως θα γίνουν αυτά για αρχή. Και βλέπουμε...
Αγαπητέ κ. Ανδριόπουλε,
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίμαι από το Μεσολόγγι και ενδιαφέρομαι πολύ για τα μαθήματα του Ανθίμου, του οποίου δεν έχουμε μέχρι τώρα κάποιο έντυπο βιβλίο.
Περιμένω με ανυπομονησία τη δημοσίευση των χειρογράφων.
Ελπίζω ότι θα μας ενημερώσετε μέσω του ιστολογίου σας για ό,τι σχετικό.
Κύριε Ανδριόπουλε,
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια ακόμη αναπάντεχη έκπληξη απ' το ιστολόγιό σας! Είμαι βέβαιος πως το μουσικό αρχείο του Λευκαδίτη λογίου που παρουσιάζετε εδώ θα ευτυχήσει στα χέρια σας. Οπωσδήποτε, το ενδιαφέρον του τόσο για τη βυζαντινή όσο και για την ευρωπαϊκή μουσική απηχεί το πνευματικό κλίμα της εποχής του, φανερώνει όμως και μια ευρύτητα πνεύματος σπάνια ακόμη και στις μέρες μας - που φανατιζόμαστε με τη μία ή την άλλη μουσική παράδοση, χωρίς να προσεγγίζουμε τα πράγματα με στοιχειώδη σοβαρότητα και νηφαλιότητα.
Αναμένουμε τη δημοσίευση της μελέτης σας για το ιδιαίτερο ιστορικό και μουσικό της ενδιαφέρον.