Πέμπτη 12 Ιουνίου 2008

ΣΤΙΣ ΠΥΡΑΜΙΔΕΣ...

Σήμερα το βράδυ η Λαϊκή Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης» θα παρουσιάσει έργα του μεγάλου μας συνθέτη στις Πυραμίδες του Καΐρου. Πρόκειται για μια εκδήλωση που οργανώνει η Ελληνική Πρεσβεία στην Αίγυπτο, συμμετέχοντας στους εορτασμούς για τα 20χρονα της όπερας του Καΐρου. Η εκδήλωση θα επαναληφθεί στην Αλεξάνδρεια μεθαύριο Σάββατο 14 Ιουνίου, στο θέατρο του Μοχάμετ Άλι, ένα αρχιτεκτονικό κόσμημα του 19ου αιώνα, που σήμερα φέρει το όνομα του πρωτοπόρου Αιγυπτίου μουσικοσυνθέτη «Σάγιεντ Νταρουίς».
Προ ολίγων ημερών, στις 9 του μηνός, στη Βαρσοβία, την πρωτεύουσα της Πολωνίας, στο πλαίσιο των πολιτιστικών εκδηλώσεων με τίτλο «Η ποίηση στο μετρό», που στοχεύει να καταστήσει την ποίηση ευρύτερα γνωστή, ο ποιητής μας Τίτος Πατρίκιος διάβασε αποσπάσματα από τις ποιητικές του συλλογές και αναφέρθηκε στους στενούς δεσμούς της ποίησης με το σύγχρονο αστικό τοπίο, μέσα από τους χαρακτηριστικούς στίχους του ποιήματός του «Στις πόλεις":
«Στις πόλεις, οι δρόμοι ανοίγουν, δικτυώνονται τερματίζουν. Στις πόλεις οι πολιτικές νοούνται, χαράζονται ανατρέπονται».
Οι παραπάνω στίχοι (από τη συλλογή «Η νέα χάραξη") προβάλλονται -από τις αρχές Ιουνίου- σε σταθμό του μετρό της Βαρσοβίας.

Τις επευφημίες του κοινού, τώρα, απέσπασαν σε πρόσφατη συναυλία τους στο πλαίσιο των περιφερειακών εκδηλώσεων των φημισμένων Φεστιβάλ της Βιέννης, δύο νέες Ελληνίδες καλλιτέχνιδες, ερμηνεύοντας η Ελένη Παπασπύρου στο πιάνο, και η Στέλλα Αραμπατζόγλου στο σαξόφωνο, έργα Ελλήνων και Αυστριακών συνθετών για «σόλο πιάνο» και για «σαξόφωνο και πιάνο».
Στη συναυλία τους με τίτλο «Γέφυρες στην Ευρώπη, Ελλάδα-Αυστρία», οι δύο Ελληνίδες παρουσίασαν, μεταξύ άλλων, έργα των Ελλήνων συνθετών, Γιώργου Κουμεντάκη, του συνθέτη των Ολυμπιακών Αγώνων, Γιώργου Ζερβού καθηγητή του Μουσικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών, Περικλή Λιακάκη λέκτορα στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικής Τέχνης της Βιέννης, Μπάμπη Κανά καθηγητή του Ωδείου Αθηνών.
Όλα τα παραπάνω, φίλοι μου, είναι μια άλλη ελληνική επικαιρότητα. Η άλλη Ελλάδα, που δίνει την ηχηρή μαρτυρία της εκτός συνόρων. Κι αυτά είναι μια ενδεικτική σταχυολόγηση. Πόσα άλλα σημαντικά γίνονται δεν είναι εύκολο να γνωρίζουμε. Οι Έλληνες δημιουργοί μεγαλουργούν στο εξωτερικό, όταν εμείς εδώ, παρά τους σεισμούς και τους καταποντισμούς, εξακολουθούμε να …σεργιανίζουμε το άψυχο σώμα του δύστυχου Σεργιανόπουλου από παράθυρο σε παράθυρο… Μακάβριο θέαμα και ακρόαμα… Φυσικά το προσπερνάω αμέσως. Γιατί πολιτισμός σημαίνει πρώτα απ’ όλα σεβασμός στην ύπαρξη.
Μεταφερθείτε, λοιπόν, απόψε νοερά στις Πυραμίδες, με τη μουσική του Μίκη για παραμυθία και απόδραση από την ελλαδική αθλιότητα.

2 σχόλια:

  1. ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΜΕ ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ Ο "ΑΝΘΡΩΠΟΣ" ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ.
    ΕΙΧΕ ΔΗΛΩΣΕΙ ΕΠΙ ΛΕΞΕΙ:
    «Είμαστε μόνοι μας, αλλά χωρίς αυτή την αυτογνωσία και το φανατισμό που έχουν οι Εβραίοι. Είμαστε δύο λαοί ανάδελφοι στον κόσμο, εμείς και οι Εβραίοι. Αυτοί όμως έχουν το φανατισμό και καταφέρνουν να επιβάλλονται... Σήμερα μπορούμε να πούμε ότι αυτός ο μικρός λαός είναι στη ρίζα του κακού, όχι του καλού, που σημαίνει ότι η πολλή αυτογνωσία και η πολλή επιμονή κάνει κακό... Φανταστείτε όμως τί θα γινόταν η Ελλάδα αν είχαμε την επιθετικότητα των Εβραίων! Τόση χαλαρότητα έχουμε εμείς. Εδώ ντρεπόμαστε να πούμε ποιοί είμαστε...»

    ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΑΝ ΕΙΝΑΙ Ο ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΜΑΣ ΠΕΙΣΟΥΝ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ (ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ, ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΙ ΚΥΚΛΟΙ -ΟΜΙΛΩ ΜΟΥΣΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΟΠΕΡΑΣ ΚΑΙ ... ΠΑΝΩ ΦΥΣΙΚΑ, ΤΟΝ ΕΧΟΥΝ ΓΙΑ ΠΟΛΥ ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΑΚΟ), ΟΜΩΣ ΕΙΝΑΙ ΦΑΣΙΣΤΙΚΑ ΤΑ ΟΣΑ ΓΡΑΦΕΙ ΓΙΑ ΕΝΑ ΛΑΟ.
    ΑΙΣΧΟΣ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ μου ανώνυμε,

    Ο Μίκης Θεοδωράκης για μένα παραμένει μεγάλος, παρά τις όποιες διαφωνίες μπορεί να έχω με κυριότερη το ότι είμαι Χατζιδακικός!

    Όσο για την κλασική του πλευρά, επίτρεψέ μου να σου πω ότι είναι πολύ ενδιαφέρουσα και μέλλει να αποτιμηθεί. Τα τελευταία χρόνια ακούω πολύ και τα κλασικά του έργα. Και πρέπει να ομολογήσω ότι στον κόσμο αυτής της μουσικής του Μίκη με μύησε ο Μάνος Χατζιδάκις! Ο οποίος έπαιζε κλασικό Θεοδωράκη με την Ορχήστρα των Χρωμάτων.
    Μεγάλη ιστορία...

    ΑπάντησηΔιαγραφή