Ο καθηγητής Χρήστος Γιανναράς στο σημερινό άρθρο του στην Καθημερινή γράφει για την πολυσυζητούμενη σχέση νέων και Εκκλησίας:
«Ισως μια μερίδα της νεολαίας, η πιο επιπόλαιη, να εντυπωσιάζεται ακούγοντας ότι ο Αρχιεπίσκοπος «την πάει», ότι την καλεί να έρθει στην Εκκλησία «όπως είναι: με το σκουλαρίκι της και τη μίνι φούστα της». Αλλά ποτέ σοβαρός άνθρωπος, παιδί ή ενήλικας, δεν θα ανοιχτεί στην περιπέτεια της μεταφυσικής αναζήτησης επειδή τον κάλεσαν εκεί με την αργκό της καθημερινής πλάκας ή με ανέκδοτα. Η ελλαδική κοινωνία σήμερα κατακλύζεται από καταιγιστικό πληθωρισμό θρησκευτικού κηρύγματος: προφορικού, έντυπου, ραδιοφωνικού. Έχει υποχρεωτική τη διδασκαλία θρησκευτικών στα σχολειά, κατηχητικά μαθήματα στους ναούς, κατηχητικές κατασκηνώσεις σε κάθε μητρόπολη, χώρια η «ιεραποστολική» δραστηριότητα ευσεβιστικών εξωεκκλησιαστικών σωματείων. Δεν μας λείπουν οι «εκσυγχρονισμένες» μέθοδοι θρησκευτικής προπαγάνδας. Μας λείπει τραγικά λόγος εκκλησιαστικός, μαρτυρία της εκκλησιαστικής εμπειρίας».
Συμφωνώ απολύτως με τον Γιανναρά και προσθέτω την δική μου άποψη, που στηρίζεται και στην καθημερινή επαφή με νέους και μάλιστα έφηβους. Το θέμα μάθαμε να το βλέπουμε «επικοινωνιακά». Καμία σχέση. Ο Γιανναράς εντοπίζει εντοπίζει την ουσία: «Πρόβλημα σήμερα δεν είναι να φτάσει κάποιος στον ναό, αλλά το τι τον περιμένει εκεί που θα φτάσει: ποιες θρησκευτικές μωρολογίες θα τον βομβαρδίσουν, ποιες αχυρένιες ηθικολογίες, ποιος νομικισμός θα τον γεμίσει ενοχές».
«Ισως μια μερίδα της νεολαίας, η πιο επιπόλαιη, να εντυπωσιάζεται ακούγοντας ότι ο Αρχιεπίσκοπος «την πάει», ότι την καλεί να έρθει στην Εκκλησία «όπως είναι: με το σκουλαρίκι της και τη μίνι φούστα της». Αλλά ποτέ σοβαρός άνθρωπος, παιδί ή ενήλικας, δεν θα ανοιχτεί στην περιπέτεια της μεταφυσικής αναζήτησης επειδή τον κάλεσαν εκεί με την αργκό της καθημερινής πλάκας ή με ανέκδοτα. Η ελλαδική κοινωνία σήμερα κατακλύζεται από καταιγιστικό πληθωρισμό θρησκευτικού κηρύγματος: προφορικού, έντυπου, ραδιοφωνικού. Έχει υποχρεωτική τη διδασκαλία θρησκευτικών στα σχολειά, κατηχητικά μαθήματα στους ναούς, κατηχητικές κατασκηνώσεις σε κάθε μητρόπολη, χώρια η «ιεραποστολική» δραστηριότητα ευσεβιστικών εξωεκκλησιαστικών σωματείων. Δεν μας λείπουν οι «εκσυγχρονισμένες» μέθοδοι θρησκευτικής προπαγάνδας. Μας λείπει τραγικά λόγος εκκλησιαστικός, μαρτυρία της εκκλησιαστικής εμπειρίας».
Συμφωνώ απολύτως με τον Γιανναρά και προσθέτω την δική μου άποψη, που στηρίζεται και στην καθημερινή επαφή με νέους και μάλιστα έφηβους. Το θέμα μάθαμε να το βλέπουμε «επικοινωνιακά». Καμία σχέση. Ο Γιανναράς εντοπίζει εντοπίζει την ουσία: «Πρόβλημα σήμερα δεν είναι να φτάσει κάποιος στον ναό, αλλά το τι τον περιμένει εκεί που θα φτάσει: ποιες θρησκευτικές μωρολογίες θα τον βομβαρδίσουν, ποιες αχυρένιες ηθικολογίες, ποιος νομικισμός θα τον γεμίσει ενοχές».
Άρα χρειαζόμαστε ιερείς που θα είναι έτοιμοι να ακούσουν τους νέους, να κατανοήσουν την δική τους πραγματικότητα, συχνά ολότελα διαφορετική από την δική μας, να είναι αποφασισμένοι για την συνάντηση με την ετερότητα. Οι πνευματικοί πρέπει να διαπλάθουν ελεύθερες προσωπικότητες, ικανές να διαχειριστούν τη ζωή τους, και όχι αχυρανθρώπους, που θα έχουν απόλυτη εξάρτηση απ’ αυτούς. Επίσης, οι νέοι θέλουν το αυθεντικό και γνήσιο. Όχι το επίπλαστο και… πλαστικό. Η συνάντηση νέων και Εκκλησίας είναι κάτι που δεν λύνεται με «Συμβούλιο Νέων». Ο νέος Αρχιεπίσκοπος το εξήγγειλε σε μια προσπάθεια να αφουγκραστεί τον σύγχρονο παλμό. Μακάρι να λειτουργήσει, αλλά προσωπικά είμαι δύσπιστος. Η Εκκλησία θα συναντήσει τους νέους αν αληθεύει! Και η αλήθεια, όπως είναι γνωστό, έναντι θανάτου δίδεται. Η συνάντηση με τον άλλο προϋποθέτει «άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά», όπως λέει ο Ελύτης. Ο νέοι πρέπει να είναι χαραγμένοι στην καρδιά μας, όπως ο νόμος της χάριτος. Γι’ αυτό καταφεύγω πάλι στον Ελύτη:
«Χαράξου κάπου
με οποιονδήποτε
τρόπο και μετά πάλι
σβήσου
με γενναιοδωρία».
NOMIZW XEIAZETAI NA DIABASEI KANEIS KAI OLOKLIRO TO AR8RO TOY KA8HGHTH GIANNARA STHN SHMERINH KA8HMERINI THS KYRIAKHS: EPITREPSTE MOY NA DWSW LINK:http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_17/02/2008_259605
ΑπάντησηΔιαγραφήEYXARISTW!!!
Aγαπητέ μου ΑΡΑΧΝΟΫΦΑΝΤΕ,
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαρίστως θα δημοσιεύσω το σχόλιό σου για τον καθηγητή Χρ. Γιανναρά, αν απαλείψεις μια προσβλητική λέξη. Ας μείνουμε στην ουσία σε παρακαλώ και όχι σε χαρακτηρισμούς που δεν αρμόζουν, κατά τη γνώμη μου, σ' έναν άνθρωπο σαν τον Γιανναρά, με τον οποίον κι αν διαφωνείς δεν τον ακυρώνεις.
Δημοσιεύω στη συνέχεια ένα σχόλιο του ΑΡΑΧΝΟΫΦΑΝΤΟΥ,τον οποίον ευχαριστώ για την κατανόηση του δικού μου σχολίου προς αυτόν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΑΡΑ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ....ΟΛΑ ΤΟΥ ΞΥΝΙΖΟΥΝ .........ΔΕΝ ΤΟΥ ΑΡΕΣΕΙ ΤΟ ΕΝΑ ΔΕΝ ΤΟΥ ΑΡΕΣΕΙ ΤΟ ΑΛΛΟ.....ΚΑΛΑ, ΑΣ ΜΑΣ ΠΕΙ ΛΟΙΠΟΝ ΤΙ ΤΟΥ ΑΡΕΣΕΙ....ΠΑΝΤΑ ΚΑΝΕΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ ΛΥΣΕΙΣ.......ΟΛΟ ΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΕΜΠΑΘΕΙΕΣ.......... Α ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ......ΠΩΣ ΚΑΤΑΦΕΡΝΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΟΥ ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΝΑ ΣΥΚΟΦΑΝΤΕΙ ΤΙΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ, ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΩ.............ΑΥΤΟ ΑΝ ΜΗ ΤΙ ΑΛΛΟ ΔΗΛΩΝΕΙ ΕΜΠΑΘΕΙΑ ΚΑΙ ΚΑΚΙΑ......ΚΑΙ ΚΟΜΠΛΕΞ.......ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΟΛΛΟΙ ΚΑΛΟΙ ΚΑΙ ΑΓΙΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΣΤΙΣ ΕΞΩ ΕΞΩΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΟΠΩΣ ΛΕΕΙ, ΑΥΤΟΣ ΔΕΝ ΒΛΕΠΕΙ ΚΑΝΕΝΑΝ????? ΤΙ ΕΜΠΑΘΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ?????? ΑΡΑΧΝΟΥΦΑΝΤΟΣ
Εν Χριστώ τω Θεώ αδελφέ μου Αραχνούφαντε. Είδα τον προβληματισμό σου γύρω από τον Γιανναρά. Μου θύμισες τον εαυτό μου πριν από 15 χρόνια, όταν εξέφραζα την ίδια απορία με σένα. Τότε στις αρχές του 1991, διάβασα το βιβλίο-προσωπική μαρτυρία του κ. καθηγητή υπό τον τίτλον "Καταφύγιο Ιδεών", Εκδόσεις Δόμος, Τρίτη επανέκδοση 1990 (αν θυμάμαι καλά). Τότε κατενόησα και την στάση του απέναντι στις παρεκκλησιαστικές οργανώσεις, στα αστικού χαρακτήρα αυτά σωματεία που προάγουν την "καθαρότητα" (φαρισαϊσμό τον έλεγε ο Ιησούς Χριστός). Θα ήταν ευχής έργον, αδελφέ μου, να διαβάσεις αυτό το πόνημα και ,αν θέλει ο Θεός, επαναπροσδιορίζεις την άποψή σου για τον Γιανναρά. Πάντως, σε καμία περίπτωση ο Γιανναράς δεν μηδενίζει συλλήβδην την όποια προσφορά αυτών των σωματείων: απλά η όποια προσφορά μπορεί να αυτοαναιρείται από την αντιπροσφορά των εν λόγω οργανώσεων. Και αυτό ακριβώς απισημαίνει με την ευγένεια και το ήθος του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα πρέπει να σου υπενθυμίσω πως στο Ευρωπαϊκό Φιλοσοφικό στοχασμό, ο κ. Γιανναράς κατέχει μία εξέχουσα θέση και είναι από τους ελάχιστους αναγνωρίσιμους (αλλά και εγνωσμένους) διανοητές της γηραιάς Ηπείρου. Είμαι βέβαιος πως, αν μελετήσεις προσεκτικά, αντικειμενικά και με μηδενική αφετηρία τα κείμενά του, δεν θα του αποδίδεις πλέον τα "κοσμητικά" επίθετα με τα οποία τώρα τον χαρακτηρίζεις.
Πάντως , η έκφρασή σου προδίδει άνθρωπο με πάθος και αυτό είναι μία ευνοϊκή προϋπόθεση για να αναθεωρήσεις απόψεις, εφόσον εσύ το κρίνεις αναγκαίο. Καλή μελέτη!
ΑΓΑΠΗΤΕ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΑΔΕΛΦΕ ΑΝΩΝΥΜΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΜΒΟΥΛΗ ΣΟΥ......ΘΑ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΩ ΚΑΙ ΘΑ ΕΠΑΝΕΛΘΩ..............ΑΛΛΑ ΤΗΝ ΓΛΩΣΣΑ ΑΥΤΗ ΚΑΠΟΥ ΤΗΝ ΞΕΡΩ......................ΑΡΑΧΝΟΥΦΑΝΤΟΣ...................
ΑπάντησηΔιαγραφήΧρισταδελφέ μου Αραχνοΰφαντε! Σίγουρα θα γνωρίζεις την γλώσσα που χρησιμοποιώ αν έχεις διαβάσει -που σίγουρα έχεις- ελληνικά βιβλία πέραν των κόμικς και λοιπών "λαϊκών" αναγνωσμάτων. Xαίρομαι πάντως που είσαι σε θέση να διακρίνεις (παρόλο που διατηρώ επιφυλάξεις για την όποια ταυτοποίηση έχεις στο μυαλό σου, με δεδομένο ένα τόσο μικρής έκτασης κείμενο) τα γραφόμενά μου προκειμένου να μην με μπερδεύεις με άλλον "ανώνυμο". Παραμένω στη διάθεσή σου για μια γόνιμη και ευπρεπή ανταλλαγή απόψεων, αφού βρεις το χρόνο να μελετήσεις το βιβλίο που σου πρότεινα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Θεός μαζί σου.
Α!!!!!ΓΡΑΦΕΙΣ ΚΑΙ ΚΟΜΙΚΣ??????ΜΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙΣ ΚΑΝΕΝΑ???ΕΛΠΙΖΩ ΟΧΙ ΤΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΟΥ.........ΦΙΛΑΚΙΑ..........ΧΑΙΡΕ ΕΝ ΚΥΡΙΩ ΠΑΝΤΟΤΕ ΑΓΑΠΗΤΕ ΜΟΥ ΑΔΕΛΦΕ(ΕΙΛΙΚΡΙΝΑ)........
ΑπάντησηΔιαγραφήΑ!!!!ΓΡΑΦΕΙΣ ΚΑΙ ΚΟΜΙΞ??????ΜΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙΣ ΚΑΝΕΝΑ?????ΕΛΠΙΖΩ ΟΧΙ ΤΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΟΥ.....ΧΑΙΡΕ ΕΝ ΚΥΡΙΩ ΠΑΝΤΟΤΕ .......................................ΕΙΛΙΚΡΙΝΩΣ ΧΑΙΡΕ......
ΑπάντησηΔιαγραφήΑδελφέ μου Αραχνοΰφαντε (στο nickame σου θέλα να πιστεύω και όχι .... στο μυαλό), αν αυτό που κατάλαβες από τη προηγούμενη απάντησή μου, είναι ότι γράφω κομικς ... τότε σε βεβαιώνω πως, αν αποφασίσω να γράψω κομικς, θα συμβουλευτώ τις ... απαντήσεις σου, παρόλο που τα όσα γράφεις ταιριάζουν περισσότερο στους ήρωες του θεάτρου σκιών. (Αν θες να δεις έναν, τέτοιον χαρακτήρα, κοιτάξου, σε παρακαλώ, στον καθρέφτη του σπιτιού σου).
ΑπάντησηΔιαγραφήΑ! μην πεις στον κόπο να αναζητήσεις τον Γιανναρά: σίγουρα δεν κάνει για σένα. Και μένοντας συνεπής στα όσα προϋπέθεσα για "γόνιμο και ευπρεπή διάλογο" δεν θα επανέλθω. Η ευπρέπεια, η καλλιέργεια και το επίπεδο σού είναι απολύτως άγνωστα.
Ο Θεός μαζί σου και ... κάνε κουράγιο ...
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΑΔΕΛΦΕ ΜΟΥ ΝΑ ΕΥΧΕΣΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ..........ΚΑΙ ΕΓΩ ΕΥΧΟΜΑΙ ΓΙΑ ΣΕΝΑ...............
ΑπάντησηΔιαγραφήΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑ ΕΙΣΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΗΣ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΑΡΑ ΡΕ ΦΙΛΕ?????ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΑΦΟΡΙΣΜΕΝΟΥ?????......ΠΑΝΤΩΣ ΚΑΙ ΕΓΩ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΖΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΑΡΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΑΝΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΕΝΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ ΑΛΛΑ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΕΜΠΑΘΕΙ ΑΝΑ ΜΗΝ ΕΙΧΕ ΡΕ ΑΔΕΛΦΑΚΙ ΜΟΥ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΩΝ "ΕΞΩΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ"ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ ΘΑ ΗΤΑΝ ΦΟΒΕΡΟΣ........ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΑ ΑΠΟ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΜΗΔΕΝΙΣΤΗΣ ΔΕΝ ΜΑΣ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ.......ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΙ ΘΕΟΛΟΓΟΙ....ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΑΡΑ ΘΑ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ??????ΓΙΑ ΣΟΒΑΡΕΨΟΥ ΑΝΩΝΥΜΕ............ Ο ΕΡΑΣΤΗΣ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ........
ΑπάντησηΔιαγραφή