tag:blogger.com,1999:blog-906949147109519547.post8693308286073475231..comments2024-03-29T13:31:56.181+02:00Comments on Ιδιωτική Οδός: ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΠΑΡΧΙΩΤΙΣΜΟΥ - ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥpanagiotisandriopouloshttp://www.blogger.com/profile/09966994271065304598noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-906949147109519547.post-70847955746908115042013-11-12T19:08:48.007+02:002013-11-12T19:08:48.007+02:00Πράγματι αξίζουν συγχαρητήρια στον Διογένη, που τό...Πράγματι αξίζουν συγχαρητήρια στον Διογένη, που τόλμησε να αρθρώσει κριτικό λόγο, (και μάλιστα εμπεριστατωμένο και τεκμηριωμένο), σε δύο Stars της θεολογούσης Διανόησης !<br />Φοβούμαι όμως, ότι κινδυνεύει να πέσει στη δυσμένεια του Πατριάρχου και του κ. Ανδριόπουλου !Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-906949147109519547.post-91066946260641865972013-11-12T15:21:45.938+02:002013-11-12T15:21:45.938+02:00θα ηθελα να συγχαρω τον Διογενη. τα παραπανω ειναι...θα ηθελα να συγχαρω τον Διογενη. τα παραπανω ειναι απο τα πιο ευστοχα και ωραια σχολια του που εχουμε διαβασει.<br />Κ.Ν.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-906949147109519547.post-90357167927837192932013-11-12T04:24:14.082+02:002013-11-12T04:24:14.082+02:00''Ο ΟΡΑΤΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΤΗΣ ΕΙΔΩΛΟΠΟΙΗΣΗΣ'...''Ο ΟΡΑΤΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΤΗΣ ΕΙΔΩΛΟΠΟΙΗΣΗΣ''<br /><br />...η συνέχεια των σκέψεων!<br /><br />Χύθηκε άφθονο μελάνι για τα σημαντικότερα θεολογικά ζητήματα, όπως αυτό της θεολογίας του προσώπου, και τώρα ήρθε η ώρα της έντιμης κριτικής, που δεν πρέπει να φοβάται τίποτα, εάν θέλει,πραγματικά, να υπηρετεί τον λόγο του Ευαγγελίου.Συστηματική μελέτη των έργων,λοιπόν, και αναστοχασμός,εάν μάς ενδιαφέρει μία ουσιαστική και βιβλικοπατερική θεολογία! Εκτός και αν θέλουμε κάτι άλλο,... όπως φιλοσοφικό στοχασμό και νοησιαρχικές ασκήσεις, που πόρρω,όμως, απέχουν από την αλήθεια του Θεανθρώπου Χριστού!<br /><br />Και για το τέλος κάτι πιο συγκεκριμένο.Νομίζω, πως η περίπτωση του αγαπητού μας δασκάλου, Χρήστου Γιανναρά, είναι χαρακτηριστική! <br />Άλλωστε αυτά τα λίγα που θα πω δεν είναι άγνωστα για τους υποψιασμένους θεολόγους. Πολύ συνοπτικά, ο Χ.Γ. έχει μεταφέρει το υπαρξιστικό μοντέλο, του Χάιντεγκερ και του Σάρτρ,(από την ουσία στα ενεργήματα της ύπαρξης) στην ορθόδοξη θεολογία,χωρίς βέβαια και ο ίδιος -αν και θα έπρεπε- να υποψιαστεί τις επικίνδυνες παρενέργειες!<br />Και ποιες είναι αυτές? Η σημαντικότερη είναι, κατ΄εμέ πάντοτε, Η ΕΙΔΩΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΣΧΕΣΗΣ! Η σχέση, όμως, είναι ουσιαστική και καταλυτική για την υπαρξιακή ανάπτυξη των έλλογων όντων, μονάχα όταν υφίσταται οντολογικά και όχι φαντασιακά! Όχι,δηλαδή, Η ΣΧΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΕΣΗ, για να θυμηθούμε και λίγο τους υπερρεαλιστές, ''η τέχνη για την τέχνη'', για λόγους καθαρά επικοινωνιακούς - ναρκισσιστικούς και η υποκριτική τέχνη και πρακτική να δίνει σε καθημερινή βάση τα ρέστα της! Για να υπάρξει οντολογία της σχέσης, πρέπει να έχει προηγηθεί άλλο πράγμα και αυτό είναι φυσικά η μετάνοια και η κάθαρση από τα πάθη μας! Διαφορετικά η ΟΝΤΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΣΧΕΣΗΣ είναι ένα θεωρητικό- φιλοσοφικό υπαρξιστικό μοντέλο, που αποζητά, εναγωνίως, την πραγμάτωσή του σε ταλαιπωρημένα ανθρώπινα υποκείμενα, δίχως, όμως, τα αναμενόμενα αποτελέσματα, αφού αυτά είναι βυθισμένα μέσα στη φθαρτότητα και την αμετανοησία! <br />Αυτές οι εσφαλμένες φιλοσοφικοθεολογικές θέσεις, πρέπει επειγόντως, από τους νέους θεολόγους να αναθεωρηθούν!<br /><br />Και ένα τελευταίο για την περίπτωση Ζηζιούλα. Θάθελα για λίγο στο σημείο αυτό να θυμηθούμε τα λόγια του αείμνηστου καθηγητή Ματσούκα που έλεγε πως σήμερα πολλοί θεολόγοι εισέρχονται στα άδυτα της Αγίας Τριάδας με ιδιαίτερη ευκολία, εννοώντας, φυσικά, χωρίς την ύπαρξη των απαραίτητων προϋποθέσεων. Φοβούμαι πως και ο Ζηζιούλας, αλλά και ο Γιανναράς το έχουν πράξει κατά κόρον, γι' αυτό και αστόχησαν σε αρκετά σημεία, τα οποία και είναι γνωστά σε όσους έχουν εντρυφήσει στα έργα τους. Επειδή τα δόγματα της εκκλησίας μας δεν είναι ΙΔΕΕΣ,όπως αυτές του Πλάτωνα και του Χέγκελ, αλλά ''ΠΡΑΓΜΑΤΑ'',καλό είναι να αγωνιζόμαστε,καθημερινά, πέρα από επικοινωνιακά τεχνάσματα, να ερχόμαστε, όσο αυτό είναι μπορετό στην ανθρώπινη φύση μας, σε εμπειρική επαφή και γνωριμία με τα ''πράγματα'' αυτά,γιατί ειδάλλως ματαιοπονούμε! <br />Και είναι κρίμα, τη στιγμή που οι Άγιοι μάς έδειξαν τον δρόμο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο!<br /><br />Του ΔΙΟΓΕΝΗ(Ε.Μ.)<br />ΔΙΟΓΕΝΗΣ(Ε.Μ.)noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-906949147109519547.post-40277732532224095542013-11-12T04:03:45.812+02:002013-11-12T04:03:45.812+02:00''Ο ΟΡΑΤΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΤΗΣ ΕΙΔΩΛΟΠΟΙΗΣΗΣ'...''Ο ΟΡΑΤΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΤΗΣ ΕΙΔΩΛΟΠΟΙΗΣΗΣ''<br /><br />Διαβάζοντας,με περισσό ενδιαφέρον,τις θεολογικές τοποθετήσεις του κ. Νούση,θα ήθελα με τη σειρά μου να καταθέσω και τις δικές μου ανησυχίες για τα σοβαρά αυτά θέματα,που θέλω να πιστεύω ότι απασχολούν ένα σεβαστό αριθμό υποψιασμένων θεολόγων.Εάν λαθεύω,τότε η κατάσταση στον εκκλησιαστικό χώρο είναι,ιδιαζόντως,προβληματική και μπορούμε με σιγουριά να περιμένουμε τα χειρότερα.<br /><br />Θα ξεκινήσω με την κάπως αβασάνιστη και άκριτη στάση πολλών σύγχρονων θεολόγων απέναντι σε πρόσωπα και ρεύματα(σχολές),που αυτά εκπροσωπούν.Είναι αλήθεια πως οι ακαδημαϊκές σπουδές και η συστηματική μελέτη μεγάλων και πληθωρικών θεολόγων, όπως του Ζηζιούλα,Γιανναρά,Νησιώτη,Λουδοβίκου,Θερμού,Ματσούκα κ.α.,διαμορφώνουν σε μεγάλο βαθμό την όλη προσωπικότητα -και πολύ καλά κάνουν- των νέων θεολόγων,με άμεσο,όμως, και χειροπιαστό πολλές φορές αποτέλεσμα τον εγκλωβισμό, πολλών εξ' αυτών, στα θεολογικά και φιλοσοφικά σχήματα -συστήματα, που έχουν επινοήσει, κατά καιρούς,οι εν λόγω επώνυμοι θεολόγοι!<br /> <br />Και μέχρι εδώ,όλα καλά,γιατί είναι λογικό πως τα θεολογικά αυτά αναστήματα, εάν έστω και λίγο σε ενδιαφέρει ο φιλοσοφικός και θεολογικός στοχασμός, ασκούν εντονότατη έλξη και με την ικανότητα της γραφής τους(η περίπτωση του Γιανναρά),αλλά πολύ περισσότερο με τη δυναμική ανάπτυξη του στοχασμού και της σκέψης τους.<br /><br />Το παράδειγμα,όμως, του Αριστοτέλη θέλω να πιστεύω πως είναι πολύ χαρακτηριστικό και για τη δική μας περίσταση. Η πολύχρονη μαθητεία του δίπλα στον Πλάτωνα δεν θα τον εμποδίσει,λίγο αργότερα, να αμφισβητήσει τις φιλοσοφικές θέσεις,περί Ιδεών, του δασκάλου του, και να γίνει από ιδεαλιστής -λίγο απλουστευτικός,βέβαια, ο χαρακτηρισμός - πραγματιστής και θεμελιωτής όλων των επιστημών!<br /><br />Το ίδιο,νομίζω, θα πρέπει να γίνει και από την πλευρά των σημερινών θεολόγων,που ενδιαφέρονται για ένα ουσιαστικό προχώρημα,στον πολύπαθο χώρο της θεολογίας. Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να δεχόμαστε άκριτα τις φιλοσοφικές και θεολογικές θέσεις,όλων εκείνων των στοχαστών που διαμόρφωσαν το θεολογικό μας τοπίο τα τελευταία σαράντα χρόνια.<br /><br /><br />Του ΔΙΟΓΕΝΗ(Ε.Μ.) <br /><br /><br />ΔΙΟΓΕΝΗΣ(Ε.Μ.)noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-906949147109519547.post-47090340104688752482013-11-12T00:06:05.998+02:002013-11-12T00:06:05.998+02:00Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.nonamehttps://www.blogger.com/profile/16245820753540015962noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-906949147109519547.post-60632111869932072032013-11-11T23:49:21.506+02:002013-11-11T23:49:21.506+02:006-08
Καλύτερα θα ήταν, αντι για "υποθάλπτουσα...6-08<br />Καλύτερα θα ήταν, αντι για "υποθάλπτουσα", να έγραφες "υφέρπουσα".Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-906949147109519547.post-78819397809676239582013-11-11T18:08:52.569+02:002013-11-11T18:08:52.569+02:00Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.nonamehttps://www.blogger.com/profile/16245820753540015962noreply@blogger.com