Σάββατο 30 Αυγούστου 2025

ΜΝΗΜΗ ΝΙΓΗΡΙΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ


Σαν σήμερα, του Αγίου Αλεξάνδρου, εόρταζε τα ονομαστήρια του ο μακαριστός Μητροπολίτης Νιγηρίας Αλέξανδρος. 
Παραθέτουμε στη συνέχεια τις κατά καιρούς συνεντεύξεις μας με τον μακαριστό Νιγηρίας, του οποίου η θεολογική σκέψη παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη. 
Πρώτα, μια συνέντευξη με τον τότε Επίσκοπο Νιγηρίας Αλέξανδρο, την οποία μας παραχώρησε για τον Τηλεοπτικό Σταθμό της Ι. Μητροπόλεως Πατρών “Λύχνος”. Παρουσιάζουν ο Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος και ο Γιώργος Μαρόπουλος. Η συνέντευξη μαγνητοσκοπήθηκε στα Καλάβρυτα τον Ιούλιο του 2000 στο περιθώριο της ετήσιας σύναξης του Νεανικού Επιμορφωτικού Ομίλου Σύρου, όπου ο Νιγηρίας Αλέξανδρος είχε προσκληθεί ως ομιλητής.

    

Στη συνέχεια μία συνέντευξη (2016) για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθδοξίας, στην οποία είχε ενεργό ρόλο ο μακαριστός.

   

Στη δέκατη όγδοη εκπομπή της σειράς “Προς Εκκλησιασμόν”, μία παραγωγή της Ενορίας του Ι. Ναού Αγίου Γεωργίου Ψυχικού, ο μακαριστός Μητροπολίτης Νιγηρίας μας μίλησε για την σημασία της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας που πραγματοποιήθηκε στην Κρήτη, υπό την προεδρία του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου, για την Ορθοδοξία στην Αφρική, για την φύση και τις προοπτικές της Ιεραποστολής στον 21ο αιώνα, για την Νιγηρία στην οποία διακονεί από το 1997 και άλλα σύγχρονα θέματα.

   

Τέλος, στην τριακοστή δεύτερη εκπομπή της σειράς “Προς Εκκλησιασμόν”, ο μακαριστός Νιγηρίας Αλέξανδρος μας μίλησε για την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και το απαράδεκτον του πολέμου από χριστιανικής πλευράς, αλλά και για την εισβολή της Ρωσικής Εκκλησίας στην Αφρική, που αποτελεί κανονικό έδαφος του Δευτερόθρονου Παλαιφάτου Πατριαρχείου Αλεξανδρείας.

 

Το Σάββατο 9 Μαρτίου 2024, το απόγευμα, στο Πνευματικό Κέντρο του Ιερού Ναού Αγίου Γεωργίου Νέου Ψυχικού, πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του βιβλίου «Νιγηρίας Αλεξάνδρου παρακαταθήκες», του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου, το οποίο αποτελεί έκδοση του Ι. Ναού. 
Το βιβλίο είναι αφιερωμένο στην πρωτοποριακή θεολογική σκέψη του μακαριστού Μητροπολίτου Νιγηρίας κυρού Αλεξάνδρου Γιαννίρη (1960-2023), ο οποίος υπηρέτησε ως κληρικός και επίσκοπος επί τριανταπέντε χρόνια στο Δευτερόθρονο Πατριαρχείο της Ορθοδοξίας, στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής. 
Προλογίζει ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καμερούν κ. Γρηγόριος, ο οποίος συνέβαλε σημαντικά στην έκδοση, ενώ το «σημείωμα του εκδότη» υπογράφει ο προϊστάμενος του Ι. Ναού Αγίου Γεωργίου Ν. Ψυχικού, αρχιμ. Μιχαήλ Σταθάκης. 
Το βιβλίο περιλαμβάνει τέσσερις συνεντεύξεις που παραχώρησε ο Νιγηρίας Αλέξανδρος στον θεολόγο Παναγιώτη Ανδριόπουλο, σε διάστημα είκοσι δύο ετών (2000-2022), και με θέματα όπως: Η ιεραποστολή στην Αφρική τον 21ο αιώνα, η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της Ορθοδοξίας, η εισπήδηση της Εκκλησίας της Ρωσίας στην κανονική δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας. 
Στο βιβλίο περιλαμβάνονται επίσης: μία ιστορική, πλέον, επιστολή του Νιγηρίας Αλεξάνδρου προς τον εν Οδησσώ Αγαθάγγελο (του Πατριαρχείου Μόσχας) και – ως επίμετρο – τρίστιχα του ποιητού π. Παναγιώτη Καποδίστρια, αφιερωμένα στη μνήμη του μακαριστού ιεράρχου. 
Για την έκδοση μίλησαν στην εκδήλωση:
- ο Σεβ. Μητροπολίτης Καμερούν κ. Γρηγόριος 
- ο αρχιμ. Μιχαήλ Σταθάκης
- η θεολόγος, ψυχοθεραπεύτρια και συγγραφέας κ. Ντένια Αθανασοπούλου-Κυπρίου και 
-  ο συγγραφέας κ. Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος.
Σημαντικές παρεμβάσεις έκαναν: 
- Ο κ. Θανάσης Παπαθανασίου, Καθηγητής της Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Αθήνας στο γνωστικό αντικείμενο Ιεραποστολική, Διαπολιτισμική Χριστιανική Μαρτυρία και Διάλογος και διευθυντής του θεολογικού περιοδικού "Σύναξη". 
-  Η κ. Εύη Βουλγαράκη, ΕΔΙΠ στο Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας του ΕΚΠΑ, διδάσκουσα σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο μαθήματα στον χώρο των διαπολιτισμικών, διαθρησκευτικών και ιεραποστολικών σπουδών.
- Ο νιγηριανός κληρικός π. Κορνήλιος, συνεργάτης του μακαριστού Νιγηρίας Αλεξάνδρου. 
- Ο γνωστός μεταφραστής και λογοτέχνης Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκης. 
- Η ποιήτρια Αδαμαντία Μαρκαναστασάκη. 
- Ο π. Ευάγγελος Παπανικολάου, κληρικός της Μητροπόλεως Καμερούν. 
Ο π. Μιχαήλ Σταθάκης διάβασε και ένα κείμενο (βιβλιοπαρουσίαση - μαρτυρία) του Αρχιδιακόνου του Οικουμενικού Θρόνου π. Ιωάννη Χρυσαυγή για το βιβλίο και τον μακαριστό Νιγηρίας Αλέξανδρο. Το κείμενο μετέφρασε από τα αγγλικά η κ. Ντένια Αθανασοπούλου - Κυπρίου. 
Παραθέτουμε, στη συνέχεια, το βίντεο της εκδήλωσης. 


Παρασκευή 29 Αυγούστου 2025

Eκβεβακχευμένον


Eκβεβακχευμένον 

«Ἐκ μητρὸς παρανόμου, προβιβασθὲν κόριον, ἐκβεβακχευμένον τῇ μέθῃ, Ἡρῴδη ἔφησε· Δὸς ἐπὶ πίνακι, τὴν κεφαλὴν Ἰωάννου, τῇ μητρὶ χαρίσασθαι, δῶρον ποθούμενον» (Γ΄ ωδή του Β΄ Κανόνα της Αποτομής της Τιμίας Κεφαλής του Προδρόμου, 29η Αυγούστου). 

Εκβεβακχευμένοι λοιπόν; 
Δε νομίζω. 
Ακόμα και το «προβιβασθέν κόριον» είναι πιο οιστρηλατούμενο από μας. 
Υπάρχει, άραγε, ζωή εκβακχεύουσα; 
Ποιος σου δίνει σήμερα τον τόνο «εκβάκχευε»; 
Μα κανείς. Ποιος τολμά; 
Σε ποιο βακχείο να καταφύγεις; 
Ούτε εκεί υπάρχουν βακχισταί. 
Άστο καλύτερα. 
Συνέχισε τη πεζοζωή σου. 
Δεν είναι για σένα τα εκβεβακχευμένα κόρια. 
π.α. ανδριόπουλος

Πέμπτη 28 Αυγούστου 2025

ΜΝΗΜΗ ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΙΚΙΩΝΗ


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Σε παλαιότερη έρευνα που διεξήγαγε περιοδικό για τις πολιτιστικές συνήθειες και γνώσεις των Ελλήνων  μόλις το 5% των ερωτηθέντων γνώριζαν σωστά την ιδιότητα του μεγάλου αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη (1887-1968), από την αναχώρηση του οποίου συμπληρώνονται σήμερα (28 Αυγούστου) 57 χρόνια! Το 88% δεν τον είχε καν ακουστά, ενώ 6% τον γνώριζαν αλλά με λάθος ιδιότητα. Ακόμα λιγότεροι, μόλις το 3%, γνώριζαν τον επίσης σημαντικό αρχιτέκτονα Άρη Κωνσταντινίδη. 
Κι όμως, τόσο ο Πικιώνης όσο και ο Κωνσταντινίδης αποτελούν σημαντικότατες ψηφίδες του νεοελληνικού μας βίου. 


Περπατώντας προ καιρού στου Φιλοπάππου, που φιλοτέχνησε ο φιλόπονος Δημήτρης Πικιώνης, σκέφτομαι την καίρια παρατήρηση που έκανε ο Ζήσιμος Λορεντζάτος: «Η αρχιτεκτονική του Πικιώνη βγαίνει κατ' ευθείαν μέσα από τη γη. Και μαζί ο αρχιτέκτονας». Άλλωστε ο ίδιος ο Πικιώνης έγραψε μια φράση που κανείς άλλος δεν θα μπορούσε να τη διατυπώσει έτσι: «Ήταν φορές που αισθανόμουν πως εις τα θεμέλια που εισχωρούσαν βαθιά στη γη, εις τους ογκώδεις τοίχους και τις καμάρες των, ήταν η ψυχή μου που εντοιχιζόταν εις το ανώνυμο πλήθος των...». Μόνο ένας τέτοιος άνθρωπος θα μπορούσε να γράψει το 1948 το ακόλουθο πνευματικό, που ισχύει ακέραιο στις μέρες μας: «Είναι απόλυτα βέβαιο πως στις περισσότερες περιπτώσεις, αν όχι σε όλες, ο χυδαίος ρεαλισμός της εποχής μας εθυσίασε κι επιμένει ακόμη να θυσιάζει τις ανάγκες της εσώτερης ζωής του ανθρώπου εις τα ωφελιμιστικά του ιδεώδη, όχι γιατί η θυσία τούτη ήταν τωόντι αναπότρεπτη -τις περισσότερες φορές μπορούσαν τούτες να ικανοποιηθούν χωρίς οι άλλες να βλαφτούν - αλλά γιατί οι εσώτερες τούτες ανάγκες απουσιάζουν απ' την ψυχή του. Τρέφει απέναντί τους κάτι χειρότερο από άγνοια - ιταμή περιφρόνηση».
Του οφείλω την αρχιτεκτονική της σκόρπιας μου ζωής…
Σήμερα δημοσιεύουμε φωτογραφίες μας από το τα λιθόστρωτα μονοπάτια που σχεδίασε και διαμόρφωσε πριν 67 χρόνια ο Δημήτρης Πικιώνης - οι εργασίες περατώθηκαν το 1958 - στο λόφο του Φιλοπάππου. Μαζί κι ο ναός του Αγίου Δημητρίου του Λουμπαρδιάρη, καθώς και το τουριστικό περίπτερο. 
Πρόκειται για το πιο γνωστό έργο της ελληνικής αρχιτεκτονικής.
Στο σύνολό του το έργο αφορά τη διαμόρφωση δύο μονοπατιών: το ένα είναι αυτό που ανεβαίνει στον Ιερό Βράχο και το άλλο απομακρύνεται από αυτόν δημιουργώντας δύο συνθήκες θέασης του Παρθενώνα, μία από τον Λουμπαρδιάρη και μία από το Άνδηρο στου Φιλοπάππου, όπου καταλήγει η διαδρομή. Ένα πραγματικό δίκτυο με μικρά κτίσματα αναπτύσσεται στον αρχαιολογικό χώρο, βασισμένο στην αρχιτεκτονική της κίνησης.
Όλα αυτά ο Πικιώνης τα δούλεψε με Ναξιώτες μαρμαράδες και μαθητές του. Ένας από αυτούς, ο Δημήτρης Αντωνακάκης, θα πει: «Εργάζεται με έναν ασυνήθιστο τρόπο. Είναι σχεδόν κάθε μέρα στο εργοτάξιο. Συνεργάζεται με τους μαστόρους, εξηγεί, ρωτάει, σχεδιάζει, στοχάζεται, αποφασίζει... Συγκεντρώνει τα μαρμάρινα και πήλινα κομμάτια από την κατεδαφιζόμενη χωρίς συστολή Αθήνα του 19ου αιώνα, επιχειρώντας ένα γιγάντιο "κολάζ" από τα περασμένα και τα τωρινά».
Σκέφτομαι τι μεγάλος που ήταν ο Πικιώνης. Με ό,τι έφτιαξε εδώ πάνω ενεργοποιεί στο έπακρον το βλέμμα σου, μπας και αισθανθείς αυτόν τον τόπο όπως πραγματικά είναι: μια μυστική συνομιλία με την αιωνιότητα. 
«Είναι ο πρώτος αρχιτέκτων στην Ελλάδα που είχε το θάρρος να διακηρύξει ότι η αρχιτεκτονική είναι τέχνη και ποίηση», είχε πει ο Γιάννης Τσαρούχης για τον κορυφαίο αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη. Είπε πολλά ακόμη το πρωί της 5ης Απριλίου του 1987 όταν επισκέφτηκε το σπίτι της Αγνής Πικιώνη για να δει τα ζωγραφικά έργα του Έλληνα ακαδημαϊκού και αρχιτέκτονα. Και είπε ακόμα ο Τσαρούχης ότι  «αυτές οι σπουδές με λάδι εκ του φυσικού δίνουν τη δυνατότητα στον Πικιώνη να ζήσει το δράμα της σύγχρονης ζωγραφικής. Είναι συγχρόνως τα σχέδια ενός αρχιτέκτονα τα οποία θα συμπληρωθούν από μια αρχιτεκτονική ανάλογη. Ξεκινάει από το Τοπίο για να φθάσει στην Αρχιτεκτονική και η Αρχιτεκτονική γι΄ αυτόν είναι Ποίημα στο οποίο οι πρακτικές ανάγκες και λύσεις στοιχειωδώς εξυπηρετούνται».
Ο ίδιος ο Πικιώνης έγραφε στο Περιοδικό «Αιξωνή» (Ιανουάριος-Φεβρουάριος 1952):
«Η αρχιτεκτονική, όπως κάθε ποίηση, δεν είναι μια ενεργητικότητα αποκομμένη από τη σύνολη πνευματικότητα και που μπορεί γι' αυτό να παράγεται μόνο μέσα στα στενά όρια της περιοχής της. Η καταβολή της ιδιαίτερης για κάθε τέχνη μελέτης και πολύμοχθης άσκησης είναι αυτονόητη. Μα το πνεύμα της το καθορίζει και το κυβερνάει η κοσμοθεωρητική σύλληψη που έχει καταρτίσει ο καλλιτέχνης μέσα του. Η Τέχνη, μ' άλλους λόγους, είναι ομόλογη των ανθρώπινων ιδεωδών». 
Επομένως, μιλάμε καθαρά για μια Ποιητική της Αρχιτεκτονικής, που έχει ονοματεπώνυμο: Δημήτρης Πικιώνης! 
Και επειδή ο Πικιώνης είναι για πολλούς συνώνυμος της ελληνικότητας, έχει σημασία να θυμηθούμε τι έλεγε ο ίδιος το 1946 στο κείμενό του "Η ανοικοδόμηση και το πνεύμα της παράδοσης":


"Αρκεί να στοχασθεί κανείς τη θέση που έχει η κοίτη της δικής μας εθνότητας απάνω στον πλανήτη μας, για να συμπεράνει την προνομιακή μοίρα της: 
Κείμενη ανάμεσα σε τρεις ηπείρους, ανάμεσα Ανατολής και Δύσης, Βορρά και Νότου, εις τη διασταύρωση των πνευματικών ρευμάτων που ανέκαθεν περνούσαν απάνωθέ της, ρόλος της προαιώνιος ήτανε - και είναι - να συνθέτει τα πολυμιγή και αντιθετικά στοιχεία, που τα ρεύματα τούτα της έφερναν, σε μιαν αρμονία δηλωτική της ιδιαίτερής της προσωπικότητας. Και βρίσκω πως ό,τι λέμε "Κάλλος" της αρχαίας μορφής δεν είναι άλλο παρά η σύνθεση τούτη που επετέλεσε η Ελληνική Τέχνη. Και τα λόγια που αναφέρονται στο Δελφικό Ύμνο - που "μέσα του καίτοι μονόφωνο ξάνοιγε κανείς τις φωνές όλων των λαών"- είναι δηλωτικά της ενέργειας αυτής. Στο μεσαίωνα πάλι, με τη βυζαντινή παράδοση, επιτελείται ο άθλος της σύνθεσης των ελληνορωμαϊκών στοιχείων με τ' ανατολικά.
Η οικουμενικότητα τούτη - προνόμιο όλων των μεγάλων παραδόσεων του Αρχαίου Κόσμου - λανθάνει μέσα στη λαϊκή μας παράδοση. Δεν είναι από την  καθολικότητά της τούτη που πηγάζει η ανεξάντλητη δύναμή της γι' ανανέωση;" 
Δημοσιεύουμε στη συνέχεια ένα άρθρο για τον Δ. Πικιώνη του Kenneth Frampton, βρετανού αρχιτέκτονα και κορυφαίου ιστορικού στον κόσμο της μοντερνιστικής αρχιτεκτονικής και της σύγχρονης αρχιτεκτονικής. 
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στον τόμο Dimitris Pikionis, Architect 1887–1968: A Sentimental Topography (Λονδίνο: Architectural Association, 1989). 


«Όταν επισκέφθηκα πρώτη φορά την Ακρόπολη το 1959 βρέθηκα σχεδόν τυχαία να περπατώ στον παρακείμενο λόφο του Φιλοπάππου και εκεί ένιωσα, με έκπληξη, τη σχεδόν κυριολεκτική κίνηση του εδάφους καθώς με τραβούσε η απτή αντίσταση του πλακόστρωτου που ακολουθούσε τις διακυμάνσεις του φυσικού τοπίου· ήταν σχεδιασμένο για να βιώνεται τόσο από το σώμα όσο και από τα μάτια. Την ίδια έκπληξη μου προκάλεσαν τα λιθόστρωτα πεζούλια και τα παγκάκια και, πάνω απ’ όλα, το ξύλινο αναπαυτήριο, χτισμένο δίπλα ακριβώς στον αναστηλωμένο ναό του Λουμπαρδιάρη. Έμοιαζαν βγαλμένα από την Ιαπωνία πριν από αιώνες, μέσα από το πολιτισμικό φίλτρο του Βυζαντίου. Δεν συνειδητοποίησα τότε ότι αυτό το θεατρικό σκηνικό δεν ήταν ακριβώς ολοκληρωμένο και ότι ο αρχιτέκτονας, εβδομήντα δύο ετών, ακόμη επέβλεπε τις εργασίες. 


Τον τελευταίο μισό αιώνα έχει αλλάξει η ματιά μας στην αρχιτεκτονική και τώρα πια βλέπουμε τον 20ό αιώνα σαν μια διαδρομή πολύ πιο περίπλοκη, που μας οδηγεί να επαναξιολογήσουμε τα επιτεύγματα του μοντέρνου κινήματος και τη θέση μας σε σχέση με τις πολύπλευρες εκφάνσεις του. Σε αυτή τη διαδικασία, μορφές που κάποτε ξεχώριζαν πλέον υποχωρούν και όσοι είχαν παραμείνει στη σκιά έρχονται στο φως. Ο Πικιώνης είναι ένας από αυτούς τους σύγχρονους φωτοδότες, του οποίου το λαμπρό έργο μάς επιστρέφει σε έναν φωτεινό κόσμο όπου βρίσκει την έκφρασή της η «πραγματικότητα» των πραγμάτων, για να παραφράσουμε τον Heidegger. Η οντική μύηση του Πικιώνη ανάγεται στις συχνές επισκέψεις του στην οικία Ροδάκη στην Αίγινα τη δεκαετία του 1920, ένα πέτρινο σπίτι ερειπωμένο πλέον, με ναΐφ συμβολικό διάκοσμο και αινιγματικές επιγραφές στους τοίχους, όπως η θρυλική «Αχ Βαχ» που κάποτε δήλωνε την ανεκπλήρωτη έκφραση έκστασης. 
Ανατρέχοντας στο παρελθόν και εξετάζοντας όλο το χρονικό εύρος της σταδιοδρομίας του, μπορούμε να τη δούμε σαν μια διακύμανση που ξεκίνησε ως σύγχρονη ερμηνεία του ελληνικού νεοκλασικισμού, όπως στην οικία Καραμάνου του 1925, και αργότερα οδηγήθηκε σε εκσυγχρονιστική αποθέωσή του με το σχολείο στον Λυκαβηττό του 1933. Έκτοτε ο Πικιώνης αποστασιοποιήθηκε από τον μοντερνισμό και επανερμήνευσε τη μακεδονική λαϊκή αρχιτεκτονική όπως βλέπουμε στην οικία Ποταμιάνου στη Φιλοθέη, την οποία ολοκλήρωσε το 1955. Η αποκοπή οδήγησε σε πορεία χωρίς επιστροφή, όταν ο αρχιτέκτονας έφτασε στην αποϋλοποίηση που ήταν ταυτόχρονα ελληνική και αντι-ελληνική: ελληνική κατά την έννοια ότι εντασσόταν στο μοναδικό ελληνικό αμάλγαμα τοπίου, κλίματος και φωτός· αντι-ελληνική επειδή η έμπνευση προήλθε από αλλού, από το μακρινό νησί του Χονσού ή τα εξίσου μακρινά νησιά του αρχαϊκού, προελληνικού Αιγαίου υπό το διαχρονικό φως του ήλιου. Αυτό το μεταφυσικό αλλά δημοφιλές ιδίωμά του άρχισε να φανερώνεται με τα σχέδια για τον οικισμό της Αιξωνής, κοντά στη Γλυφάδα, που χρονολογείται στις αρχές της δεκαετίας του 1950. Απηχώντας με εντυπωσιακό τρόπο την κουλτούρα των νομάδων Σαρακατσάνων, το ιδίωμά του έφτασε στην πλέον σαφή διατύπωση στην οικία Πουρή που χτίστηκε στο Μαρούσι το 1953. 


Η εγγονή του Πικιώνη, Αλεξάνδρα Παπαγεωργίου, έγραψε για τις αινιγματικές φόρμες του με τοπικό χαρακτήρα: 
" Ήταν απόλυτα εναντίον της χρήσης δυτικών προτύπων που ενσαρκώνουν περισσότερο την επιστήμη και την τεχνολογία, και ανεχόταν περισσότερο τις ανατολικές φόρμες που συνδέονται στενά με τα ιδεώδη ενός πνευματικού κόσμου. Θαύμαζε την κλίμακα, τη φόρμα και τα υλικά των στοιχείων της ιαπωνικής αρχιτεκτονικής, όπως το μπαμπού. Χρησιμοποιούσε παρόμοιες τεχνικές κατασκευής, για παράδειγμα ανύψωσε το δάπεδο του περιπτέρου στον Λουμπαρδιάρη και χρησιμοποίησε πέτρινες βάσεις για τους κίονες...". 
Ο Πικιώνης, που ανήκε στην ίδια γενιά με τον Le Corbusier και τον Mies van der Rohe, ήταν ένας από τους πρώτους αρχιτέκτονες που συνειδητοποίησαν ότι σε μια εποχή όπου η αρχιτεκτονική έχει υπερβεί τον λαϊκό της χαρακτήρα ο τοπικός πολιτισμός μπορεί να διασωθεί μόνο χάρη στον συγκερασμό με συγγενείς ξένους πολιτισμούς, όπως η αρχαιοελληνική γλυπτική κάποτε είχε γονιμοποιηθεί με στοιχεία από την Αίγυπτο. Έτσι, το λιθόστρωτο στου Φιλοπάππου έχει μια παράξενη σχέση με τα λίθινα μονοπάτια στους ναούς του Ζεν, καθώς τα σχέδιά του δημιουργούν τομές στις καμπύλες του εδάφους, αποτρέποντας οποιαδήποτε πρόβλεψη για την προοπτική και την κίνηση, αλλά και σχηματίζοντας μια φαινομενικά αέναη ακολουθία από αρμούς και ρωγμές σε αντίστιξη με τη λιθόστρωση. 


Η οικολογική επιμονή του Πικιώνη στη σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ πολιτισμού και φύσης είναι αυτή που προσδίδει στο έργο του ιδιαίτερη σημασία και το καθιστά τόσο επίκαιρο όσο και πριν από πενήντα χρόνια. Και αυτό διότι αποκηρύσσει τη συνήθη εμμονή μας με το μεμονωμένο τεχνικό και/ή αισθητικό αντικείμενο, καθώς επίσης την καταστρεπτική, προμηθεϊκή στάση μας απέναντι στη φύση. Παρότι ο Πικιώνης έχτισε λίγες κατασκευές –έξι οικίες, ένα σχολείο, ένα θέατρο, ένα πάρκο, μια παιδική χαρά και μια πολυκατοικία– οι προσπάθειές του επικεντρώθηκαν σε μια οντολογική αρχιτεκτονική όπου το υποκείμενο και η κοινωνία θα βρίσκονταν σε μια σχέση αμοιβαίας ενδυνάμωσης. Όπως ο Constantin Brancusi, ο Luis Barragán και ο Carlo Scarpa, ο Πικιώνης εργάστηκε σταθερά σε στενά περιορισμένα πεδία, όπως στην περίπτωση της ονειρικής παιδικής χαράς στο αθηναϊκό προάστιο της Φιλοθέης το 1965. Προσεγγίζοντας την οντολογία του «όχι-ακόμη» του Ernst Bloch, η αρχιτεκτονική του Πικιώνη ήταν μια αρχιτεκτονική της ελπίδας. Ενώ γνώριζε τη σκληρή μοίρα της πολυαγαπημένης του Ελλάδας, διατηρούσε το όραμα του μεσογειακού «άλλου», την κατά Baudelaire αίσθηση του luxe, calme et volupté (χλιδή, γαλήνη και ηδονή) να λαμπυρίζει στο φως, μετά την αποκαθήλωση της τεχνολογίας».       

Φωτογραφίες: Ιδιωτική Οδός

Τρίτη 26 Αυγούστου 2025

Ο Παναγιώτης Ανδριόπουλος στο ράδιο ΠΟΛΙΤΗΣ 107,6 της Κύπρου για την ΕΟΔ και την Μονή Σινά


Ο θεολόγος Καθηγητής Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος ήταν σήμερα (25.8.2025) φιλοξενούμενος στην εκπομπή του ράδιο ΠΟΛΙΤΗΣ 107,6 “ΠΡΩΪΝΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ”, την οποία παρουσιάζει η δημοσιογράφος Κατερίνα Ηλιάδη. 
Μίλησε περί της «διεθνούς» ιστοσελίδας, η οποία δραστηριοποιείται εσχάτως στην Ελλάδα και στην Κύπρο, με την επωνυμία «ΕΝΩΣΗ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ» (ΕΟΔ). Για την ΕΟΔ ο κ. Ανδριόπουλος έχει στείλει επιστολές στους προέδρους της ΕΣΗΕΑ και της ΕΣΚ. Επίσης, ο κ. Ανδριόπουλος απάντησε και σε ερωτήσεις για το μέλλον της Μονής Σινά. 
Ο κ. Ανδριόπουλος αρθρογραφεί σε θεολογικά και πολιτιστικού περιεχομένου περιοδικά και διατηρεί το ιστολόγιο Ιδιωτική Οδός και το site Φως Φαναρίου (το οποίο καλύπτει αποκλειστικά το Οικουμενικό Πατριαρχείο). Είναι δε ο ιδρυτής του Καλλιτεχνικού Συνόλου «Πολύτροπον», με το οποίο παρουσιάζει στην Ελλάδα και το εξωτερικό πρωτότυπες παραγωγές βασισμένες κυρίως στην ελληνική ποίηση και μουσική.

Δευτέρα 25 Αυγούστου 2025

«…κι ήμουν δεμένος για να κρατηθώ»: Ο ΑΘΩΣ ΔΗΜΟΥΛΑΣ ΕΜΠΝΕΕΙ


«…κι ήμουν δεμένος για να κρατηθώ»* 
Σχεδιαστικό σχόλιο της αφίσας του αφιερώματος των 40 ετών από τον θάνατο του ποιητή Άθου Δημουλά, (1/10/25, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών) 
Γράφει ο Ιωάννης-Πορφύριος Καποδίστριας 
Μουσειολόγος (MSc), Συντηρητής Αρχαιοτήτων και έργων τέχνης (BA) 
Το κολάζ–artwork που δημιουργήθηκε για τον Άθω Δημουλά αποτελεί μια προσωπική ανάγνωση της ποίησής του. Στη σύνθεση συναντιούνται δύο εμβληματικά ποιήματά του: το χειρόγραφο των «Απωλειών» και ο «Ηνίοχος των Δελφών». Πλαισιώνονται από μια γραφομηχανή, αποξηραμένα φύλλα λευκώματος και χαρτιά φθαρμένα, με σκισίματα και τσακίσματα. Όλα τοποθετούνται στον ίδιο χώρο και συνθέτουν μια νέα εικόνα. 


Ο Ηνίοχος βρίσκεται στο κέντρο. Ο κεφαλόδεσμος γίνεται μια αθέατη κλειδαριά, που κρατά τις μνήμες φυλαγμένες στο εσωτερικό. Ιδιαίτερη σημασία έχει το ότι, ακριβώς έξω από το κεφάλι του Ηνίοχου, διακρίνεται η λέξη «λήθη». Σαν να έχει δραπετεύσει από το «κλειδωμένο» κεφάλι, η λέξη αυτή οπτικοποιεί τη μνήμη που ξεφεύγει, που δεν μπορεί να συγκρατηθεί πια. Λειτουργεί σαν εικόνα της ίδιας της ποιητικής διαδικασίας: μια προσπάθεια να συγκρατηθεί το ανείπωτο, να φυλαχτεί η μνήμη πριν χαθεί. Η σιωπή του δεσίματος στέκεται δίπλα στη λέξη, σαν δεύτερη φωνή. Έτσι, σχολιάζεται οπτικά ένας από τους πιο σταθερούς άξονες της ποίησης του Δημουλά: η διαρκής διαπραγμάτευση ανάμεσα στη μνήμη και στη λήθη. 


Στο χειρόγραφο αποτυπώνεται η ίδια η στιγμή της έμπνευσης∙ η γραφομηχανή, πλάι του, παραπέμπει στην πειθαρχία που τη μετουσιώνει σε ποίηση. Τα ξερά φύλλα — και αυτά ως μνήμη, και τα ταλαιπωρημένα αποκόμματα — που «προσπαθούν» να πλαισιώσουν και να συγκρατήσουν την σύνθεση, σχολιάζουν το ευάλωτο και το προσωρινό, στοιχεία που επίσης εμφανίζονται στην ποίησή του. 
Η σύνθεση, λοιπόν, καλεί τον θεατή να σταθεί απέναντι από αυτά τα ίχνη της ποιητικής διαδικασίας. Ίχνη σαν στρώματα που αλληλοκαλύπτονται και σχηματίζουν ένα παλίμψηστο μνήμης και γραφής — όπως η ίδια η ποίηση του Δημουλά. Μέσα από αυτά τα θραύσματα, ο θεατής καλείται να συνομιλήσει με τον ποιητή, να κρατήσει μαζί του ό,τι διαφεύγει και να γίνει συμμέτοχος στη συλλογική μνήμη του. __________ 
* Δημουλάς, Άθως. «Ο Ηνίοχος των Δελφών», από τη συλλογή Ορφεύς και άλλα ποιήματα. Αθήνα: Δίφρος, 1958.


To Καλλιτεχνικό Σύνολο ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ ευχαριστεί εγκάρδια τον Ιωάννη - Πορφύριο Καποδίστρια για την πολύτιμη συνεργασία και προσφορά του.

Κυριακή 24 Αυγούστου 2025

Προς τον Πρόεδρο της Ένωσης Συντακτών Κύπρου για την "Ενωση Ορθοδόξων Δημοσιογράφων"


Προς τον αξιότιμο κ. Γιώργο Φράγκο 
Πρόεδρο της Ένωσης Συντακτών Κύπρου 
Κύριε Πρόεδρε, 
Επιτρέψτε μου, παρακαλώ, να θέσω ένα ερώτημα περί μιας «διεθνούς» ιστοσελίδας η οποία δραστηριοποιείται εσχάτως στην Ελλάδα και στην Κύπρο, με την επωνυμία «ΕΝΩΣΗ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ». 
Η εν λόγω «Ένωση» αυτοπροσδιορίζεται ως εξής: «Η Ένωση Ορθοδόξων Δημοσιογράφων (ΕΟΔ) είναι ένα διεθνές πρόγραμμα μέσων ενημέρωσης που στοχεύει στη δημιουργία μιας μοναδικής πλατφόρμας που ενώνει Ορθόδοξους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Καθήκον μας είναι να ενισχύσουμε τη φωνή των Ορθοδόξων πιστών που παραμένουν πιστοί στις παραδοσιακές και συντηρητικές απόψεις που βασίζονται στην Ευαγγελική διδασκαλία, την Ιερή Παράδοση και το Κανονικό Δίκαιο της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Θέλουμε να παρέχουμε σε κάθε συμμετέχοντα στον πόρο των μέσων μας την ευκαιρία να ακουστεί στον παγκόσμιο χώρο πληροφοριών. Προσπαθούμε να ενισχύσουμε την Ορθόδοξη ταυτότητα, να υπερασπιστούμε τις χριστιανικές αξίες και να λειτουργήσουμε ως πηγή δύναμης και έμπνευσης για ολόκληρη την Ορθόδοξη κοινότητα». 
Σύμφωνα, επίσης, με όσα λένε για τον εαυτό τους οι «Ορθόδοξοι δημοσιογράφοι», «η ΕΟΔ δημιουργήθηκε το 2014 με φόντο την εκκλησιαστική-πολιτική κρίση στην Ουκρανία, όταν η ορθόδοξη κοινωνία βρέθηκε υπό πίεση και σε σύγκρουση με τις αρχές. Ξεκινήσαμε τις δραστηριότητές μας σε συνθήκες όπου ήταν απαραίτητο να σχηματίσουμε οι ίδιοι ηγέτες της κοινής γνώμης εντός της Ορθόδοξης κοινότητας – εκείνοι που θα μπορούσαν να δώσουν μια αντικειμενική αξιολόγηση των επίκαιρων και να κατευθύνουν τη συνείδηση ​​του κοινού στην αναζήτηση της αλήθειας». 
Επομένως, κύριε Πρόεδρε, έχει ενδιαφέρον ότι η εν λόγω Ένωση δημιουργήθηκε με φόντο την Ουκρανική Αυτοκεφαλία, την οποία δεν αναγνωρίζει η εν λόγω Ένωση, καθώς θεωρεί «κανονική» Εκκλησία την ρωσόφιλη μερίδα του εν Κιέβω Ονουφρίου. 
Επιτρέψτε μου, λοιπόν, να θέσω στην κρίση σας τους προβληματισμούς μου: 
Εσείς, ως Ένωση Συντακτών Κύπρου, είστε ενήμεροι για την δράση της «Ενώσεως» αυτής στην Κύπρο; Πρόκειται όντως περί «δημοσιογράφων», και μάλιστα «Ορθοδόξων»;
Γνωρίζετε συγκεκριμένα πρόσωπα και πράγματα; Στο site τους μάς λένε ότι δραστηριοποιούνται και σε άλλες χώρες, μεταξύ των οποίων το Άγιον Όρος! Είναι δυνατόν να μη γνωρίζουν ότι η Αθωνική Πολιτεία είναι μέσα στην Ελληνική επικράτεια και δεν αποτελεί ξεχωριστό κράτος; 
Ο εκκλησιαστικός συντάκτης Ανδρέας Λουδάρος, μέλος της ΕΣΗΕΑ, είχε γράψει στο orthodoxia info για το θέμα: «Αν πράγματι οι… ορθόδοξοι δημοσιογράφοι έχουν «παράρτημα» στο Άγιον Όρος θα ήταν ενδιαφέρον να δημοσιοποιηθεί, σε ποιο σημείο του Αγίου Όρους, βρίσκεται αυτό, ποιος ή ποιοι το στελεχώνουν και με ποια άδεια ιδρύθηκε. Είναι σε γνώση της Ιεράς Κοινότητας και της Ελληνικής Δημοκρατίας το ότι στο Άγιον Όρος υπάρχει παράρτημα μιας «δημοσιογραφικής ένωσης». 
Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για ζήτημα μείζονος σημασίας με σοβαρότατες, εκκλησιαστικές, πολιτικές και εθνικές προεκτάσεις αφού η εν λόγω «δημοσιογραφική ένωση» είναι παντελώς άγνωστη στον υπόλοιπο δημοσιογραφικό κόσμο τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη, ενώ δεν έχει ανακοινώσει ποτέ ποιοι τη διοικούν και πως χρηματοδοτείται». 
Μετά τις πρόσφατες εξελίξεις στην Εκκλησία της Κύπρου, η ΕΟΔ έχει ταχθεί αναφανδόν και με πάθος υπέρ του έκπτωτου μητροπολίτου Πάφου Τυχικού, δημοσιεύοντας και αναπαράγοντας δεκάδες κείμενα που είναι ευνοϊκά γι΄ αυτόν και – αντιστοίχως – ελεγκτικά για τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Κύπρου κ. Γεώργιο. Είναι ηλίου φαεινότερον ότι οι υποστηρικτές του Τυχικού βρίσκουν βήμα στην ΕΟΔ. Άρα υπάρχει σύνδεσμος Κυπρίων με τους …κρυπτόμενους διαχειριστές της ΕΟΔ. 
Στις 22 Αυγούστου 2025 η εν λόγω «Ένωση» δημοσίευσε κείμενο με τίτλο «Δημοσιογράφος της Κύπρου: Σταυρός αδικίας για τον Μητροπολίτη Τυχικό». Πρόκειται για ένα κείμενο της δημοσιογράφου Νατάσας Ιωάννου, που φαίνεται ότι η ΕΟΔ το αναπαρήγαγε από την σελίδα της κ. Ιωάννου στο fb. 
Βρίσκει, όμως, η ΕΟΔ την ευκαιρία, μετά το κείμενο της κ. Νατάσας Ιωάννου να σχολιάσει: «Νωρίτερα η ΕΟΔ έγραψε πώς ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος βρέθηκε αναπάντεχα σε μια πολύ ευνοϊκή κατάσταση. Η υπόθεση του Μητροπολίτη Τυχικού είναι μείζονος σημασίας για τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, γιατί έχει μοναδική ευκαιρία με μία απόφαση να αλλάξει ριζικά τη θέση του στον Ορθόδοξο κόσμο. Μπορεί στην πράξη να επιβεβαιώσει τα ιστορικά του προνόμια, τα οποία από πολλούς γίνονται αντιληπτά ως αναχρονισμός, να επιβεβαιώσει το ρόλο του ως Οικουμενικού Πατριάρχη, να δείξει τον εαυτό του ως δίκαιο δικαστή και αποτελεσματικό συντονιστή. Αυτό θα προκαλέσει σοβαρό πλήγμα στους επικριτές και θα ενισχύσει σημαντικά την εξουσία του. Θα χρησιμοποιήσει όμως ο Πατριάρχης την παρεχόμενη ευκαιρία;» 
Επομένως, κατά την ΕΟΔ, το κύρος του Οικουμενικού Πατριάρχου κρίνεται – αν είναι δυνατόν! – από το αν θα αποκαταστήσει τον έκπτωτο Πάφου Τυχικού! Καταλαβαίνει ο καθένας τι τελικά επιδιώκει η …άγνωστη ΕΟΔ. 
Κύριε Πρόεδρε, 
Νομίζω ότι αξίζει η διερεύνηση του θέματος, προς ενημέρωση και διαλεύκανση …γκρίζων ζωνών.
Σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας και προσβλέπω στην δική σας διεισδυτική ματιά 
Με εκτίμηση 
Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος

Σχετικοί σύνδεσμοι
Προς την ΕΣΗΕΑ περί της “Ένωσης Ορθοδόξων Δημοσιογράφων”
Επιστολή Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου προς την Πρόεδρο της ΕΣΗΕΑ

ΟΙ ΚΑΤΑΒΑΣΙΕΣ "ΣΤΑΥΡΟΝ ΧΑΡΑΞΑΣ..." ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΠΑΤΡΩΝ ΝΙΚΟΔΗΜΟ


Ο Μητροπολίτης Πατρών Νικόδημος Βαλληνδράς (1915-2008), στο μεγάλο πρόγραμμα ηχογραφήσεων εκκλησιαστικής μουσικής του Μανόλη Χατζηγιακουμή, πραγματοποίησε και μία πολύ σημαντική ηχογράφηση: όλες τις αργές Καταβασίες Πέτρου Πελοποννησίου (Σύνθεση περ. 1764-1770). 
Ένα δείγμα αυτού του έργου πήραμε με την «Ανθολογία Όγδοη» που εκδόθηκε στη σειρά «Ανθολογίες» των «Μνημείων Εκκλησιαστικής Μουσικής» στα 1999, από το «Κέντρον Ερευνών και Εκδόσεων» που ίδρυσε και διηύθυνε ο αείμνηστος Μανόλης Χατζηγιακουμής. Ολόκληρο το έργο εκδόθηκε αργότερα, το 2012, ως «Σώμα Τέταρτο».  
Οι περίφημες καταβασίες «Σταυρόν χαράξας Μωσής» σε ηχ πλ δ' Γα, της εορτής της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, ανθολογήθηκαν ως λαμπρό δείγμα στην «Ανθολογία Όγδοη» και κατόπιν εκδόθηκαν στη σειρά τους, στο 4ο cd με τις Καταβασίες σε ήχο βαρύ και πλάγιο του τετάρτου.
Σημειώνει ο Μανόλης Χατζηγιακουμής για τις Καταβασίες του Σταυρού: «Το μέλος σ’ αυτές, ομόλογο απόλυτα και πάλι προς την ιδέα του ποιητικού κειμένου, είναι το ίδιο εκφραστικό και πλούσιο, περισσότερο ωστόσο εμβατηριακό και μεσόφωνο. Επίσης, η ερμηνεία, εμφαντική και εύφωνη, κυριαρχείται και εδώ από την αυτεπίγνωση και την άνεση της λειτουργικής εμπειρίας και πράξης. Και επιπλέον, ηχεί με λαμπρό και διαυγές ηχόχρωμα, με εύρος, με αρχοντική και επιβλητική διατύπωση, ακόμη με λιτά και, ταυτόχρονα, πλουσιότυπα μελίσματα. Ένα όντως εξαιρετικό μέλος σε μια, κατά συγκυρίαν, εξαιρετική εκτέλεση.» 
Να σημειώσουμε εδώ ότι τις Καταβασίες «Σταυρόν χαράξας» τις έψαλε ο μακαριστός Πατρών Νικόδημος στο αργό μέλος του Πέτρου – και μάλιστα απέξω, δηλ. χωρίς μουσικό κείμενο – ήδη από την εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος (6 Αυγούστου) στον πανηγυρίζοντα την ημέρα αυτή Ι. Ναό Παντοκράτορος Πατρών.
Π.Α.Α.


Παρασκευή 22 Αυγούστου 2025

Λουκά Αδαμόπουλου - Γαλάτειας Βέρρα: "Το περίπτερο του κυρ Πέτρου"


"Το περίπτερο του κυρ Πέτρου"

Μουσική: Λουκάς Αδαμόπουλος 
Ποίηση: Γαλάτεια Ι. Βέρρα 
Τραγούδι: Κωνσταντίνα Μπρη 
Πιάνο: Ανδρέας Αδαμόπουλος

 

Πέμπτη 21 Αυγούστου 2025

Μνήμη Χρυσόστομου Σταμούλη: Η παρουσίαση του cd "Αγάπη σ' αγαπάω"


Με αφορμή την αναχώρηση του Χρυσόστομου Σταμούλη προς την αιωνιότητα, θυμόμαστε την παρουσίαση του cd του "Αγάπη σ' αγαπάω" στην Αθήνα, πριν 12 χρόνια (2 Ιουνίου 2013). 
Κείμενο - φωτογραφίες: Ιδιωτική Οδός 
Μια βραδιά αληθινής ευαισθησίας και ουσιαστικής επικοινωνίας ήταν η χθεσινή στο Polis art cafe, όπου οι εκδόσεις Αρμός παρουσίασαν την πέμπτη δισκογραφική δουλειά του Χρυσόστομου Σταμούλη, "Αγάπη σ' αγαπάω", μαζί με ένα εξαιρετικό βιβλίο με κείμενα για την αγάπη, που ο ίδιος ο συνθέτης και κράτιστος θεολόγος επέλεξε. 
Την βραδιά άνοιξαν οι αδελφοί Χατζηιακώβου. 
Ο Βασίλης ως εκπρόσωπος του Polis και ο Γιώργος από τις εκδόσεις Αρμός
Ο Χρυσόστομος Σταμούλης στη συνέχεια ευχαρίστησε από καρδιάς τους διοργανωτές και τους συντελεστές αυτής της δουλειάς και διάβασε το κείμενο του που συνοδεύει την έκδοση. 


Μετά το λόγο είχε η μουσική. Η Μελίνα Κανά, ο Γεράσιμος Ανδρεάτος και ο Απόστολος Ρίζος τραγούδησαν τα οκτώ τραγούδια του βιβλίου - cd, που διακρίνονται για την ευαισθησία τους και την λαϊκότητα τους. Μια αίσθηση του έντεχνου λαϊκού, οικεία και γνήσια. Έπαιξαν πραγματικά θαυμάσια οι μουσικοί: Θάνος Σταυρίδης, ακορντεόν & Δημήτρης Λάππας, κιθάρα. 
Στο τέλος τραγουδιστές, αλλά και χορωδοί του Χρυσόστομου Σταμούλη που ήλθαν στην Αθήνα ειδικά για την εκδήλωση, τραγούδησαν σαν μια αγκαλιά τους στίχους του συνθέτη: 


«Αγάπη σ' αγαπάω» 

Τις νύχτες πάντα θλίβομαι
και ψάχνω στα σκοτάδια
μήπως και βρω παρηγοριά
σε ξεχασμένα χάδια
Βάλε φωτιά στα βράδια
βάλε φωτιά
αρώματα τ' Αυγούστου
κι άγια φιλιά
Τις νύχτες πάντα ορκίζομαι
πως πίσω δεν γυρνάω
μα πάντα ξεφτιλίζομαι
αγάπη σ' αγαπάω
Βάλε φωτιά στα βράδια
βάλε φωτιά
αρώματα τ' Αυγούστου
κι άγια φιλιά

Μελίνα Κανά
Χρυσόστομος Σταμούλης και Γεράσιμος Ανδρεάτος
Βασίλης Χατζηϊακώβου
Γιώργος Χατζηϊακώβου

Χρυσόστομος Σταμούλης και Μελίνα Κανά
Γεράσιμος Ανδρεάτος

Η πέμπτη δισκογραφική δουλειά του συνθέτη, η οποία κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αρμός μαζί με ένα εξαιρετικό βιβλίο με κείμενα για την αγάπη, που ο ίδιος επέλεξε, των: Όσκαρ Ουάϊλντ, Χαλίλ Γκιμπράν, Μάνου Χατζιδάκι, Σολομώντα (Άσμα Ασμάτων), Τάσου Λειβαδίτη, Βασιλείου Αγκύρας, Τάκη Βαρβιτσιώτη και Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη. 
Τα σχέδια που κοσμούν το βιβλίο υπογράφει ο Χρίστος Πίτσιλος, ενώ το εξώφυλλο ο Ανδρέας Νικολάου. 


«Τα χρόνια πέρασαν. Γέμισαν επανάσταση. Ο κόσμος γνώρισε με τρόπο σκληρό την απουσία. Αγόρια και κορίτσια ξεχύθηκαν στους δρόμους και κυνήγησαν έως θανάτου τον ουρανό. Σύγχυση. Το δίκαιο. Τα λάβαρα. Ο έρωτας. Τα πλήθη ανέβηκαν στις καμένες στέγες. Ο λαχειοπώλης σήκωσε τη σημαία ψηλά, κοίταξε το απρόσμενο και επανήλθε στην τάξη. Μόλις τον είδε η αταξία πήρε θάρρος και άρχισε να γελά αμφισβήτηση. Αντίσταση, φώναξε και χάθηκε στη στροφή της ελπίδας. Η μάχη δόθηκε μέχρι τέλους. Τότε το παιδί κατέβηκε από το σταυρό, έσκυψε στη γη και μάζεψε το φυλαχτό. Το πουλί που το είδε πέταξε γρήγορα κοντά του. Μαζί ανέβηκαν στο ποδήλατο και πήραν το δρόμο ανάμεσα στις παπαρούνες. Ο ουρανός γέμισε πολύχρωμους χαρταετούς. Κι αυτοί φτιάξανε λέξεις απροστάτευτες και επίμονες. Θάν’ η αγάπη φυλαχτό… Πήρα και τους αγέρηδες… Γιορτές πληγές… Κατάλευκο πουλί… Αγάπες… Αυγουστιάτικη μου θλίψη… Έρωτας στα χιόνια… Αγάπη σ’ αγαπάω» (Χ. Σταμούλης, Αγάπη σ' αγαπάω
Στίχοι τραγουδιών: Χρυσόστομος Σταμούλης, Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, Παναγιώτης Θωμάς, Σόνια Κούμουρου. 
Τραγουδούν οι: Μελίνα Κανά, Γεράσιμος Ανδρεάτος & Απόστολος Ρίζος. 
Παίζουν οι: Θάνος Σταυρίδης & Δημήτρης Λάππας.

Αντώνη Δ. Βασιλάκη: Ύβρις, Ιστορία, Τραγωδία και Ελευθερία


Ἀντώνη Δ. Βασιλάκη
Ὕβρις, Ἱστορία, Τραγωδία καὶ Ἐλευθερία: ἀπὸ τὴ θυσία τῆς ἐλευθερίας στὴν ἐλευθερία τῆς θυσίας  
Από το Περιοδικό ΘΕΟΛΟΓΙΑ, Ἰανουάριος - Μάρτιος 2025. 

   

Ο Αντώνης Δ. Βασιλάκης γεννήθηκε στην Κέρκυρα και είναι Διδάκτωρ Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, του οποίου είναι πτυχιούχος της Φιλοσοφικής και της Θεολογικής Σχολής. Παράλληλα, σπουδάζοντας και μουσική έλαβε και τα πτυχία Ωδικής, Αρμονίας, Αντίστιξης, Φούγκας, και τα διπλώματα Σύνθεσης και Βυζαντινής μουσικής. Μετά την συμπλήρωση των σπουδών του με υποτροφία στα ελβετικά Παν/μια της Bern και Basel επέστρεψε στην Ελλάδα και δίδαξε φιλολογία και μουσική στη Ριζάρειο Σχολή, καθώς και σε διάφορα Ωδεία, ενώ για ένα διάστημα αναπλήρωσε τον Καθηγητή Φιλοσοφίας και Ακαδημαϊκό Ε. Μουτσόπουλο σε παραδόσεις Φιλοσοφίας της Τέχνης στο Παν/μιο Αθηνών. Δημιούργησε μουσικά συγκροτήματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό, διευθύνοντας μεταξύ των άλλων και τη Δημοτική Χορωδία Κερκύρας. Επί 33 χρόνια περίπου διηύθυνε την Χορωδία και την Ορχήστρα του Παν/μίου Αθηνών, διδάσκοντας έργα όπως καντάτες του J.S. Bach, το Μεσσία του G.F. Händel, την όπερα Διδώ και Αινείας του H. Purcell, τα ορατόρια Gloria και Magnificat του A. Vivaldi, κοντσέρτα Ευρωπαίων συνθετών, μουσική Επτανησίων συνθετών, όπως του Ν.Χ. Μαντζάρου (βλ. https://www.ert.gr/ert-arxeio/nikolaos-mantzaros-12-aprilioy-1872/), καθώς και άλλων Ελλήνων σύγχρονων συνθετών και βυζαντινών μελωδών, δίδοντας συναυλίες στο Παν/μιο Αθηνών, στο Ηρώδειο, στο Μέγαρο Μουσικής, σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις και Πανεπιστήμια, καθώς και στην ελληνική επαρχία. Έως τώρα έχει γράψει κυρίως μουσική σε αρχαίο ποιητικό λόγο (τραγωδία), καθώς και σε κείμενα νεοελλήνων ποιητών για φωνητικά και ορχηστρικά σχήματα. Συγχρόνως μετέχει σε συνέδρια και κύκλους φιλοσοφικών διαλέξεων.

Τρίτη 19 Αυγούστου 2025

Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΕΡΒΑΤΙΚΟΥ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ


"Η αναζήτηση του υπερβατικού στην ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη" 
Του Νίκου Παλουμπιώτη 
Επίσκεψη στην ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη και μια συνομιλία μαζί του για τα υπαρξιακά ζητήματα του ανθρώπου, σύμφωνα με τη δική του ματιά. Μια επίσκεψη σε οικείο χώρο και μια απόπειρα μικρή να γνωρίσουμε το έργο του και τη σκέψη του. Είναι, που λέει ο λόγος, μια ξενάγηση και μια περιπλάνηση σε ένα φωτεινό τόπο, γνωστό και ως «λυρικός χώρος». 
Το 1943, μέσα στην κατοχή, δημοσιεύεται ο Ήλιος ο Πρώτος του Ελύτη μαζί με την Αμοργό του Νίκου Γκάτσου. Μέσα στο ζοφερό τοπίο της τότε πραγματικότητας, ένα χαρισάμενο ελληνικό φως, μια λυρική αντίσταση. Δεν είναι τυχαίο, όπως πολύ σωστά διέγνωσε ο Ελύτης, ότι τα χρόνια εκείνα και αμέσως τα μετά, είχαν να εκπέμψουν θαλασσινά μηνύματα.
Ολόκληρο το κείμενο στη συνέχεια.

 

Δευτέρα 18 Αυγούστου 2025

ΜΝΗΜΗ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΣΤΑΜΟΥΛΗ: Ο Μάνος Χατζιδάκις μάθημα στη Θεολογική Σχολή


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Ενοχλήθηκαν… ευσεβείς τινες εν Ελλάδι από την είδηση που δημοσίευσε στις 12 Ιουνίου 2010 η εφημερίδα Φιλελεύθερος της Κύπρου ότι από τον προσεχή Σεπτέμβριο στην Γ΄ Λυκείου «ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να χρησιμοποιεί και άλλα μέσα εκτός από το βιβλίο των Θρησκευτικών». Σημειώνει ενδεικτικά ο καθηγητής Σταύρος Φωτίου ότι μπορεί να βάλει στους μαθητές να ακούσουν το τραγούδι «Ο εφιάλτης της Περσεφόνης» σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι και στίχους Νίκου Γκάτσου, που χαρακτηρίστηκε ως ένα από τα πιο οικολογικά τραγούδια που γράφτηκαν ποτέ. 
Αλλά σκέπτομαι και τον σπουδαίο καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ Νίκο Ματσούκα (1934–2006), ο οποίος είχε γράψει για ένα ξεχωριστό τραγούδι του Χατζιδάκι: 
Η μπαλλάντα του Ούρι, σε στίχους Νίκου Γκάτσου και μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, πέρα από την απαράμιλλη αισθητική δόνηση, που προσφέρει στον καθένα, αποτελεί μια ποιητική και μουσική δημιουργία με συνταρακτικές μεταφυσικές προεκτάσεις. Με έναν τρυφερό σπαραγμό, ελαφρό και απαλό ωστόσο, αλλά σε ένα κλίμα χαρμολύπης, ο παραπονούμενος μας λέει πως δεν μπορεί ν’ αρνηθεί τη μάνα γη αφήνοντας της ζωής το φως το ξανθό, και να πάει να σμίξει με τον ουρανό, αυτόν τον μακρινό φίλο. Δεν ξέρω άλλη ποίηση και μουσική, που να παριστάνουν τόσο ζωντανά και αληθινά το τραγικό σκίσιμο μακρινού φίλου ουρανού και μάνας γης. Προσωπικά —και αυτό αποτελεί αυστηρά προσωπική μου κρίση— μόνο στα περιώ- νυμα ιδιόμελα του Ιωάννη του Δαμασκηνού βρήκα μια τέτοια τραγική αλήθεια. (Νίκος Ματσούκας, Πολιτισμός αύρας λεπτής, Το Παλίμψηστον, Θεσσαλονίκη 2000, σ. 379) 
Πάντως, ούτε ο Μάνος Χατζιδάκις θα φανταζόταν ποτέ, νομίζω, ότι θα αποτελούσε εξεταστέα ύλη για τους φοιτητές του καθηγητή της Δογματικής στη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ Χρυσόστομου Σταμούλη.
Το κατ’ επιλογή υποχρεωτικό μάθημα είχε τίτλο: «Συναντήσεις Ι: Αντιβολές και αντανακλάσεις της Ορθόδοξης θεολογίας με το τραγούδι, την ποίηση και τη λογοτεχνία. Σπουδή στον Μάνο Χατζιδάκι, τον Ιωάννη Τσαρούχη, τον Γιώργο Θέμελη, τον Τάσο Λειβαδίτη και τον Κυριάκο Χαραλαμπίδη» και στην ύλη του περιλαμβάνονταν τα βιβλία του Μάνου Χατζιδάκι Τα σχόλια του Τρίτου και Ο καθρέφτης και το μαχαίρι· του Γιάννη Τσαρούχη Εγώ ειμί πτωχός και πένης· και του Χρυσόστομου Σταμούλη Άσκηση αυτοσυνειδησίας. Μελετήματα Δογματικής Θεολογίας· Θεολογία και τέχνη και Η γυναίκα του Λωτ και η σύγχρονη Θεολογία. 
Ο καθηγητής και μουσικός Χρυσόστομος Σταμούλης στον δρόμο που χάραξε ο δάσκαλός του, ο μεγάλος Νίκος Ματσούκας! Του διαλόγου της Θεολογίας με το σήμερα και τον πολιτισμό του. Απ’ όπου δεν μπορεί να λείπει ο Μάνος Χατζιδάκις. Εκείνος που μας εξήγησε τόσο εύστοχα γιατί είναι «ανακουφιστικό» το «Χριστός Ανέστη» σε μια Ελλάδα που σε ρυθμό εμβατηρίου δεν πεθαίνει ποτέ: 
"Κι ήρθε ένα Μεγάλο Σάββατο, έτσι καθώς παρακολουθούσα τη λειτουργία της Αναστάσεως σαν τυπικός χριστιανός κι εγώ, μ’ όλες τις ένοπλες δυνάμεις παρούσες και γυαλιστερές, που μου ξαναθύμισαν το γνωστό εμβατήριο της εθνικής μας υπερηφάνειας «Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει» - τ’ άκουγα μέσα μου καθώς την ίδια στιγμή ηκούγετο το ανακουφιστικό «Χριστός Ανέστη», ενώ μερικοί εύζωνοι, τιμητική φρουρά, χαμογελούσαν αμήχανα και ηλιθίως. Σκέφθηκα, σαν κάτι να φωτίστηκε μέσα μου, εφόσον η Ελλάδα δεν πεθαίνει ποτέ, πάει να πει πως και ποτέ δεν θα αναστηθεί. 
Πώς θα ’ναι αιώνια δίχως ανάσταση, μια και δεν δέχθηκε ποτέ της να πεθάνει. Τότες άρχισα να καταλαβαίνω, καθώς ο κόσμος έφευγε βιαστικά με το «Χριστός Ανέστη» στα χείλη του, και την Ελλάδα και το εμβατήριο και την Ανάσταση κατά κάποιο τρόπο. 
Ψέματα η Ελλάδα πως τάχα δεν πεθαίνει ποτέ. 
Ψέματα το εμβατήριο για μια μη θνήσκουσα Ελλάδα. 
Ψέματα και η Ανάσταση για μια περίπτωση χώρας μη θνήσκουσας και μη αναστημένης, αλλά γενναίως επαρμένης. Τώρα γιατί η Ελλάδα ειδικά βρίσκεται τόσο στενά συνδεδεμένη με τη γιορτή του Πάσχα, είναι ένα άλλο ερώτημα που απαιτεί μια κάποια απόκριση. Είτε από μας είτε από τους ασκητές του Αγίου Όρους. Κάτι περισσότερο θα γνωρίζουν αυτοί για μας, αφού έχουν την άνεση να μας παρατηρούν με ψυχραιμία χρόνια και αιώνες τώρα. Λοιπόν τα Πάσχα των Ελλήνων, ίσως λόγω στρατώνων, λόγω τσάμικου και λόγω φαλλοκρατικής λεβεντιάς που άνετα επιδεικνύουν οι πολιτικοί μας αρχηγοί όταν καταδέχονται με τόση «δημοκρατικότητα» να συγχορέψουν με τους φαντάρους και να τσουγκρίσουν πασχαλινά αυγά. (Άλλη μια μελαγχολική εικόνα της εθνικής μας εθιμοτυπίας που, θυμάμαι από παιδί, μου προκαλούσε μιαν ακατάσχετη διάθεση για κλάμα. Ένα κλάμα που δεν έλεγε να σταματήσει και που κανείς δεν θα ήταν σε θέση να εξηγήσει). Όπως και να το δούμε το «ψέμα», ένα είναι σίγουρο και αδιαφιλονίκητο: πως η Ελλάδα σε ρυθμό εμβατηρίου δεν πεθαίνει ποτές" (Το Τέταρτο, τχ. 1, Μάιος 1985)
[Από το βιβλίο του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου "ΤΑ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΚΑ", Αθήνα 2023]

Κυριακή 17 Αυγούστου 2025

ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟ (ΒΙΝΤΕΟ)

Η Πλατυτέρα στον Άγιο Γεώργιο Ν. Ψυχικού - Φωτογραφία: Γεώργιος Βλαντής 

Αποστολικό Ανάγνωσμα από τον Γιάννη Χριστόπουλο, τενόρο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. 
Ιερός Ναός Αγίου Γεωργίου Νέου Ψυχικού, Κυριακή 17 Αυγούστου 2025. 
Κυριακή Ι΄ Επιστολών: Α΄ Κορ. δ’ 9-16 
Ἀδελφοί, ὁ Θεὸς ἡμᾶς τοὺς ἀποστόλους ἐσχάτους ἀπέδειξεν, ὡς ἐπιθανατίους, ὅτι θέατρον ἐγενήθημεν τῷ κόσμῳ, καὶ ἀγγέλοις καὶ ἀνθρώποις. Ἡμεῖς μωροὶ διὰ Χριστόν, ὑμεῖς δὲ φρόνιμοι ἐν Χριστῷ· ἡμεῖς ἀσθενεῖς, ὑμεῖς δὲ ἰσχυροί· ὑμεῖς ἔνδοξοι, ἡμεῖς δὲ ἄτιμοι. Ἄχρι τῆς ἄρτι ὥρας καὶ πεινῶμεν καὶ διψῶμεν καὶ γυμνητεύομεν καὶ κολαφιζόμεθα καὶ ἀστατοῦμεν καὶ κοπιῶμεν ἐργαζόμενοι ταῖς ἰδίαις χερσί· λοιδορούμενοι εὐλογοῦμεν, διωκόμενοι ἀνεχόμεθα,βλασφημούμενοι παρακαλοῦμεν· ὡς περικαθάρματα τοῦ κόσμου ἐγενήθημεν, πάντων περίψημα ἕως ἄρτι. Οὐκ ἐντρέπων ὑμᾶς γράφω ταῦτα, ἀλλ᾿ ὡς τέκνα μου ἀγαπητὰ νουθετῶ. Ἐὰν γὰρ μυρίους παιδαγωγοὺς ἔχητε ἐν Χριστῷ, ἀλλ᾿ οὐ πολλοὺς πατέρας· ἐν γὰρ Χριστῷ ᾿Ιησοῦ διὰ τοῦ εὐαγγελίου ἐγὼ ὑμᾶς ἐγέννησα. Παρακαλῶ οὖν ὑμᾶς, μιμηταί μου γίνεσθε.             

    
Βίντεο: Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος. 

Σάββατο 16 Αυγούστου 2025

Ο Μ. ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΓΕΩΡΓΙΟ Ν. ΨΥΧΙΚΟΥ (ΒΙΝΤΕΟ)


Την Πέμπτη 14 Αυγούστου 2025, στον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου Νέου Ψυχικού τελέστηκε ο Μέγας Εσπερινός της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, προεστώτος του προϊσταμένου του Ναού αρχιμ. Μιχαήλ Σταθάκη. 
Έψαλαν ο Γιάννης Χριστόπουλος, τενόρος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος, α' ψάλτης του Ναού και ο Λιβανέζος θεολόγος Ρόνι Μπου Σάμπα. 
Βίντεο: Κατερίνα Λεονάρδου.