Δευτέρα 20 Μαΐου 2024

Jean-Paul Sartre: «Κεκλεισμένων των θυρών» (Huis Clos)


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
"Των θυρών κεκλεισμένων εισήλθες Χριστέ..."

Ο γάλλος υπαρξιστής φιλόσοφος Jean-Paul Sartre (1905-1980) είναι γνωστό πως υπήρξε αριστερός αγωνιστής που πάλεψε ουσιαστικά στους κοιτώνες του κομμουνιστικού κόμματος. Ένθερμος υποστηρικτής του μαρξισμού διατύπωσε μια ανθρωπολογική πολιτικο-φιλοσοφική θεώρηση ταιριαστή στην εποχή και στις ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου. Τα αξιώματα της φιλοσοφίας του Sartre θα μπορούσαμε να πούμε ότι υποδεικνύουν τις εξής κατευθύνσεις: α) Η ύπαρξη προηγείται της ουσίας. Οι πράξεις καθορίζουν και διαμορφώνουν την ουσία η οποία έπεται. Σύμφωνα με το γάλλο φιλόσοφο μόνο μετά θάνατον μπορεί κάνεις να κρίνει και να αποκρυσταλλώσει τελική γνώμη για το ποιόν του ατόμου. β) Η έννοια της επιλογής. Ο άνθρωπος είναι καταδικασμένος να είναι ελεύθερος, όπως υποστήριζε και ο ίδιος ο φιλόσοφος. Επομένως έχει την επιλογή της καλής ή της κακής πίστης, επιλογή που είναι αναπόφευκτη ακριβώς εξαιτίας αυτής της καταδίκης. Ο άνθρωπος είναι υπεύθυνος για τις πράξεις του ακόμα και για την απραξία του, ακριβώς γιατί και αυτή είναι επιλογή. γ) Η σχέση με τον άλλον.Το «είναι για τον άλλον»(l’etre pour l’autrui). Επομένως το μανιφέστο του Sartre είναι ότι «ο Υπαρξισμός είναι ένας ανθρωπισμός», όπως ακριβώς το διατύπωσε σε σχετική διάλεξή του, μοναδική απόπειρα εκλαϊκευσης της φιλοσοφίας του. 
Από το πλούσιο έργο του Sartre εστιάζουμε στο «Κεκλεισμένων των θυρών» (Huis Clos), όπου η έννοια του Άλλου έρχεται δυναμικά στο προσκήνιο. 
Το «Κεκλεισμένων των θυρών» έναι ένα θεατρικό έργο συμβολικό σε μία πράξη που περιλαμβάνει πέντε σκηνές. Ολοκληρώθηκε τη χρονιά του 1943 και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 27 Μαϊου του 1944 στο θέατρο του Vieux- Colombier στο Παρίσι (συμπληρώνονται φέτος 80 χρόνια). Είναι το πιο πολυπαιγμένο θεατρικό έργο του συγγραφέα και σταθμός του υπαρξιστικού θεάτρου. Το σκηνικό διαδραματίζεται σ’ένα κλειστό χώρο κοινό και για τα τρία πρόσωπα του έργου. Οι τρεις αυτοί χαρακτήρες συναντιούνται μετά το θάνατό τους σ’ένα κλειστό δωμάτιο που ανήκει, σε ένα τύπου ξενοδοχείο της Κόλασης. Δεν γνωρίζονται προέρχονται από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα και δεν διαθέτουν καν κοινές πεποιθήσεις ή κοινά γούστα. Πρόκειται για τον Garcin, δημοσιογράφο,την Inès υπάλληλο ταχυδρομείου και την Εstelle πλούσια κοσμική. Ο Sartre μας περιγράφει εδώ την κόλασή του με απλό και λιτό τρόπο, αφοπλιστικά ειλικρινή θα έλεγε κανείς: «η κόλαση είναι οι άλλοι.». Αυτή η φράση κόστισε στον ίδιο ...κάμποσες κατηγορίες, ενώ μας εξηγεί απλώς ότι η ζωή «υφίσταται, γίνεται αντιληπτή» διαμέσου των άλλων. Οι τρεις πρωταγωνιστές φιλονικούν καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου για να καταφέρουν να ξεφύγουν από τις καταστάσεις τους, αλλά η Κόλαση τελειώνει με το να προηγείται δραματικά πλέον έναντι όλων. 
Στο «Κεκλεισμένων των θυρών» παρατηρείται η σχέση του ατόμου με τον άλλον σε όλο της το μεγαλείο. Είμαστε οι καθρέφτες των άλλων και γινόμαστε οι καθρέφτες τους. Ο άλλος μας ξεγυμνώνει και μας φέρνει αντιμέτωπους με την αλήθεια του εαυτού μας. Προσδιοριζόμαστε ως οντότητες μέσω του βλέμματος του άλλου. Ό,τι πράττουμε έχει αντίκτυπο στους άλλους. Η ελευθερία μας σταματά εκεί που αρχίζει η ελευθερία του άλλου, όπως όλοι ξέρουμε πια - τουλάχιστον θεωρητικά.  Θα μπορούσαμε να πούμε ότι «η κόλαση είναι οι άλλοι» ακριβώς γιατί μας φέρνουν αντιμέτωπους με τον ίδιο μας τον εαυτό. 
Νομίζω πως με το έργο αυτό ο Sartre θέλει να μας υποψιάσει για την σημασία των κεκλεισμένων θυρών... Τα καίρια και τα ουσιαστικά, αυτά που αφορούν στην ύπαρξη, συντελούνται Huis Clos! Η αντιμετώπιση του εαυτού δεν μπορεί να είναι υπόθεση εξωστρέφειας, η οποία διασκεδάζει τις εντυπώσεις... Η γυμνή αλήθεια προϋποθέτει κλειστές θύρες... Κάτι σαν τον Αναστημένο Ιησού, ο οποίος «των θυρών κεκλεισμένων εισήλθε» προς τους μαθητές του. Κι ακόμα σκέφτομαι πως η έννοια της απόλυτης ευθύνης, αλλά και της «καταδίκης» της ελευθερίας, που τονίζει ο Sartre είναι μεγάλα ζητήματα και στον Χριστιανισμό. 
Γι’ αυτό την ίδια περίοδο της μεγαλύτερης διάδοσης και ανάπτυξης του υπαρξισμού εκδηλώνεται και η διάσπαση του σε δύο βασικά ρεύματα: τον αθεϊστικό και τον χριστιανικό (Μπερντιάγεφ, Σεστώφ, Μαρσέλ κλπ.). Ο χριστιανικός υπαρξισμός από την άλλη από τον οποίο εμπνεύστηκε και ο ίδιος ο Σαρτρ ήταν γνωστός στη Γαλλία, μια φαινομενικά πιο συγκρατημένη εκδοχή από τον αθεϊστικό υπαρξισμό. Αυτό το φιλοσοφικό κίνημα, του οποίου ο κύριος γάλλος εκπρόσωπος Marcel, αλλά και στη Βόρεια Αμερική, ο Jacques Lavigne, χαρακτηρίζεται από μια βαθιά αντίθεση μεταξύ του ανθρώπου και θεού, όπου ο Θεός είναι απόλυτος και υπερβατικός. Ο σκοπός της ζωής είναι να φτάσει ο άνθωπος πιο κοντά στο Θεό και να προσπαθήσει να επιτύχει την τελειότητα με το να γίνει αληθινός Χριστιανός. Εντούτοις, ο αθεϊστικός υπαρξισμός τόνιζε τη χαώδη απόσταση μεταξύ θεού και ανθρώπου, επαναλάμβανε τα θέματα της παραδοσιακής πνευματοκρατίας, με τα συναφή μοτίβα της απολύτρωσης και της σωτηρίας και το αθεϊστικό ρεύμα, βαθύτατα διαποτισμένο από τα θέματα του μηδενός και της τελικής ήττας του θανάτου, που βρήκε την ανώτερη φιλοσοφική έκφρασή του στο «Eίvαι και Χρόνος» του Χάιντεγκερ που εκδόθηκε στη Γερμανία το 1926. 
Στα καθ’ ημάς ο καθηγητής Νίκος Νησιώτης υπήρξε ο πρώτος ουσιαστικά κριτικός μελετητής της φιλοσοφίας του υπαρξισμού στη χώρα μας γι’ αυτό και σήμερα διαβάζουμε ξανά το έργο του «Υπαρξισμός και χριστιανική πίστη», όπου υπάρχει εκτενής αναφορά και στον Sartre. 
Το «Κεκλεισμένων των θυρών», ως θεατρικό έργο, γνώρισε μεγάλη διάδοση και στην Ελλάδα και ανεβαίνει συχνά – πυκνά σε θεατρικές σκηνές. Έχει διασκευαστεί και για το ραδιόφωνο, όπου είχε παρουσιαστεί σε μετάφραση Γρηγόρη Γρηγορίου. 


Νομίζω πως η πρώτη παράσταση του έργου στην Ελλάδα έγινε την καλλιτεχνική περίοδο 1954-1955, δέκα χρόνια από την πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι, στο θρυλικό «Υπόγειο» του Θεάτρου Τέχνης του Καρόλου Κουν. «Κεκλεισμένων των θυρών» στο «Υπόγειο»! Ο τέλειος συνδυασμός! Η μετάφραση ήταν του Αλέξη Σολομού, η σκηνοθεσία του Κουν, τα σκηνικά του Ν. Νικολάου και ερμήνευαν οι ηθοποιοί: Β. Ζαβιτσιάνου, Α. Πανταζοπούλου, Γ. Λαζάνης, Π. Φυσσούν. 
Αυτή την παράσταση είχε δει στο Θέατρο Τέχνης η ποιήτρια Ζωή Καρέλλη, η οποία έγραψε σε κριτική της στο περιοδικό «Νέα Πορεία» [τόμ. 1, τχ. 5-6 (Ιούλιος-Αύγουστος 1955), σ. 235-241] μόνο για τις ιδέες του Σαρτρ και καθόλου για την παράσταση. Θεωρεί πως ο συγγραφέας αυτός δεν συγκινεί και «αδυνατεί να πονέσει, να συμπαθήσει τον άνθρωπο». 
Γράφει: «Αισθάνεται κανείς ότι ο Σαρτρ, χάρις στην ψυχρότητά του, που τον κάνει ικανό να τοποθετεί και το πάθος κατάλληλα, απ’ όλα τα αληθινά που μπορεί να πει, διαλέγει εκείνα που του χρειάζονται, για να προκαλέσει κι εκείνη τη διέγερση την οποία προεξοφλεί, που αυτός ετοιμάζει κι όχι τη συγκίνηση που η ίδια η ζωή, η δύναμη του έργου του θα έπρεπε να προκαλέσει... Θα μπορούσε κανείς να πει πως ο Σαρτρ συμπονεί τους ήρωες των «Κεκλεισμένων των θυρών» αν δεν τους άκουγε να φωνάζουν λόγια τόσο κατάλληλα, - προκαλεί ο ίδιος κάτι σαν αποστροφή». 
Δεν θα μπορούσε να γίνει δεκτή αυτή «η αποστροφή» του Σαρτρ από την Ζωή Καρέλλη, και μάλιστα εκείνη την εποχή. Σήμερα όμως, φρονώ ότι μας ενδιαφέρει περισσότερο μια «αποστροφή» του Σαρτρ, από μια ψευτοσυγκίνηση, που προκαλείται πολύ εύκολα. Μας ενδιαφέρει περισσότερο η διέγερση που προκαλούν οι αποκρουστικοί τύποι του Σαρτρ, παρά μια «συμπόνοια» για «ήρωες» της ζωής, που συνήθως είναι επίπλαστη και πρόσκαιρη. 
«Κεκλεισμένων των θυρών», λοιπόν, στο ...υπόγειο... Του Κουν ή το δικό μας δεν έχει τόση σημασία...


Κυριακή 19 Μαΐου 2024

Η ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΟΥ ΠΙΑΝΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΟΥΛΙΤΑ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΙ ΤΟΝ ΤΙΤΟ ΓΟΥΒΕΛΗ


Την Πέμπτη 16 Μαΐου 2024, το βράδυ, στο Ίδρυμα Τεχνών Β.&Μ. Θεοχαράκη, απολαύσαμε - πραγματικά! - τη γοητεία του πιάνου, μέσα από ένα ρεσιτάλ για δύο: Ιουλίτα Ηλιοπούλου στην απαγγελία και Τίτος Γουβέλης στο πιάνο. 
Η ποιήτρια Ιουλίτα Ηλιοπούλου επέλεξε απολύτως ταιριαστά και δυνατά ποιήματα και κείμενα που αναφέρονται στο πολύτροπο και δυναμικό, το ευαίσθητο και τρυφερό άκουσμα του πιάνου. Από τον Οδυσσέα Ελύτη, στον Jorge Luis Borges, από την ίδια την Ι. Ηλιοπούλου, στους Marcel Proust, Paul Verlaine και Eric-Emmanuel Schmitt· μικρά αποσπάσματα, στίχοι, μελωδίες του λόγου για τον πολύτροπο ήχο του πιάνου, που από βελούδινο ψιθύρισμα φτάνει μέχρι την κραυγή του κεραυνού. 
Η Ιουλίτα Ηλιοπούλου, που έχει ιδιαίτερη αγάπη και ευαισθησία στο πιάνο (έχει συνεργαστεί, άλλωστε, στα προγράμματά της με τους σημαντικότερους έλληνες πιανίστες), απέδωσε με αισθαντικότητα τα συγκεκριμένα αποσπάσματα, συνομιλώντας ουσιαστικά με τον διακεκριμένο πιανίστα Τίτο Γουβέλη, ο οποίος με μοναδικό οίστρο και εσωτερική ένταση ερμήνευσε ένα ευρύ φάσμα συνθετών: από τον Couperin και τον Bach μέχρι τον Liszt, τον Debussy και τον Shostakovich. 
Η συναυλία ήταν αυτό ακριβώς που έγραψε ο ποιητής Τάσος Λειβαδίτης: «... στο βάθος η μουσική δεν είναι πάθος ή όνειρο, νοσταλγία ή ρεμβασμός, αλλά μια άλλη δικαιοσύνη.». 


Ακολουθεί το αναλυτικό πρόγραμμα της ξεχωριστής βραδιάς. 
ΤΑΣΟΣ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ, Μουσική 
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685 – 1750) Jesu, Joy of Man’s Desiring, από την καντάτα BWV 147 (μεταγραφή: Myra Hess) 
ÉRIC EMMANUEL SCHMITT, Madame Pylinska et le secret de Chopin, μετ. Ι.Ηλιοπούλου
FRÉDÉRIC CHOPIN (1810 – 1849) Μαζούρκα σε μι ελάσσονα, έργο 17 αρ.2 Μαζούρκα σε φα δίεση ελάσσονα, έργο 6 αρ.1 
MARCEL PROUST .Du côté de chez Suann, μετ. Γ. Σιδέρης 
FRANÇOIS COUPERIN (1668 – 1733) Les barricades mystérieuses (Τα μυστηριώδη οδοφράγματα)
ΙΟΥΛΙΤΑ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ, Πιάνο 
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΡΟΥΠΟΣ (γεν. 1942) «Πιάνο» (από το έργο Το Ψηφιδωτό της Νύχτας) 
ΙΟΥΛΙΤΑ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ, Ρυθμός 
FEDERICO MOMPOU (1893 – 1987) Κομμάτια αρ.6 και αρ.27 από τη συλλογή Musica callada (Η μουσική της σιωπής) 
ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, Mozart Romance 338 
FELIX MENDELSSOHN (1809 – 1847) Duetto (από τα Τραγούδια χωρίς λόγια), έργο 38 αρ.6 
ÉMILE ZOLA, La joie de vivre, μετ. Γ. Σιδέρης 
DMITRI SHOSTAKOVICH (1906 – 1975) Τρεις φανταστικοί χοροί, έργο 5 (I. Allegretto, II. Andantino, III. Allegretto) 
FRANZ LISZT, Lettres d’un bachelier ès musique, μετ. Γ. Σιδέρης 
FRANZ LISZT (1811 – 1886) Rigoletto, παράφραση κοντσέρτου 
PAUL VERLAIN –Le piano, μετ. Ι. Ηλιοπούλου 
CLAUDE DEBUSSY (1862 – 1918) La plus que lent, βαλς 
WILLIAM SHAKESPEARE, Sonnet 128, μετ. Ερ. Σοφράς 
ALEXANDER SCRIABIN (1872 – 1915) Σπουδή σε ρε δίεση ελάσσονα, έργο 8 αρ.12 
JORGE LUIS BORGES, Όσο διαρκεί αυτή η μουσική, μετ. Ν. Αγγελίδου 
ENRIQUE GRANADOS (1867 – 1916) Quejas o la Maja y el ruiseñor (Παράπονα ή Η κοπέλα και το αηδόνι), από τον κύκλο Goyescas. 


Σάββατο 18 Μαΐου 2024

ΓΙΑ ΤΑ ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΔΕΣΠΟΤΗ


Την Κυριακή των Μυροφόρων εόρταζε τα ονομαστήριά του.
Νικοδήμου του νυκτερινού μαθητού του Ιησού… 
Αποβραδύς τελούσε τον Εσπερινό της εορτής στο παρεκκλήσιο της Επισκοπής, στον Άγιο Ιωάννη τον Θεολόγο. 
Εκεί έψαλε συνεπαρμένος το περιώνυμο δοξαστικό των Αποστίχων «Σε τον αναβαλλόμενον το φως ώσπερ ιμάτιον…», σε ήχο πλ. α’ . Πιο σωστά διηύθυνε με τα χέρια του – φτερούγες, τον χορό των ψαλτών που για το κομμάτι εκείνο τον περικύκλωναν στον Θρόνο.
Σε ανύποπτο χρόνο τον είδα να γράφει μερικές γραμμές – τις πιο δυνατές για εκείνον – του μέλους, πάντα στην παραδοσιακή του εκδοχή. Σημειώνοντας κάποιες ενδείξεις σε σημεία που έκρινε απαραίτητο για την απόδοση του νοήματος: ημιφώνως, όλοι βρδ [βραδέως]. 
Μόλις ολοκλήρωσε το μουσικό του σημείωμα – γραμμένο σ’ ένα απλό χαρτί – μου το έδωσε, λέγοντας μου με ελαφρό μειδίαμα: «Παρ’ το. Εγώ τα θυμάμαι ακόμα». 
Το δημοσιεύω, λοιπόν, απόψε, εις τιμήν και μνήμην! 


Για τα ονομαστήρια του Δεσπότη, ο φίλος του αείμνηστος μουσικοδιδάσκαλος Κωνσταντίνος Πανάς, έγραφε πάντα ένα διαφορετικό Πολυχρόνιο. 
Στο αρχείο μου εντόπισα τυχαία ένα τέτοιο, σε ήχο πλ. α’, φθορικό εναρμόνιο και ρυθμό εξάσημο, διτρόχαιο δακτυλικό, μετ’ εξαιρέσεων. Γράφτηκε στις 14 Μαϊου 1994, παραμονή της Κυριακής των Μυροφόρων. 


Νικοδήμου του Σεβασμιωτάτου και θεοπροβλήτου Μητροπολίτου της Αγιωτάτης Μητροπόλεως Πατρών, πατρός και ποιμενάρχου ημών γενομένου, ΑΙΩΝΙΑ Η ΜΝΗΜΗ. 
Π.Α.Α.

Παρασκευή 17 Μαΐου 2024

"Της Μόρφου": Ποίημα του Σωτήρη Π. Βαρνάβα σε κυπριακή διάλεκτο


Της Μόρφου 
Όσην δουλειάν τζι' αν έσιεις Ουρανέ 
σσιύψε πουπαναθκιόν μας 
ρίξε το φώς τ᾽Αυγερινού 
της Πούλιας φως του φεγγαρκού 
να φκεί η αλήθκεια 
να φανεί να φέξει ο τόπος ούλλος. 

Δίκλα που την Μεσόγειον 
κατα πού φκαίνει ο ήλιος 
σσιύψε να δεις έναν νησίν 
τζιαμαί στα δκυό κομμένον. 

Όσην δουλειάν τζι' αν έσιεις Ουρανέ 
μεν ποϋρίζεις που τζιαμαί, 
δίκλα στης Τζιύπρου τες ακτές, 
στους κάμπους δίκλα στα όρη. 
Γονατιστές πάνω σε πέτρες νηστιτζιές 
μαυροντυμένες μάνες, 
μέραν τζιαι νύχταν τζιαχαμαί 
κάτι σαν εικονίσματα κρατούν. 

Σσιύψε τζιαι ρώτα Ουρανέ 
ίνταμπου θέλουν τζιαι θρηνούν 
τζι εν ούλλον μες στα μαύρα; 

Δίκλα στου Μόρφου τους οπωρώνες 
ρέξε που τες πορτοκαλιές 
μες στες κουρούκλες τυλιμένες 
ανθοί γεναίτζιες ανθοί ψυσιές 
εμμές στα δεντρά τζιαι τουρτουρούσιν 
ανθοί αθρώποι ανθοί ψυσιές 
κάμνουν σταυρούς τζιαι καρτερούσιν 
να φυσήσει ο αέρας, 
να φυσήσουν οι φωνές 
στ᾽αφτίν του Πλάστη ν'ακουστούσιν 
του Άη Μάμα οι λουτουρκές. 

Όσην δουλειάν τζι' αν έσιεις Ουρανέ 
ρώτα τζιαι κρώστου ίνταν να πούσιν 
στράτες λεμόνια τόσες ψυσιές 
τζιτρινισμένες τζι' όμως πετούσιν 
εν οι ψυσιές των απελπισμένων 
εν οι ψυσιές των αδικημένων 
που πάσιν τζι' έρκουνται τζιαι ρωτούν 

ξένα φτερά πά’ στα φτερά τους 
ίντα γυρεύφκουν εννα σου πούν. 

Σωτήρης Π. Βαρνάβας 
ποιητική συλλογή στην κυπριακή διάλεκτο υπό έκδοση 

Σωτήρης Π. Βαρνάβας
Ο Σωτήρης Π. Βαρνάβας γεννήθηκε στη Μηλιά Αμμοχώστου και φοίτησε στο Παγκύπριο Γυμνάσιο Λευκωσίας. Σπούδασε στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Φυσιογνωστικές Επιστήμες και στη συνέχεια Γεωλογία. Εκπόνησε διδακτορική διατριβή στο Imperial College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου και υπηρέτησε ως καθηγητής στο Τμήμα Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών. Είναι μέλος της Εθνικής Επιτροπής της UNESCO Άνθρωπος και Βιόσφαιρα. Διετέλεσε μέλος της οργανωτικής επιτροπής του Συμποσίου Ποίησης καθώς και μέλος της οργανωτικής επιτροπής Σεμιναρίων Ποίησης του Πανεπιστημίου Πατρών. 
Εξέδωσε τις ποιητικές συλλογές Ψήγματα Απείρου 2006, Ηχογράμματα 2008, Χρεόγραφο 2013, Γράμματα Εμπράγματα 2015, Διαστάσεις του Χωροχρόνου 2018, από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης και Σε ιδίωμα δέντρων 2022 από τις εκδόσεις Γκοβόστη
Το Χρεόγραφο και τα Γράμματα Εμπράγματα περιελήφθησαν στη βραχεία λίστα των υπό κρίση βιβλίων για τα κρατικά κυπριακά βραβεία ποίησης 2014 και 2016 αντίστοιχα. Είναι συνεπιμελητής της Ανθολογίας Κυπρίων Ποιητών 2008, εκδόσεις Ταξιδευτής. Ποιήματά του δημοσιεύτηκαν σε λογοτεχνικά περιοδικά και σε δεκαέξι ποιητικές ανθολογίες. H ποίησή του αποτελεί μέρος διδακτορικής διατριβής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. 
Συνοπτική παρουσίαση του έργου του υπάρχει στη βιβλιογραφική βάση δεδομένων Biblionet του Υπουργείου Πολιτισμού της Ελλάδας:

Επιμέλεια: Δημήτρης Παπανικολάου 

Ο ΚΛΗΡΙΚΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΒΟΛΟΥΔΑΚΗΣ ΥΜΝΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΣ

Το τεύχος Μαρτίου 2024, του περιοδικού "Ενοριακή Ευλογία" που εκδίδει ο Ι. Ναός Αγίου Νικολάου Πευκακίων, στο κέντρο της Αθήνας, είναι αφιερωμένο στον αποθανόντα κληρικό Βασίλειο Βολουδάκη, ο οποίος υπηρέτησε επί σειρά ετών ως προϊστάμενος στον ναό αυτό. 

Στο τέλος του τεύχους δημοσιεύονται δύο υμνογραφήματα (ένα "Κοντάκιο" και ένα "Μεγαλυνάριο") κάποιου κ. Ιωάννη Τσιλιμιγκάκη, αφιερωμένα στον κληρικό Βασίλειο Βολουδάκη, τα οποία, όπως σημειώνεται στο περιοδικό, ψάλλονται καθημερινά στον όρθρο και στην θ. Λειτουργία. 

Πρόκειται, προφανώς, για μία αυθαιρεσία που πλήττει την λειτουργική τάξη της Εκκλησίας, διότι αλίμονο αν για κάθε ιερέα που πεθαίνει και θεωρείται ότι άφησε "έργο" στην συγκεκριμένη ενορία, συντάσσονται και ψάλλονται καθημερινά τροπάρια στη μνήμη του. 

Φυσικά δεν ενοχλείται κανείς, οπότε νομίζω ότι σιγά σιγά με αυτά και με πολλά άλλα, αλλοιώνεται ο χαρακτήρας της θείας λατρείας και σε λίγο κάθε ενορία θα έχει το δικό της "τυπικό". 

Π.Α.Α.

Πέμπτη 16 Μαΐου 2024

ΤΟ ΤΡΙΤΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ "ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ" ΣΤΟΝ ΛΥΚΟΥΡΓΟ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟ (ΒΙΝΤΕΟ)


Το Καλλιτεχνικό Σύνολο «Πολύτροπον» (υπεύθυνος: Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος), παρουσίασε μία εκδήλωση τιμής και μνήμης για τον δάσκαλο και μύστη της Βυζαντινής Μουσικής Λυκούργο Αγγελόπουλο (21 Σεπτεμβρίου 1941, Πύργος Ηλείας – 18 Μαΐου 2014, Αθήνα), με αφορμή τη συμπλήρωση δέκα χρόνων από τον θάνατό του. 
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 15 Μαΐου 2024, στις 7.30 το απόγευμα, στην Αίθουσα Διδασκαλίας της Μουσικής Βιβλιοθήκης του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. 
Ομιλητές: 
Γιάννης Χριστόπουλος, Σολίστ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: «Ο Δάσκαλος Λυκούργος Αγγελόπουλος». 


Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος, θεολόγος – μουσικός: «Ο Λυκούργος Αγγελόπουλος και η Πάτρα».
Στο μουσικό μέρος, η γνωστή ηθοποιός, σκηνοθέτις, μουσικός και ψάλτρια Φένια Παπαδόδημα και ο Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος, απέδωσαν δύο συνθέσεις του Λυκούργου Αγγελόπουλου. 
- Στίχοι από τον 83ο ψαλμό "Ως αγαπητά τα σκηνώματά σου....", σε ήχο πλ. δ' (αφιερωμένο στον Π. Ανδριόπουλο). 
- Λειτουργικά σε ήχο δ' (άγια). 
Πρόκειται για την τρίτη κατά σειρά εκδήλωση του Καλλιτεχνικού Συνόλου «Πολύτροπον», που είναι αφιερωμένη στον Λυκούργο Αγγελόπουλο. 
Η πρώτη (2016) αφορούσε στη συμβολή του στη σύγχρονη λόγια ελληνική μουσική, καθώς ο ίδιος (και με την Ελληνική Βυζαντινή χορωδία που ίδρυσε και διηύθυνε) είχε ερμηνεύσει ξεχωριστά έργα ελλήνων συνθετών. 
Στην δεύτερη (2017) παρουσιάστηκε σπάνιο οπτικοακουστικό υλικό από την πολυσχιδή και δράση του Λυκούργου Αγγελόπουλου και έγινε αναφορά στην απήχηση του έργου του στην αραβόφωνη Ορθοδοξία. 
Παραθέτουμε, στη συνέχεια, το βίντεο της τρίτης αφιερωματικής εκδήλωσης (15-5-2024). 
Κάμερα - Επεξεργασία βίντεο: Γιώργος Αρβανίτης.

 

Τετάρτη 15 Μαΐου 2024

ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΜΑΣ ΣΤΟΝ ΛΥΚΟΥΡΓΟ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟ ΣΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ


Το Καλλιτεχνικό Σύνολο «Πολύτροπον» (υπεύθυνος: Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος), διοργανώνει μία εκδήλωση τιμής και μνήμης για τον αείμνηστο δάσκαλο της Βυζαντινής Μουσικής Λυκούργο Αγγελόπουλο (21 Σεπτεμβρίου 1941, Πύργος Ηλείας – 18 Μαΐου 2014, Αθήνα), με αφορμή τη συμπλήρωση δέκα χρόνων από τον θάνατό του. 
Η εκδήλωση  πραγματοποιείται σήμερα Τετάρτη 15 Μαΐου 2024, στις 7.30 το απόγευμα, στην Αίθουσα Διδασκαλίας της Μουσικής Βιβλιοθήκης του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. 
Ομιλητές: 
Γιάννης Χριστόπουλος, Σολίστ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: «Ο Δάσκαλος Λυκούργος Αγγελόπουλος». 

Γιάννης Χριστόπουλος 

Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος, θεολόγος – μουσικός: «Ο Λυκούργος Αγγελόπουλος και η Πάτρα». 
Στο μουσικό μέρος, ανέκδοτα και άλλα μέλη του Λυκούργου Αγγελόπουλου ερμηνεύουν η γνωστή ηθοποιός, σκηνοθέτις, μουσικός και ψάλτρια Φένια Παπαδόδημα και ο Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος.
Πρόκειται για την τρίτη κατά σειρά εκδήλωση του Καλλιτεχνικού Συνόλου «Πολύτροπον», που είναι αφιερωμένη στον Λυκούργο Αγγελόπουλο. 
Η πρώτη (2016) αφορούσε στη συμβολή του στη σύγχρονη λόγια ελληνική μουσική, καθώς ο ίδιος (και με την Ελληνική Βυζαντινή χορωδία που ίδρυσε και διηύθυνε) είχε ερμηνεύσει ξεχωριστά έργα ελλήνων συνθετών.

   

Στην δεύτερη (2017) παρουσιάστηκε σπάνιο οπτικοακουστικό υλικό από την πολυσχιδή και δράση του Λυκούργου Αγγελόπουλου και έγινε αναφορά στην απήχηση του έργου του στην αραβόφωνη Ορθοδοξία.

 

Το σημερινό, τρίτο αφιέρωμα, εδράζεται σε μαρτυρίες μαθητών και συνεργατών του, όπως ο τενόρος Γιάννης Χριστόπουλος και ο Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος, ο οποίος θα αναφερθεί, παραθέτοντας αρχειακό υλικό, στην σχέση του Λυκούργου Αγγελόπουλου με την Πάτρα και τον μακαριστό, μουσικολογιώτατο Μητροπολίτη Πατρών Νικόδημο Βαλληνδρά.
Καλλιτεχνικό Σύνολο «Πολύτροπον» 
Ιδρύθηκε πριν 20 χρόνια, το 2004, από τον θεολόγο και μουσικό Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλο, και παρουσιάζει στην Ελλάδα και το εξωτερικό πρωτότυπες παραγωγές βασισμένες κυρίως στην ελληνική ποίηση και μουσική. Ανάμεσά τους: «Το Τετράδιο του Πατριάρχη» (μελοποιημένη ποίηση από την νεανική ανθολογία του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου), «Ο Καβάφης του Πατριάρχη», «Ιερατική Ποίηση», Το μουσικό έργο της Εύας Πάλμερ – Σικελιανού, «Ο Gustav Mahler του Μάνου Χατζιδάκι», «Η Αραπιά του Βασίλη Τσιτσάνη, της Μάτσης Χατζηλαζάρου, του Νίκου Σκαλκώτα και του Μάνου Χατζιδάκι», «Ο Μάνος Χατζιδάκις και οι Ρώσοι συνθέτες», «Ο Καβάφης της Συρίας και της Μέσης Ανατολής», «Οι μουσικές των Χριστιανών της Μέσης Ανατολής», «Οι Πύρινες γλώσσες του Γιάννη Χρήστου», «Πατρινοί συνθέτες – Πατρινοί ποιητές», «Θήλεις Άγγελοι – Γυναίκες που ασκήτεψαν σε ανδρικά μοναστήρια», «Ο Κωστής Παλαμάς δύο Πατριαρχών» (ελληνικά και αραβικά), «Επί τα όρη τα Αραράτ» (ελληνοαρμενική συναυλία), «Η Νοσταλγός» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, «Οι εκκλησιαστικές συνθέσεις του Μίκη Θεοδωράκη», «Ελληνοαραβική συναυλία», «Το άσμα της Εξόδου» (για το Μεσολόγγι), «Η Μαρία Κάλλας στην Κωνσταντινούπολη» και αφιερώματα: Στον Μητροπολίτη Αθηνών Άγιο Μιχαήλ Χωνιάτη, στον Λυκούργο Αγγελόπουλο, στην Μαρία Χορς, στην Κούλα Πράτσικα, στην Ελιά, στον Αντρέι Ταρκόφσκι, τους Ρώσους της Διασποράς, τον Ντμίτρι Σοστακόβιτς, τον Αλεξάντρ Σολζενίτσιν κ.α. Έχει παρουσιάσει τις παραγωγές του σε αρκετές πόλεις της Ελλάδας, στην Κύπρο, την Γερμανία, την Κωνσταντινούπολη, ενώ την διετία 2017-2019 συνεργάστηκε με τον διάσημο χορογράφο και χορευτή φλαμένκο Israel Galvan. Στο πλαίσιο της documenta14 (Αθήνα και Kassel) συμμετείχε στην παραγωγή La farsa monea και κατόπιν στην παραγωγή του Israel Galvan, La fiesta, σε διεθνή περιοδεία (Φεστιβάλ Grec Βαρκελώνης, Φεστιβάλ Αβινιόν Γαλλίας, παραστάσεις στο Λουξεμβούργο, Μονπελιέ, Πόρτο κ.α.).

Τρίτη 14 Μαΐου 2024

ΜΙΑ ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΤΗΣ ΕΛΒΥΧ ΥΠΟ ΤΟΝ ΛΥΚΟΥΡΓΟ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΟΘΗΚΗ (ΒΙΝΤΕΟ)


Δημοσιεύουμε σήμερα ένα βίντεο που επιμελήθηκε ο ηχολήπτης κ. Θέμης Ζαφειρόπουλος με μια συναυλία της Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας υπό τη διεύθυνση του αειμνήστου ιδρυτού και διευθυντή της Λυκούργου Αγγελόπουλου στο πλαίσιο του θεσμού EΛΛΗΝΙΚΕΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ, που οργάνωσε η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών το 2005. 
Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ΚΟΑ και εμπνευστής του συγκεκριμένου θεσμού ήταν τότε ο μαέστρος Βύρων Φιδετζής. 
Η συναυλία, με μέλη από την έρευνα και την παράδοση, πραγματοποιήθηκε στην Εθνική Γλυπτοθήκη της Αθήνας στις 8 Μαΐου 2005, δηλαδή πριν 19 χρόνια.
Στο πρώτο μέρος ήταν το σύνολο αρχαιοελληνικών μουσικών οργάνων "Λύραυλος" του Παναγιώτη Στέφου, που παρουσίασε αρχαιοελληνική μουσική. 
Στο δεύτερο μέρος η ΕΛΒΥΧ με ένα ξεχωριστό πρόγραμμα, από πρωτοχριστιανικούς ύμνους μέχρι μεταβυζαντινά μέλη. 


Το αναλυτικό πρόγραμμα της συναυλίας έχει ως εξής: 
- Eίσοδος: "Χριστός Ανέστη..." Ήχος πλάγιος του πρώτου. 
- Πρωτοχρονιάτικος ύμνος στην Αγία Τριάδα. Από τον πάπυρο της Οξυρύγχου του 3ου μ.χ. αιώνα, σε αρχαιοελληνική αλφαβητική σημειογραφία. Μεταγραφή Egert Poehlmanm.
- "Προσκυνούμεν τον σταυρόν σου..." "Adoramus crucem tuam..." Αντίφωνο Μ. Παρασκευής στο μέλος του Benevento με στιχολογία του ψαλμού 21, ελληνικά και λατινικά.
- "Τη υπερμάχω στρατηγώ..."
Το κοντάκιο του Ακαθίστου στη συλλαβική παραδοσιακή μελωδία του. Ήχος πλάγιος του τετάρτου. 
- "Χριστός Ανέστη..." μέλος αρχαίο. Ήχος πλάγιος του πρώτου.
- "Πάσχα ιερόν..." και "Αι μυροφόροι γυναίκες" Στιχηρά του Πάσχα. Ήχος πλάγιος του πρώτου. 
- "Αι αγγελικαί προπορεύεσθε δυνάμεις..."
Το αυτόμελο και τρία προσόμοια ποιήματα του Οσίου Ρωμανού του Μελωδού σε συλλαβικό μέλος. Το αυτόμελο επαναλαμβάνεται στο τέλος σε αργό ειρμολογικό μέλος. Ήχος πλάγιος του δευτέρου τετράφωνος. 
- "Αυγούστου μοναρχήσαντος επί της γης...". Δοξαστικό εσπερινού Χριστουγέννων, ποίημα της Κασσιανής, εξήγηση Σίμωνος Καρά. Ήχος δεύτερος.
- Το Θ' αναστάσιμο εξαποστειλάριο. Ποίημα του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Πορφυρογέννητου. Ήχος δεύτερος. 
- "Σιγησάτω πάσα σαρξ βροτεία..." Το αντί χερουβικού ψαλλόμενο στη Θ. Λειτουργία του Μ. Σαββάτου. Μέλος Ιακώβου Πρωτοψάλτου της Μ.τΧ.Ε. (+1800) 
- Η Θ' ωδή του Πάσχα. Με τα μεγαλυνάρια και επανάληψη του ειρμού στο αργό ειρμολογικό μέλος. Ποίημα του Οσίου Ιωάννου του Δαμασκηνού. Ήχος πρώτος. 
- Κράτημα (μέρος) του περιφήμου βυζαντινού μαϊστορος Ιωάννου Κουκουζέλη (13ος-14ος, αιώνας).


Κυριακή 12 Μαΐου 2024

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΛΥΚΟΥΡΓΟ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟ ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ 15 ΜΑΪΟΥ


Το Καλλιτεχνικό Σύνολο «Πολύτροπον» (υπεύθυνος: Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος), διοργανώνει μία εκδήλωση τιμής και μνήμης για τον αείμνηστο δάσκαλο της Βυζαντινής Μουσικής Λυκούργο Αγγελόπουλο (21 Σεπτεμβρίου 1941, Πύργος Ηλείας – 18 Μαΐου 2014, Αθήνα), με αφορμή τη συμπλήρωση δέκα χρόνων από τον θάνατό του. 
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τετάρτη 15 Μαΐου 2024, στις 7.30 το απόγευμα, στην Αίθουσα Διδασκαλίας της Μουσικής Βιβλιοθήκης του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. 
Ομιλητές: 
Γιάννης Χριστόπουλος, Σολίστ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: «Ο Δάσκαλος Λυκούργος Αγγελόπουλος»
Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος, θεολόγος – μουσικός: «Ο Λυκούργος Αγγελόπουλος και η Πάτρα». 
Στο μουσικό μέρος, ανέκδοτα και άλλα μέλη του Λυκούργου Αγγελόπουλου ερμηνεύουν η γνωστή ηθοποιός, σκηνοθέτις, μουσικός και ψάλτρια Φένια Παπαδόδημα και ο Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος.
Πρόκειται για την τρίτη κατά σειρά εκδήλωση του Καλλιτεχνικού Συνόλου «Πολύτροπον», που είναι αφιερωμένη στον Λυκούργο Αγγελόπουλο. 
Η πρώτη (2016) αφορούσε στη συμβολή του στη σύγχρονη λόγια ελληνική μουσική, καθώς ο ίδιος (και με την Ελληνική Βυζαντινή χορωδία που ίδρυσε και διηύθυνε) είχε ερμηνεύσει ξεχωριστά έργα ελλήνων συνθετών. 
Στην δεύτερη (2017) παρουσιάστηκε σπάνιο οπτικοακουστικό υλικό από την πολυσχιδή και δράση του Λυκούργου Αγγελόπουλου και έγινε αναφορά στην απήχηση του έργου του στην αραβόφωνη Ορθοδοξία.
Το τρίτο αφιέρωμα, της ερχόμενης Τετάρτης, εδράζεται σε μαρτυρίες μαθητών και συνεργατών του, όπως ο τενόρος Γιάννης Χριστόπουλος και ο Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος, ο οποίος θα αναφερθεί, παραθέτοντας αρχειακό υλικό, στην σχέση του Λυκούργου Αγγελόπουλου με την Πάτρα και τον μακαριστό, μουσικολογιώτατο Μητροπολίτη Πατρών Νικόδημο Βαλληνδρά.

Απόσπασμα επιστολής Μητροπολίτου Πατρών Νικοδήμου στον Λυκούργο Αγγελόπουλο 

Σάββατο 11 Μαΐου 2024

ΤΑ "ΘΕΟΤΟΚΙΑ Ι" ΤΗΣ ΦΕΝΙΑΣ ΠΑΠΑΔΟΔΗΜΑ


Η πολυτάλαντη Φένια Παπαδόδημα (ηθοποιός, τραγουδίστρια, συνθέτης, σκηνοθέτης σινεμά) καταπιάστηκε με πύρινο ζήλο και θαυμαστά αποτελέσματα και με την εκκλησιαστική βυζαντινή μουσική. Σπούδασε και την εξασκεί εν ψαλτηρίω. Η προσέγγισή της είναι ουσιαστική και γι’ αυτό αληθινή. 
Καρπός της μαθητείας της στην «μουσική των αγγέλων», κατά τον κυρ Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, ο ψηφιακός δίσκος που μόλις κυκλοφόρησε, με τίτλο «ΘΕΟΤΟΚΙΑ I». 
Πρόκειται για την ερμηνεία των οκτώ δογματικών Θεοτοκίων, δηλαδή των ιδιομέλων των εσπερίων του Εσπερινού της Κυριακής (ένα για κάθε ήχο), στο μέλος του Ιωάννου Πρωτοψάλτου. Στο cd προτάσσεται και το δημοφιλές Θεοτοκίο «Την ωραιότητα της παρθενίας σου…», σε ήχο γ’, 
Η Φένια Παπαδόδημα ψάλλει με εσωτερικότητα και με ποικίλματα που της ταιριάζουν, και τα οποία αποδίδει με ακρίβεια, αλλά και με τον προσωπικό της τρόπο. 
Επεξεργασία ήχου: Γιώργος Παλαμιώτης. 
Παραθέτουμε εδώ το Θεοτοκίο του α’ ήχου «Την παγκόσμιον δόξαν…» και το Θεοτόκιο «Την ωραιότητα της παρθενίας σου…».


Δείτε και την συνέντευξη που μου παραχώρησε η Φένια Παπαδόδημα, στο πλαίσιο των εκπομπών μου "Προς Εκκλησιασμόν".

 

Παρασκευή 10 Μαΐου 2024

Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΥΠΟΔΕΧΘΗΚΕ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΑ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΠΟΥ ΨΗΦΙΣΑΝ ΤΟΝ "ΕΠΑΡΑΤΟ" ΝΟΜΟ


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Σε πρόσφατο άρθρο μας με τίτλο "Έρχεται η πανηγυρική υποδοχή των πολιτικών στην Μητρόπολη Πατρών", με αφορμή την "φιλολογία" περί μη εισόδου στο Ναό των πολιτικών που ψήφισαν τον νόμο για τον πολιτικό γάμο των ομοφυλόφιλων ζυεγαριών, είχαμε γράψει: 
"Ας αφήσουμε τα παρελθόντα και ας πάμε στα μελλούμενα. Προφητεύω: 
Ο κ. Σπύρος Ζορμπαλάς [που φώναξε "ανάθεμα" από τον άμβωνα του Μητροπολιτικού Ναού Πατρών κατά την δοξολογία της 25ης Μαρτίου] έκανε το show του και τελειώσαμε. Αυτό ήταν. Καμία άλλη, ανάλογη αντίδραση δεν πρόκειται να υπάρξει από μέρους του. 
Ο αρχιμ. Αμβρόσιος Γκουρβέλος, ο οποίος συμφώνησε με το "ανάθεμα" Ζορμπαλά, μη τολμών ο ίδιος να κάνει αυτό που πιστεύει, θα υποδεχθεί το Άγιο Πάσχα πανηγυρικά στην Ευαγγελίστρια, όπου είναι προϊστάμενος, όλους τους πολιτικούς που ψήφισαν τον νόμο για τον πολιτικό γάμο των ομοφυλόφιλων ζευγαριών. Και, ίσως, ψελλίζει καθ' εαυτόν "ανάθεμα", αλλά πού να το τολμήσει... 
Ο μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος, ο οποίος και αυτός είπε πολλά κατά των ψηφισάντων πολιτικών, υπέδειξε ήδη την ...βασιλική οδό κατά την Δοξολογία της 25ης Μαρτίου: Λέμε, λέμε, λόγια, λόγια, αλλά δεν θα τους αποκλείσουμε από το Ναό. Οπότε και αυτός θα τους υποδεχθεί πανηγυρικά!"
Επαληθευτήκαμε πανηγυρικά! Μάλιστα η πραγματικότητα μας ξεπέρασε!
Στην Πάτρα όλα τέλεια! Ούτε κιχ δεν ακούστηκε για τους ψηφίσαντας τον "σατανικό"΄νόμο. 
Ο μητροπολίτης Κερκύρας Νεκτάριος - λαύρος εναντίον του νόμου για τον πολιτικό γάμο των ομοφυλοφίλων - όχι απλώς δέχθηκε, το βράδυ της Ανάστασης, τον αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης Στέφανο Κασσελάκη και τον σύζυγό του Τάιλερ, αλλά και τους ησπάσθη ...αναστασίμως! 
Στην πανήγυρη της Παναγίας της Τρυπητή, στο Αίγιο (10-5-2024), παρουσία τόσο του πρ. Καλαβρύτων Αιγιαλείας Καλαβρύτων Αμβροσίου, του Πατρών Χρυσοστόμου και των άλλων ιεραρχών, που είχαν εκφραστεί σκληρά για τους πολιτικούς που ψήφισαν, όλοι οι πολιτικοί παρόντες μπροστά, με την εκπρόσωπο της Κυβέρνησης, υφυπουργό Χριστίνα Αλεξοπούλου, να κάθεται σε υπεροχική καρέκλα! 
Αλλά και ανά την επικράτεια "μύτη δεν άνοιξε". 
Και του χρόνου με υγεία! Πάντα με παχιά, ψεύτικα και κούφια λόγια! 


Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ ΣΤΗΝ "ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ" ΤΟΥ ΤΡΙΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ


Συζητώντας με τον πανεπιστημιακό δάσκαλο και μουσικό Χρυσόστομο Σταμούλη 
Στην εκπομπή "Εγνατία Οδός", στο Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. 
Επιμελείται και παρουσιάζει ο Γιώργος Ντόβολος. 
Σάββατο 18 και Κυριακή 19 Μαΐου 2024, 7-8 το πρωί. 
Ο Χρυσόστομος Σταμούλης είναι καθηγητής στο ΑΠΘ, συνθέτης και συγγραφέας. Από νεαρή ηλικία συμμετέχει σε εκκλησιαστικές πολυφωνικές χορωδίες της Θεσσαλονίκης. Από τον ψάλτη πατέρα του μαθαίνει να αγαπά την λατρευτική πράξη αλλά και τη μουσική. Στο ερώτημα αν υπερτερεί η εκπαίδευση ή η μουσική μέσα του ο ίδιος δηλώνει “διφυσίτης χαλκηδόνιος”. Εδώ και περισσότερο από 30 χρόνια με κορυφαίες συνεργασίες ο ίδιος συνεχίζει να συνθέτει, να ψάλλει, να διδάσκει αλλά και να επενδύει με την πένα του πολλά μουσικά έργα. 
Για όλα τα παραπάνω και ακόμα περισσότερα ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος τον τίμησε με το να τον συμπεριλάβει στους άρχοντες του Θρόνου. Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό αυτό το οποίο ειπώθηκε από τον ίδιο τον Πατριάρχη στην τελετή απονομής: «Ἔχετε ἀξιόλογον παρουσίαν εἰς τά πολιτιστικά δρώμενα καί ἰδίως εἰς τόν χῶρον τῆς μουσικῆς. Συνειργάσθητε μέ σπουδαίους συνθέτας καί ἑρμηνευτάς. Η Χορωδία καί Ὀρχήστρα Νέων Θεσσαλονίκης Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος εἶναι ἰδικόν σας δημιούργημα.». Και λίγο πιο κάτω συνεχίζει λέγοντας: «Εὐφυής, δυναμικός καί δημιουργικός, μέ ὑγιές αἰσθητήριον διά τά αὐθεντικά στοιχεῖα τῆς Παραδόσεώς μας, διατυπώνετε τό σωτηριῶδες μήνυμα τῆς Ὀρθοδοξίας ἐν διαλόγῳ μέ τούς ἐκπροσώπους συγχρόνων τάσεων, μέ ἰσχυράν ἀπήχησιν. Μέ τήν γραφῖδα, τόν λόγον καί τήν μουσικήν σας, ἀποκαλύπτετε τό θεολογικόν βάθος, τό ἄρρητον κάλλος καί τήν ἐξανθρωπιστικήν δύναμιν καί ἐμβέλειαν τῆς προτάσεως ζωῆς τῆς Ὀρθοδοξίας. Ἡ θεολογική γλῶσσα, ὡς λόγος καί ὡς τέχνη, ὡς ἀρχιτεκτονική, ζωγραφική, ποίησις, μελωδία, πρέπει νά «σημαίνῃ» τήν ἀλήθειαν, τήν ὁποίαν ἐφανέρωσεν ἡ σάρκωσις τοῦ προαιωνίου Λόγου τοῦ Θεοῦ». 


Στα πλαίσια του δίπτυχου αφιερώματος θα ακούσουμε τον Χρυσόστομο Σταμούλη να μιλάει στην Εγνατία Οδό και στον Γιώργο Ντόβολο για τη ζωή και το έργο του, για τα βιώματά του, αλλά και τις απόψεις του σχετικά με τη μουσική, τον πολιτισμό και την θεολογία.


Πέμπτη 9 Μαΐου 2024

ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΧΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ

Κ. Παρθένης, Η Ανάστασις (1917) - Εθνική Πινακοθήκη

Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Στον 20ο αιώνα πολύ λίγο απασχόλησε, κατά πως φαίνεται, τους νεοέλληνες ζωγράφους, η Ανάσταση του Χριστού. Δεν είναι πράγματι συνηθισμένο θέμα, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη ελληνική γιορτή, που συνδέθηκε μάλιστα και με την Ανάσταση του Γένους. Ζωγραφικούς πίνακες με την Ανάσταση δεν έχουμε, με εξαίρεση το γνωστό έργο του Παρθένη. Έτσι οι άλλες τρεις παραστάσεις της Ανάστασης, που θα παρουσιάσουμε εδώ, έχουν να κάνουν με το ξεχωριστό είδος της τέχνης της αγιογραφίας που αφορά κυρίως στο ναό.

Θεόφιλος 
Η Ανάσταση του Χριστού, Εκκλησία Μακρυνίτσας

Γύρω στα 1907 έχουμε μαρτυρίες πολλές ότι ο ζωγράφος Θεόφιλος κάνει για πρώτη φορά την εμφάνισή του στα μέρη της Παλαιάς Ελλάδας και συγκεκριμένα στο Βόλο και στο Πήλιο. Εκεί ο Θεόφιλος, έδειξε τα πρώτα δείγματα της ζωγραφικής του ιδιοφυΐας και μερικοί θεωρούν την εξαιρετικά δημιουργική αυτή δραστηριότητά του ως την πιο χαρακτηριστική της τέχνης του, όπως μαρτυρούν τα καφενεία και τα σπίτια της Ανακασιάς και του Άνω Βόλου. Στην εκκλησία της Μακρυνίτσας ο Θεόφιλος φαίνεται να θυμάται τον παππού του τον αγιογράφο, αφού ζωγραφίζει αγίους και εικονογραφικές παραστάσεις ολότελα αντιπροσωπευτικές της υψηλής λαϊκής τέχνης της Τουρκοκρατίας. Η ανάστασις του Χριστού (0,68x0,46) είναι σύνθεση με έντονη διακοσμητική διάθεση και μια κάποια δόση απλοϊκότητας πρωτόγονης. Το εικονογραφικό πρότυπο δεν έχει σχέση με το Βυζαντινό, αλλά μάλλον με το αντίστοιχο δυτικό. Ο Χριστός απεικονίζεται μετέωρος πάνω από τον Τάφο, καθώς ανεβαίνει θριαμβευτικά στους ουρανούς περιβαλλόμενος από απαστράπτουσα φωτεινή δόξα. Κρατά σημαία με τον σταυρό (λάβαρο) και το σουδάριό του σκεπάζει ένα μέρος του σώματός του, ενώ το υπόλοιπο ανεμίζει ανάμεσα στα σύννεφα και τη δόξα. Ο άγγελος που κάθεται πάνω στο μνημείο δείχνει τον κενό τάφο, ενώ οι τρεις στρατιώτες, που αποτελούν την φρουρά, ζωγραφίζονται σε διαφορετικές στάσεις. Ο ένας κοιμάται, ο άλλος φαίνεται θαμπωμένος από το θαύμα και το φως, ο τρίτος παρακολουθεί με έκπληξη τα γενόμενα. Δύο από τις μυροφόρες στέκουν, στα δεξιά της εικόνας, κρατώντας μυροδοχεία αφού σκοπός τους ήταν να αλείψουν με μύρο τον νεκρό Ιησού. Η σύνθεση περιλαμβάνει και κτήρια που προφανώς παριστάνουν την πόλη της Ιερουσαλήμ. Οι ζωγραφικοί νόμοι που γνωρίζει ο Θεόφιλος αδιαφορούν για την προοπτική κι αυτή η δυσκολία προσαρμογής του στη διάσταση του βάθους, κάνουν την Ανάσταση κατ' εξοχήν "ανατολική" αν και το πρότυπο έχει δυτική καταγωγή. Άλλωστε η δυτική εικονογραφικά και τεχνοτροπικά - απεικόνιση της Αναστάσεως, υπήρξε θέμα ιδιαίτερα αγαπητό για τους Κρήτες ζωγράφους του 17ου αι., αλλά και για τους ζωγράφους της λεγόμενης "Επτανησιακής Σχολής" του 17ου και του 18ου αι.
Η Ανάστασις του Κωνσταντίνου Παρθένη (1878-1967), είναι ένα έργο του 1917, και ανήκει στη θρησκευτική "τριλογία" (τα άλλα δύο είναι: Οι τρεις Μάγοι και Ο Θρήνος) που δημιουργήθηκε την ίδια χρονιά. H Ανάσταση του Παρθένη (ελαιογραφία σε μουσαμά 114x130 εκ. Αθήνα, Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου 6505) είναι αποκαλυπτική της μοναδικής ικανότητας που είχε ο ζωγράφος να αποδίδει στους πίνακές του το πνευματικό και γενικά το αιθέριο. Η πνευματικότητα καθίσταται ορατή με το χρώμα, τη λεπτότητα της πινελιάς και τις εξαϋλωμένες φιγούρες. Το σώμα του Χριστού -που εικονίζεται λίγο δεξιότερα από το μέσο τυλιγμένος με το σάβανο- είναι εξαιρετικά σχηματοποιημένο, και συνδυάζει θερμά και ψυχρά χρώματα, που ανταποκρίνονται και στα χρώματα των άλλων μορφών και του χώρου (κυπαρίσσια, λόφοι). "Στην περίπτωση των φρουρών ο Παρθένης χρησιμοποιεί το μανιεριστικό τύπο της figura serpentinata, για να δώσει σαφέστερα τη δύσκολη θέση τους. Έτσι, με την καθετότητα του Χριστού τονίζονται η βεβαιότητα και η ασφάλεια, με την κυρτότητα των φρουρών, η αβεβαιότητα και η ανασφάλεια" (Χρ. Χρήστου). Αξιοσημείωτο είναι ότι το πρόσωπο του Χριστού συνδέεται με τη Βυζαντινή παράδοση. Η Ανάσταση του Παρθένη έχει τη σφραγίδα της ιδιοτυπίας του ελληνικού και ειδικότερα του αττικού φωτός. Έτσι το έργο παίρνει ένα δοξαστικό χαρακτήρα, όπως είναι αυτός της Ανάστασης του Χριστού, της νίκης της ζωής πάνω στο θάνατο.

Φώτης Κόντογλου, Η Εις Άδου Κάθοδος
Παρεκκλήσιο οικογενείας  Ζαΐμη, Ρίο Πατρών

Ο Φώτης Κόντογλου (1895-1965) ιστόρησε την Εις Άδου Κάθοδο, τον βυζαντινό εικονογραφικό τύπο της Αναστάσεως, στην Αγία Λουκία, το παρεκκλήσιο της οικογένειας Ζαΐμη στο Ρίο Πατρών, το οποίο εξ ολοκλήρου αγιογράφησε τη διετία 1934-35. Το έργο αυτό είναι ο αντίποδας της σύνθεσης του Παρθένη και αποτελεί, όπως όλο το έργο του Κόντογλου, μια ενσυνείδητη στροφή προς το βυζαντινό παρελθόν, προκειμένου να εξαρθεί η σωτηριολογική διάσταση. Ο Χριστός τραβά από τις σαρκοφάγους και ανασταίνει τους πρωτοπλάστους, τον Αδάμ και την Εύα, που εικονίζονται δεξιά και αριστερά του Χριστού, βρίσκονται δηλαδή μεταξύ τους απέναντι. Η σκηνή περιλαμβάνει τον Πρόδρομο Ιωάννη και τους Βασιλείς Δαυίδ και Σολομώντα από τη μια πλευρά και το χορό των Δικαίων από την άλλη. Αυτή η διάταξη αναδεικνύει την ιδιαίτερη συμμετρία της παράστασης. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα πολλά βουνά που ζωγραφίζονται, υψώνονται και φτάνουν ως την κορυφή της τοιχογραφίας. "Η εικόνα, τόσο στη διάταξη του κεντρικού θέματος όσο και στα βουνά, σχηματικά και χρωματικά, έχει ισχυρές αναμνήσεις από την παράσταση που διαμόρφωσε ο κύκλος των ζωγράφων που δούλεψε στη Μονή Φιλανθρωπηνών, στη Μονή Μυρτιάς, στη Μονή Ζάβορδας και στο παρεκκλήσια του Αγίου Νικολάου στη Μονή Λαύρας" (Ν. Ζίας). Έτσι ο Φώτης Κόντογλου επιχειρεί στον 20ο αιώνα μια δυναμική επιστροφή στη Βυζαντινή Τέχνη, με σκοπό την αναβάπτιση της αγιογραφίας στις καθάριες πηγές της ανατολικής ορθόδοξης πνευματικότητας.

Σπ. Βασιλείου, Εις Άδου Κάθοδος 
Αγ. Διονύσιος Αρεοπαγίτης

Ένα άλλο τυπικό παράδειγμα αγιογράφησης, όπου μέσα στους παραδοσιακούς κανόνες χτυπάει η καρδιά του δημιουργού, είναι η Εις Άδου Κάθοδος, που ζωγράφησε το 1930 ο Σπύρος Βασιλείου στην εκκλησία του πολιούχου της Αθήνας, στον Άγιο Διονύσιο τον Αρεοπαγίτη (Κολωνάκι). Κυριαρχούν, στη σύνθεση, τα ρόδινα χρώματα που εναλλάσσονται με τα απαστράπτοντα λευκά, κι έτσι η χρωματική διάσταση αποκτά ιδιαίτερη σημασία στη συγκεκριμένη σύνθεση. Αξιοσημείωτο είναι ότι ο Βασιλείου παριστάνει έναν άγγελο να δένει τον Βεελζεβούλ, ακολουθώντας έτσι την περιγραφή του Διονυσίου του εκ Φουρνά, στην "Ερμηνεία της Ζωγραφικής Τέχνης" δύο αιώνες πριν (περί το 1730). Ιδιαίτερη θέση στη σύνθεση κατέχει το "πλήθος" των Αγγέλων -ασυνήθιστο στοιχείο στην εις Άδου Κάθοδο- που ξεπροβάλλουν πίσω από τους βράχους και πλαισιώνουν τον νικητή Χριστό. Επίσης, ενώ ο Χριστός ανασταίνει τον Αδάμ με το ένα του χέρι, με το άλλο κρατάει τον Σταυρό και δεν σηκώνει την Εύα, η οποία βρίσκεται στα αριστερά -ως προς τον θεατή- δηλ. δεν βρίσκεται μαζί με τον Αδάμ και είναι στη συνήθη στάση της Δέησης, (με καλυμμένα μάλιστα τα χέρια). "Όλος ο Σπύρος Βασιλείου που αγαπήσαμε μετά βρίσκεται σ' αυτή τη σχετικώς νεανική εργασία του" (Μαρία Καραβία).
Ίσως πολλές φορές οι κατηγοριοποιήσεις που προέρχονται από εξειδικεύσεις θεματολογικές του τύπου: "Η Ανάσταση στη Νεοελληνική ζωγραφική" να εγκυμονούν τον κίνδυνο της αποσπασματικότητας ή ακόμα και μιας γενικευμένης θεώρησης. Όμως από τις τέσσερις συνθέσεις που επιλέξαμε αναδεικνύονται τρεις διαφορετικές τάσεις που κατά παράδοξο τρόπο συνυπήρχαν παράλληλα κατά την διάρκεια του μεταπελευθερωτικού μας βίου: Το λαϊκό στοιχείο, η λογιοσύνη στην τέχνη και η επανανακάλυψη του Βυζαντινού κόσμου.

Τετάρτη 8 Μαΐου 2024

ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΟΒΔΟΜΑΔΙΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΑΝΘΙΑ ΡΕΜΠΟΥΤΣΙΚΑ


Παναγιώτης Ρηγόπουλος 
Τη σπουδαία αχαιή συνθέτιδα Ευανθία Ρεμπούτσικα, συνάντησε τηλεοπτικά ο πατρινός μουσικός και θεολόγος, Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος, σε μια εκπομπή που μεταδόθηκε από την κρατική τηλεόραση και προκάλεσε διθυραμβικά σχόλια! 
Συγκεκριμένα, το απόγευμα της Μ. Παρασκευής στην ΕΡΤ3 και στην εκπομπή «Art week», η Λένα Αρώνη συνάντησε τη μουσικό Ευανθία Ρεμπούτσικα μέσα στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου στο Νέο Ψυχικό. 
Η εκπομπή είχε μια ιδιαίτερη φυσιογνωμία, αφού η καλλιτέχνις από την Κάτω Αχαΐα, μοιράστηκε τις σκέψεις της αναφορικά με την πίστη, την αγάπη, τη συγχώρεση, τις δοκιμασίες της ζωής, την προδοσία, την ελπίδα. 
Ηταν πράγματι μία καθηλωτική εκπομπή, καθώς η Ρεμπούτσικα «έδεσε» μελωδίες δικής της σύνθεσης, με ψαλμούς σε συνδυασμό με τον ήχο από το συγκινητικό κανονάκι. 
Στο κανονάκι έπαιξε ο δεξιοτέχνης Πάνος Δημητρακόπουλος, ο οποίος έχει ζήσει πολλά χρόνια στο Αίγιο.
Ο πατρινός θεολόγος και μουσικός Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος, ο οποίος είναι πρωτοψάλτης στον Ιερό Ναό Αγ. Γεωργίου Νέου Ψυχικού, συνέπραξε με την Ευανθία Ρεπούτσικα, συνοδεύοντας με ψαλμούς της Μεγάλης Εβδομάδας, τις δικές της συνθέσεις. 
Ηταν κάτι, που όπως είπε η ίδια η Ρεμπούτσικα στην συνέντευξή της, τη συγκινεί ιδιαίτερα καθώς ταιριάζει απόλυτα με το πνεύμα των ημερών του Θείου Δράματος, ενώ παράλληλα τόνισε πόσο την συγκινεί η κατανυκτική υμνολογία της Μεγάλης Εβδομάδας, καθώς ο πατέρας της ήταν ψάλτης στην Κάτω Αχαΐα.


Η εκπομπή στο ERTFLIX ΕΔΩ.